تبیان، دستیار زندگی
مرورگرهای اینترنتی، بیش از هر برنامه دیگری در کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرند اما تا زمانی که آنها را مجهز به افزونه های خوب نکنیم، وب گردی های ما بی دردسر و راحت نخواهند بود. افزونه ها،Extensions یا همان Add-Ons ها قابلیتی هستند که وجود آن ها باع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه وب‌گردی آسان و بدون مزاحمت داشته باشیم؟


مرورگرهای اینترنتی، بیش از هر برنامه‌ دیگری در کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تا زمانی که آنها را مجهز به افزونه‌های خوب نکنیم، وب‌گردی‌های ما بی‌دردسر و راحت نخواهند بود.
افزونه ها،Extensions  یا همان Add-Ons ها قابلیتی هستند که وجود آن ها باعث افزایش کارایی مرورگر می شوند. با نصب این افزونه ها کاربران از کار با مرورگر خود لذت بیشتری می برند و محیطی راحت با امکانات وسیعی را تجربه می کنند. هزاران افزونه برای انواع مرورگر ها وجود دارد و شما هم می توانید به راحتی این افزونه ها را در مرورگر خود نصب کنید. در اینجا چند افزونه خوب به شما پیشنهاد می‌کنیم که بی‌شک می‌توانند وب‌گردی شما را متحول کنند.
فایرفاکس ، وب گردی

1- از صفحات وب اسکرین‌شات بگیرید و روی آنها یادداشت بنویسید
خیلی وقت‌ها نیاز داریم که از یک صفحه اسکرین‌شاتی تهیه کنیم تا آن را در سایت/وبلاگ خود یا شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بدهیم. حاشیه‌نویسی روی یک صفحه هم کاربردهای خاص خودش را دارد. گرچه می‌شود با برنامه‌های خوبی مثل SnagIt این کار را انجام داد، اما پیشنهاد بهتر و رایگان استفاده از افزونه‌های Microsoft’s OneNote Clipper و Evernote و Zotero است.
2- نمی‌خواهم اصلاً تبلیغ ببینم!
خیلی از شماها ممکن است افزونه خوب AdBlock Plus را داشته باشید. اما بعضی از سایت‌های بزرگ با توافق با مدیران این افزونه، تبلیغات خود را در لیست سفید و مجاز این افزونه قرار داده‌اند، طوری که تبلیغاتشان در هر حال نمایش داده می‌شود.
اگر آدمی هستید که از تبلیغات متنفر است، پیشنهاد می‌کنم از گزینه بهتر uBlock استفاده کنید.

فایرفاکس ، وب گردی

3- مدیریت‌کننده پسورد
خیلی‌ها متأسفانه از پسوردهای آسان و یا یکسان در سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم از شیوه سنتی نوشتن پسورد در دفترچه یادداشت استفاده می‌کنند. اما برای اینکه بیشترین ایمنی را داشته باشید، لازم است که از پسوردهای با تعداد کاراکتر مناسب، غیر قابل پیش بینی، تصادفی و با حروف، اعداد و نشانه‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید.
پیداست که حفظ کردن چنین پسوردهایی ساده نیست و ما درست به همین خاطر نیاز به افزونه‌هایی برای مدیریت پسورد پیدا می‌کنیم. افزونه‌های Dashlane و LastPass گزینه‌های خوبی هستند.

فایرفاکس ، وب گردی

4- از شر کوکی‌ها و ترکرها راحت شوید
کوکی‌ها و ترکرهای زیادی به صورت نامحسوس عادات وب‌گردی شما را دنبال می‌کنند تا بتوانند آگهی‌ها متناسب به شما نشان بدهند. اما با افزونه Privacy Badger می‌توانید در هر صفحه‌ای که می‌روید، دستور Do Not Track را صادر می‌کند.
5- از دست ندادن برگه‌های متعدد باز شده در فایرفاکس
گاهی برای نوشتن مقاله‌ یا انجام پژوهشی، مجبور می‌شوید که تعداد زیادی برگه باز کنید. در این هنگام همیشه این نگرانی را دارید که فایرفاکس کرش کند یا احیانا اگر پشت پی‌سی هستید، یک لحظه قطعه برق کار دستتان دهد. اما با افزونه Tab Grenade می‌توانید به سرعت لینک همه برگه‌ها را داشته باشید.

فایرفاکس ، وب گردی

7- از شر اسکریپت‌های نامطلوب راحت شوید!
بعضی از صفحات وب، حاوی اسکریپت‌های مزاحم هستند، این اسکریپت‌ها می‌توانند مخرب باشند یا اینکه محدودکننده باشند و شما را از کپی کردن متن صفحه مورد نظر یا ذخیره کردن عکس‌های آن بازمی‌دارند. اگر می‌خواهید اسکریپت‌ها در یک صفحه اجرا نشوند از افزونه NoScript استفاده کنید.

فایرفاکس ، وب گردی

برای دانلود افزونه های مرورگر کروم و فایر فاکس می توانید به سایت های زیر مراجعه نمایید.
https://chrome.google.com/webstore/category/apps?hl=en&gl=001
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/magicword/

فرآوری: الهام گارسچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

http://www.beytoote.com/computer/tarfand-i/installing-firefox2-browser.html
http://1pezeshk.com/archives/2015/07/browser-add-ons.html
http://www.vajehyab.com/extension