تبیان، دستیار زندگی
رمضان 1394 برای تلویزیون و برنامه هایش پر از حاشیه و جنجال بود. از همان اول یعنی درست با پخش ماه عسل حاشیه کلید خورد و تا روز آخر در قضیه شیرینی ناپلئونی پایتخت ادامه داشت. این گزارش را بخوانید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه عسل و پایتخت رکورد زدند!

یک گزارش درباره حاشیه های تلویزیون در ماه مبارک رمضان


رمضان 1394 برای تلویزیون و برنامه هایش پر از حاشیه و جنجال بود. از همان اول یعنی درست با پخش ماه عسل حاشیه کلید خورد و تا روز آخر در قضیه شیرینی ناپلئونی پایتخت ادامه داشت. این گزارش را بخوانید:

برنامه تلویزیون

حاشیه های ماه عسل

خیلی ها در یكی دو سال اخیر منتظر حضور احسان علیخانی روی آنتن شبكه سه در ماه رمضان هستند؛ برخی می خواهند شنونده قصه های مردم باشند و برخی گاف بگیرند و با سوژه ها شوخی كنند. در برنامه اول علیخانی كم شانس بود كه مهمان اصلی اش نرسید. او سوژه دوم را جایگزین كرد یعنی همان پسر عاشق پیشه ای كه پریدن از بالكن ساختمان را معیار سنجش عشق خود قرار داده بّود! جنجال بعدی سر قضیه دعوت از پسربچه‌ای هشت ساله به اسم «عقیل» اتفاق افتاد. جنجال بعدی زمانی پیش آمد که علیخانی در یکی از برنامه‌ها، شماره تلفن دختر مورد علاقه مهمان برنامه را گرفت تا همانجا روی آنتن زنده از او خواستگاری کند. او گفت: «خانم بله رو بگو شوهر نیست به خدا». اوج جنجال ها به دعوت از پُزِر عروس بر می گردد كه بلافاصله بعد از حضورش در یك اقدام غیر اخلاقی بعضی ها سراغ صفحه شخصی اش رفتند و عكس های مدلینگ او را عمومی كردند. سر و صداها به قدری بلند شد كه معاون سیما نامه ای به مدیر شبكه سه نوشت و گفت :«دقت كنید!»

برنامه تلویزیون

حمله زود هنگام به پایتخت

پایتخت 4 خیلی زود با نقدهای فرامتنی روبرو شد. اولین آن را یكی از سایت ها كلید زد با این بهانه كه سریال در بحث انتخابات شوراها و سقوط هواپیمای مالزیایی دچار اشتباه تاریخی شده. این ایراد البته جدی گرفته نشد تا این كه چند روز بعد حاج منصور ارضی به سكانس مرده شورخانه آن اعتراض كرد. این مداح با اشاره به سکانس مرده شورخانه در قسمت دوم این سریال آن را تمسخر مرگ نامید و گفت: «با این کارها معارف دینی رو زیر سوال می برند که دین رو به تمسخر گرفتند. یواش یواش به مبانی دین رخنه می کنند این ملعونین، مردم حواسشون باشه. به این فیلم ها نخندید.» گفته های ارضی بازتاب گسترده ای در سایت ها و خبرگزاری ها داشت تا جایی كه شبكه سه در پخش خلاصه های قسمت های قبل سریال ،‌ دیگر سراغ این سكانس نرفت. بعد از چند مدت مداح دیگری از سریال تمجید كرد اما او هم معتقد بود نشان دادن سكانس مرده شور خانه به این شكل اشتباه است. سعید حدادیان گفت:« شک نکنید اشتباه بود شب‌های اول ماه رمضان این غسل را نشان دادند ولی من عاشق بازیگرش (آقای محسن تنابنده) هستم.»

برنامه تلویزیون

ضعف اطلاعات عمومی در ثانیه‌ها

یکی از حاشیه‌سازترین برنامه‌های رمضان امسال، «ثانیه‌ها» بود. برنامه‌ای که از نوروز روی آنتن شبکه دو رفت و در دوره قبل، کمترین حاشیه‌ای به بار نیاورد این بار اما آوازه‌اش حتی از مرزهای ایران هم فراتر رفت. ماجرا از اعتراض عده‌ای به داریوش کاردان بابت نگاه تحقیرآمیز به مهمان های برنامه شروع شد. این مسئله مخاطبان را کنجکاو کرد تا بیشتر به برنامه سر بزنند و آن را تماشا کنند. بی‌سوادی و اطلاعات عمومی پایین شرکت کنندگان در حدی بود که اعتراض های گروه اول به حاشیه رفت و این بار پاسخ های عجیب و غریب آنها بود که بدجوری سر و صدا به پا کرد. انتشار کلیپ پاسخ های اشتباه و دست به دست گشتن آن موج جدیدی در جامعه به راه انداخت. بعد از آن بود که موج جوک های مختلف راه افتاد و انیمیشن‌هایی شبیه به آن ساخته شدند. کم کم سرو  کله جامعه شناسان و آسیب شناسان پیدا شد و بحثهای مختلفی درباره دلایل بی‌سوادی نسل جدید شکل گرفت. اعتراض های فراوانی هم به تولیدکننده‌های این برنامه شد که اصلا چرا از چنین مهمانان کم سوادی دعوت به عمل آمده تا در مسابقه‌ای به این مهمی شرکت کنند و ....

برنامه تلویزیون

دوئل خندوانه و ماه عسل

وقتی شبكه یك قید برنامه علی ضیا برای لحظات پیش از افطار را زد و اعلام كرد با وجود ماه عسل ، كسی نمی تواند با علیخانی رقابت كند ، ‌معاون سیما سراغ ترفندی دیگر رفت. علی اصغر پورمحمدی در دقیقه نود تصمیم گرفت رقیبی جدی برای ماه عسل رو كند. خیلی ها فكر می كردند ماهیت خندوانه مناسب لحظات پیش از افطار نیست و نمی تواند با برنامه جا افتاده علیخانی شاخ به شاخ شود اما از همان روزهای اول اتفاق دیگری رخ داد. خندوانه بشدت مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود وسیله ای شد برای نقد ماه عسل.

برنامه تلویزیون

چشیدن طعم غذا

ناخنک زدن صبا راد به ظرف ته چین خانم مربی آشپزی برنامه «به خانه برمی‌گردیم » خیلی سر و صدا کرد. خیلی‌ها به او برچسب روزه‌خواری در ملا عام زدند و خیلی‌های دیگر از واکنش عجیب او انتقاد کردند. او چند روز بعد گفت که روزه خواری نکرده و فقط خواسته طعم غذا را بچشد و چشیدن هم روزه را باطل نمی‌کند.  شاید اگر خانم مجری هول نمی شد راحت تر می توانست این اتفاق را مدیریت کند.

برنامه تلویزیون

حضور پررنگ اسپانسر در پایتخت

سیروس مقدم به واسطه اعتباری كه دارد مورد توجه اسپانسرهای مختلف است. این بار پای شرکت شیمیایی بهداد كه تولید کننده مواد شیمیایی و بهداشتی است، به پایتخت 4 باز شد . محصولات این شركت به وفور در سریال تبلیغ می شد تا جایی كه بعد از چند قسمت دستمایه اعتراض ها قرار گرفت. وجه مشترك اعتراض ها به كیفیت نمایش این محصولات بر می گشت ؛ ‌این كه چرا یك تیم خوش فكر در حد و اندازه های پایتخت برای تبیلغ گاه و بی گاه از بنر تبیلغی تاژ كه در خیابان نصب شده استفاده می كنند. در قسمت های بعد تبلیغات سر و شكل بهتری گرفت اما از میزان آن كاسته نشد . محسن تنابنده در گفت وگویی به اعتراض ها پاسخ داد و گفت:‌ به‌خدا ما هم عقلمان می‌رسد و متوجه هستیم که چه‌چیزی به‌نفع یا ضرر سریال است. اما باور کنید حضور اسپانسر اختیاری نیست، کاملا جبری است. به دلیل اینکه سازمان صداوسیما با مشکلات بسیار بد اقتصادی مواجه است ما هم به‌عنوان تولید‌کنندگان یک اثر مجبور هستیم چیزهایی را بپذیریم. علاوه‌بر اینکه معتقدم اساسا حضور اسپانسر در کار اگر به شکل بهداشتی و هم‌راستا با نحوه ارائه اثر، استفاده شود اصلا بد نیست.

برنامه تلویزیون

حذف برنامه هفت

محمود گبرلو وقتی كارش را به عنوان جایگزین فریدون جیرانی در برنامه هفت آغاز كرد ، خیلی زود ماه رمضان را پیش رو داشت. اتفاقا در آن برهه اوضاع سینما چندان رو به راه نبود و گبرلو مجبور بود به مسائل حاشیه ای از جمله دعوای وزارت ارشاد و حوزه هنری بپردازد. رمضان امسال اما اتفاقات سینمایی زیاد بود و طبعا هفت باید روی آنتن می رفت. تداخلی هم با شب های قدر نداشت. این اتفاق رخ نداد تا شائبه ها درباره تغییر مجری و ساختار هفت به گوش برسد. این در حالی بود كه مدیر شبكه سه پیش تر از لزوم این تغییرات گفته بود. هفته پیش روابط عمومی هفت اعلام كرد گبرلو بعد از ماه رمضان بر می گردد اما نه درباره تغییر ساختار برنامه توضیح داد و نه شبكه سه خبر را تائید كرد. فارغ از بازگشت یا عدم بازگشت محمود گبرلو ، نكته اصلی این است كه چرا شبكه سه یكی از برنامه های روتینش را حذف كرد آن هم در شرایطی كه فیلم های زیادی به چرخه اكران اضافه شدند و طرح افطار تا سحر در دستور كار سینماها قرار داشت.

برنامه تلویزیون

دردسرهای ناپلئونی

تکه کلام «ناپلئونی ره بیارم» رحمت در «پایتخت 4» که قبل از هر اتفاق مهم خوشایندی بارها به آن اشاره می‌کرد از 24 ساعت مانده به اعلام توافق هسته‌ای در شبکه‌های مجازی دست به دسد می چرخید. بلافاصله بعد از اعلام توافق این مسئله هم شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد. انگار مردم یاد گرفته بودند که برای شادی کردن صرفا باید ناپلئونی خرید و خورد. عکس شادی مردم به همراه ناپلئونی خیلی زود در اینستاگرام هشتگ مخصوص به خودش را پیدا کرد. همین موج عجیب باعث شد تا عوامل پایتخت هم به عنوان مبدع این مسئله، با خرید چند جعبه ناپلئونی و انتشار عکسش در اینستاگرام، شادی خودشان از این جشن ملی نشان دهند. بلافاصله بعد از انتشار عکس، عده‌ای نوشتند که مگر روزه‌ نیستید؟ این حواشی آنقدر بالا گرفت که تهیه کننده سریال را مجبور به پاسخگویی کرد. الهام غفوری توضیح داد که آنها فقط ناپلئونی را خریده‌اند و با آن عکس گرفته‌اند اما روزه خواری نکرده‌اند.


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان

مطالب مرتبط:


چهره های برتر تلویزیون در ماه رمضان

شیرین مثل خندوانه و پایتخت