تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان بهزستی کشور در روزهای اخیر اقدام به انتشار آماری کرد که بر اساس آن استان های البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه به عنوان سه استان پر طلاق کشور بودند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر استان های پر طلاق

رییس سازمان بهزیستی کشور در روزهای اخیر اقدام به انتشار آماری کرد که بر اساس آن استان های البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه به عنوان سه استان پر طلاق کشور بودند.

کیانا نیکفام- بخش اجتماعی تبیان
طلاق

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، در سال 1375 یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانواده وجود داشته، این میزان در سال 1385 به یک میلیون 600 هزار نفر افزایش یافته یعنی رشد 38 درصدی به وجود آمده است که بر اساس توزیع جغرافیایی این واقعه استان‌های البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

پرطلاق های سال 93

خودنمایی استان البرز و شهر کرج در صدر آمارهای طلاق، نکات گسترده ای را در میان دارد به طوری که در سالهای اخیر کرج با سرعت هر چه تمام تر از تهران پیشی گرفت

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال در سال 93، 161 هزار طلاق رویداد طلاق در داخل کشور و هزار رویداد در خارج از کشور اتفاق افتاد که میانگین سن آقایان در زمان طلاق را 35 و یک دهم سال و خانم ها را 30 و نیم سال اعلام کرد و همچنین بیشترین آمار طلاق به استان های تهران، البرز و گیلان اختصاص دارد.

آمار طلاق سال 92

آمار رویداد طلاق در سال ۹۲ نسبت به سال پیش از آن در کل کشور ۴ر۳ درصد رشد داشت و در این میان بیشترین نرخ طلاق مربوط به استان‌های خراسان رضوی، گیلان و کردستان بوده است.

آمار سال 91

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال همچنین در سال 91 در هر ساعت ۱۶ واقعه طلاق به ثبت می‌رسید كه استان خراسان رضوی بیشترین آمار طلاق را خود اختصاص داده بود. خراسان رضوی، قم، ‌البرز به ترتیب بیشترین آمار طلاق در سال 91 به خود اختصاص دادند که در این میان بیشترین آمار طلاق در مردان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با آمار ۳۹ هزار و ۴۱۲ واقعه و در زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۵ هزار و ۸۴۲ واقعه به ثبت رسیده است.

تاثیر مهاجرت بر افزایش آسیب های اجتماعی

خودنمایی استان البرز و شهر کرج در صدر آمارهای طلاق، نکات گسترده ای را در میان دارد. سالهای سال بود که کلانشهر تهران به عنوان مبداء غالب مهاجران کشور به دلیل تکثیر گونه های قومی و قبیله ای در صدر همه آمارهای بزه های اجتماعی قرار داشت اما در سالهای اخیر کرج با سرعت هر چه تمام تر از تهران پیشی گرفت به گونه ای که با حضور این شهر برخی اوقات دیگر نام شهر تهران در آمارهای آسیبهای اجتماعی به چشم نمی آید. مسئله مهاجرت گسترده همواره به افزایش آسیب های اجتماعی منتهی می شود، به اعتقاد جامعه شناسان زمانی که مردم شهر محل زندگی خود را برای پیدا کردن شغل یا ارتقای طبقه اجتماعی ترک می کنند و به شهر دیگری می روند، دیگر جبرهایی را که به دلیل محیط اجتماعی جامعه کوچکشان با آن روبرو بودند، در اطراف خود نمی بینند.

سیل ورود مهاجران به استان البرز در سالهای اخیر باعث شده است که این استان در بسیاری از بزه های و آسیب های اجتماعی و به خصوص طلاق لقب اول را به خود اختصاص دهد

جبرهای اجتماعی که به دلیل تعلق به محیط، محله یا خانواده گسترده وجود دارد باعث می شود که اعضای این خرده فرهنگ ها برای اینکه بتوانند در عضویت این گروه اجتماعی شان باقی بمانند موظف به رعایت هنجارها و باید ها و نباید ها باشند، مهاجران اما در شهرهای مقصد که دیگر خود را در بند جبرهای محیط پیشین زندگی خود نمی بینند و ممکن است دست به رفتارهایی بزنند که پیش تر و در محیط ابتدای زندگی خود از ارتکاب ممانعت می ورزیدند. پس از سیل مهاجرت هایی که از استان های مختلف در طول سده اخیر به سمت تهران صورت گرفت، در طول یک دهه اخیر استان البرز و شهرستان کرج مقصد ورود مهاجران جدید لقب گرفت. تهران به دلیل هجوم مهاجرین، دیگر جایی برای اسکان نداشت و از طرف دیگر هزینه تهیه مسکن در تهران به اندازه ای بود که بسیاری از مهاجران جدید از پس تامین آن برنمی آمدند، همین مسئله باعث شد که موج جدید مهاجرین راه استان البرزی را در پیش بگیرند که هزینه تهیه مسکن درآن بسیار ارزان تر از شهر تهران بود. این اتفاق با چنان حجمی اتفاق افتاد که روی بیلبورد ورودی استان البرز، لقب ایران کوچک نگاشته شود. سیل ورود مهاجران به استان البرز در سالهای اخیر باعث شده است که این استان در بسیاری از بزه های و آسیب های اجتماعی و به خصوص طلاق لقب اول را به خود اختصاص دهد. در چنین شرایطی که هنوز هم ورود مهاجران به استان البرز ادامه دارد مسئولان و برنامه ریزان باید برای مهار بزه های اجتماعی در ایران کوچک بینشند که دیگر البرز نه تنها در طلاق بلکه در سایر بزه های اجتماعی هم رکوردار ایران لقب نگیرد.