تبیان، دستیار زندگی
اگر در آپارتمان زندگی می کنید یا خانه ای ویلایی دارید؛ اگر همسایتان را نمی شناسید یا روابط خوبی با او ندارید در هر صورت شما در کنار افرادی زندگی می کنید که در پازل زندگی شما قرار دارند اینبار با دید متفاوت به این مسئله بنگرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق همسایه داری و آپارتمان نشینی

اگر در آپارتمان زندگی می کنید یا خانه ای ویلایی دارید؛ اگر همسایتان را نمی شناسید یا روابط خوبی با او ندارید در هر صورت شما در کنار افرادی زندگی می کنید که در پازل زندگی شما قرار دارند اینبار با  دید متفاوت به این مسئله بنگرید.

هانیه اخباریه - بخش اجتماعی تبیان
همسایه داری

دین اسلام پیرامون همسایه توصیه های اکید دارد به طوری که پیامبر صلوات الله علیه و آله می فرمایند «هرکس لوازم مورد نیاز زندگی را از همسایه‌اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.»(مفاتیح الحیات، ص ۳۴۴، بخش کیفر بی‌توجهی به همسایه)

با همه این تاکید ها اما زندگی امروز ما اثری از همسایه داری ندارد امروز خانه بغلی را که نه ،بلکه افراد همسایه دیوار به دیوار خود در یک آپارتمان را به زور می شناسند و با او رابطه دارند.

با  این سبک زندگی هم خودمان را از برکات معنوی چنین موضوعی محروم کرده ایم و هم از برکات مادی و اجتماعی آن باز می مانیم.

یقینا اگر قرار است در زمینه زندگی اسلامی کارهای فرهنگی و اثرگذار کرد لازم است مسئولین و خود ما پیرامون همسایه داری و ترویج فرهنگ صحیح آن تلاش کنیم.

فرهنگ همسایگی در کنار حقوقی مطرح است که در واقع داشتن فرهنگ همسایه داری موجب رعایت این حقوق می شود.

کتاب اخلاق همسایه داری و آپارتمان نشینی از محمد جواد فلاح در 96 صفحه  دارای چهار فصل است:

یقینا اگر قرار است در زمینه زندگی اسلامی کارهای فرهنگی و اثرگذار کرد لازم است مسئولین و خود ما پیرامون همسایه داری و ترویج فرهنگ صحیح آن تلاش کنیم.

فصل اول کلیاتی ازمفاهیم اخلاق و آپارتمان نشینی است و در فصل دوم به اخلاق  و حقوق همسایه داری در اسلام پرداخته است و فصل سوم زندگی آپارتمان نشینی با زندگی سنتی را مقایسه کرده و مزایا و معایب زندگی آپارتمان نشینی را برشمرده است و در نهایت فصل آخر آن راهکارهای پرداختن به اخلاق همسایه داری در برنامه های رسانه ای است.

متأسفانه در دنیای ماشینی امروز، روابط عاطفی و انسانی مردم با یک دیگر چنان به ضعف و خاموشی گرا ییده است که همسایگان نزدیک هم خبری از حال همدیگر ندارند و حتی گاهی پس از چندین سال سکونت در یک محل، هنوز از نام هم بی خبرند. این در حالی است که خداوند در قرآن مجید، همه انسا نها را به احسان همسایگان سفارش می کند و می فرماید:
به پدر و مادر و... همسایه نزدیک و همسایه دور احسان کنید». (نساء: 36) و امام علی علیه السلام در آخرین وصیت های خویش در نامه 47 نهج البلاغه می فرمایند:.
از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بود ه اند (آن حضرت) به قدری درباره آنان سفارش می کردند که گمان می بردیم برای ایشان میراثی قرار خواهد داد.
رفتار نیک همسایگان با یکدیگر می تواند سرچشمه برکتهای فراوان باشد.
وجود همسایه خوب برای آدمی، نعمتی ارزش مند است و رفت و آمد، رسیدگی، احوا لپرسی، یاری، عیادت، انفاق و صدقه، رفع نیاز و همدردی از جمله وظایف همسایگان و نشانه جوا نمردی است
پژوهشگر ارجمند، جناب آقای محمدجواد فلاح در این پژوهش، پس از بیان ضرورت طرح اخلاق همسایه داری و آپارتما ن نشینی، به بایدها و نبایدهای این ارتباط پرداخته و آثار نامطلوب همسایه آزاری و راهكارهای مناسب را برای احیای آداب اصیل اسلامی به وسیله رسانه ملی بازگو کرده است. امید است که تلاش بی شایبه ایشان،مورد استفاده جدی قرار گیرد.


اصول همسایه داری

کاش همسایه‌ها،همساده بودند!

از همسایه بازی تا همسایه داری