تبیان، دستیار زندگی
حال فوتبال خراب است. هر روز هم بدتر از دیروز می شود. علی کفاشیان از «ورشکستگی» فوتبال در آینده ای نزدیک خبر می دهد. رئیس می گوید: «اگر قرار باشد تکلیف فوتبال را روشن نکنیم و درآمدها درست نشود، ما ورشکسته می شویم. تا کی می توانیم هزار تومان، هزار تومان برا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال تبعید تیم‌های ایرانی به AFC کاپ!


حال فوتبال خراب است. هر روز هم بدتر از دیروز می‌شود. علی کفاشیان از «ورشکستگی» فوتبال در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. رئیس می‌گوید: «اگر قرار باشد تکلیف فوتبال را روشن نکنیم و درآمدها درست نشود، ما ورشکسته می‌شویم. تا کی می‌توانیم هزار تومان، هزار تومان برای فوتبال جور کنیم؟»


فوتبال

آنچه كه ملكه ذهن همه شده، میزان درآمد فوتبال از حق پخش در دنیاست. باشگاه‌های اروپایی و حتی آسیایی، نزدیك به 70 درصد از بودجه فصل خود را از حق پخش می‌گیرند. در كنار این، جذب اسپانسر، فروش لباس، بلیت و سایر اقلام و همین‌طور انجام بازی‌های دوستانه، نه تنها مابقی بودجه باشگاه‌ها را تأمین می‌كند بلكه آن را به سوددهی هم می‌رساند. این شرایطی است كه در فوتبال ایران وجود ندارد. در سال‌های گذشته سقف حق پخش به 27 میلیارد رسیده كه تقسیم آن در بین 16 تیم لیگ‌برتری، عایدی زیادی برای‌شان نداشته است. در خیلی از تیم‌ها، پولی كه از حق پخش رسیده، دستمزد تنها چند بازیكن بوده است‌؛ در تیم‌های مطرح كه شاید دستمزد تنها یك بازیكن. علی كفاشیان امیدوار بود این مشكل را با صدا و سیما حل كند اما ظاهراً این مسئله حل‌شدنی نیست و عواقب سنگینی برای فوتبال خواهد داشت.
طبق تعریفی كه باشگاه‌ها در كلاب لایسنسینگ دارند، باید آنها ترازنامه مالی شفافی به AFC ارائه دهند. در چند سال گذشته فدراسیون و باشگاه‌ها با سندسازی توانسته‌اند از كنفدراسیون امضا بگیرند اما این بار شیخ سلمان به سادگی از كنار ضعف‌ها نمی‌گذرد. پس از شكست ایران در ماجرای گرفتن میزبانی به خاطر مشكل حق پخش تلویزیونی، شیخ سلمان گفت: «تلویزیون ایران حتی حق پخش چند بازی لیگ قهرمانان را به ما هم پرداخت نكرد.» او گفت، باید لیگ ایران مشكل حق پخش را حل كند وگرنه دیگر اجازه نخواهد داد باشگاه‌ها در بالاترین سطح حرفه‌ای فوتبال آسیا بازی كنند.

در سال‌های گذشته سقف حق پخش به 27 میلیارد رسیده كه تقسیم آن در بین 16 تیم لیگ‌برتری، عایدی زیادی برای‌شان نداشته است. در خیلی از تیم‌ها، پولی كه از حق پخش رسیده، دستمزد تنها چند بازیكن بوده است‌؛ در تیم‌های مطرح كه شاید دستمزد تنها یك بازیكن. علی كفاشیان امیدوار بود این مشكل را با صدا و سیما حل كند اما ظاهراً این مسئله حل‌شدنی نیست و عواقب سنگینی برای فوتبال خواهد داشت

اولین اتفاقی كه در این مسیر برای ایران می‌افتد، حذف از لیگ قهرمانان است البته تیم‌ها برای فصل جدید لیگ قهرمانان مشكلی ندارند اما در فصل آینده مسابقات احتمالاً جایی نخواهند داشت و به AFC كاپ تبعید می‌شوند. این رقابت‌ها متعلق به نمایندگان لیگ‌های درجه دوم آسیاست. به گفته كفاشیان در صورت حل نشدن مشكل حق پخش، لیگ ایران از بین لیگ‌های حرفه‌ای حذف می‌شود و به دسته دوم آسیا سقوط می‌كند.

بخش ورزشی تبیان