تبیان، دستیار زندگی
اوه برگزار شد نكوداشت بیژن نوباوه خبرنگار جانباز و یادمان شهدای رسانه در فرهنگسرای هنر برگزار شد. در این برنامه كه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور بیژن نوباوه، عباس سجادی رئیس مركز موسیقی سازمان فرهنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكوداشت بیژن نوباوه برگزار شد

نكوداشت بیژن نوباوه خبرنگار جانباز و یادمان شهدای رسانه در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

در این برنامه كه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور بیژن نوباوه، عباس سجادی رئیس مركز موسیقی سازمان فرهنگی، اعضای شورای شهر، رئیس سازمان فرهنگی هنری، معاونت هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تنی چند از خانواده‌های شهدای رسانه، برگزار شد، در ابتدا پیام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پخش و سپس محمد مهدی عسگرپور معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ایراد سخن پرداخت .

سپس مسعودی استاد ارتباطات دانشكده علامه طباطبایی در خصوص خبررسانی در زمان بحران گفت: جامعه شناسی جنگ به ما می‌گوید كه جنگ و بحران وجود دارد اما شكلش عوض شده است بحران وضعیتی است كه باید تغییر كند در جریان جنگ حضور خبرنگاران همیشه هشدار دهنده برای بازگشت به وضعیت آرام هستیم چرا كه نقش بسزایی را در آرامش بخشی در موقع بحران دارد. ما در زمان جنگ مشاور نداشتیم عده‌ای جوان با عشق و یا آزمون و خطا به دستاوردهایی رسیدند.

وی با بیان اینكه در جنگهای مختلف خبرنگاران نقش مهمی دارند، افزود: از جمله ویژگی‌های خبرنگار بحران ،سرعت و دقت است. خبرنگاران ما در طول 8 سال دفاع مقدس نشان دادند كه با اخلاق اسلامی خود انتقال دهنده خبرهای جنگ بودند.

استاد دانشكده علامه طباطبایی در خاتمه خاطرنشان كرد: اگر به بحث اخلاق به خوبی بپردازیم می‌توانیم به شأن یك خبرنگار پی ببریم.

بنابراین گزارش، پس از پخش نماهنگی از سانحه سقوط هواپیمای C130 عبدالجبار كاكایی شاعر و ترانه‌سرا به قرائت سرودهای خود پرداخت و سپس گروه موسیقی نریمان قطعه‌ای را با عنوان صدای سكوت به شهدای رسانه و قطعه دیگر را نیز به بیژن نوباوه تقدیم كردند.

در ادامه محمد داوودی فیلمبردار جنگ با اشاره به نسل جنگ گفت: ما از جریانات دوران جنگ غافل هستیم جنگ ما پیچیده‌تر از جنگ‌های دیگر بود.

وی با اشاره به اخبار جنگ افزود:‌خبرنگاران آن زمان با صداقت و اخلاقیات به نحو احسن اخبار جنگ را با تمام مشكلات به گوش مردم ایران رساندند اساسا خبر بعد از انقلاب خیلی پر حجم و پركار بود طوری كه همكاران ما شبانه‌روز در صدا و سیما بودند.

داوودی ادامه داد: علت محبوبیت نوباوه از دیگر خبرنگاران جنگ به دلیل حضورشان در كنار رزمندگان 8 سال دفاع مقدس بود.

تصویربردار جنگ در پایان صحبتهای خود گفت: در طی جنگ ایران و عراق تصاویر زیادی كه به بیش از میلیونها فِرم می‌رسد ضبط شده اما متأسفانه تاكنون هیچ جایی ثبت نشده است.

براساس این گزارش در ادامه فیلم مستندی ا زفعالیتهای نوباوه در طول زمان جنگ تحمیلی پخش شد. در ادامه نوباوه با بیان اینكه حضور من به معنای یاد كردن از شهدای رسانه است، گفت: اگر ما لیاقت داشته باشیم خدمتگزار كوچكی برای اسلام و مسلمین خواهیم بود.امروز ما 27 سال بزرگ شدیم و فكر و روحمان فراتر از گذشته رفته است.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل اظهار داشت: امام آن زمان صحبت‌هایی كرد كه ما هم اكنون معنای كامل آنها را می‌فهمیم تمام پزشكان، اندیشمندان، موزیسین‌ها و فیلم‌سازان ما بسیجی هستند. موزیسینی كه با نوای ساز خودش پیامی را منتقل می‌كند و یا فیلم‌سازی كه با ساخته خودش ارزشی را القا می‌كند، بسیجی است. من مطمئنم اگر ما در عالم هنر بتوانیم این ارزشها را كه خداوند نهادینه كرد ببینیم به ویژگی‌ خاص كه خداوند به هنرمندان عطا كرده پی می‌بریم.

نوباوه با بیان اینكه خبرنگاری سخت‌ترین كارهاست، افزود: من آرزومندم زمانی كه اسم ایران می‌آید همه میخكوب شوند مهم‌ترین وظیفه ما آن است كه خبرنگاری را به اعتلای واقعی كلمه یعنی خدمتگذاری برسانیم.

وی در خاتمه خاطرنشان كرد: خداوند هنرمندان و خبرنگاران را در زمره كسانی قرار داده كه نعمت خود را به آنها اعطا كرده است چرا كه جامعه هنری جامعه‌ای است كه طولانی‌ترین راهها را در كمترین زمان طی می‌كند.

بر اساس این گزارش در انتهای مراسم نكوداشت بیژن نوباوه، علی عسگری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بزرگداشت نوباوه تنها نكوداشت ایشان نیست بلكه نكوداشت یك تفكر و اندیشه است كه این تفكر ویژگی‌های زیادی دارد. اما نكته اینجاست كه تفكر نوباوه و دوستان ایشان یك تفكر بسیجی است و فقط با این ویژگی‌ است كه می‌توانیم رشد پیدا كنیم و كشورمان را بسازیم.

وی ادامه داد:بچه‌‌های جنگ همیشه شغلشان رسالتشان بوده و رسانه نیز برایشان رسالتی بوده و این هم یكی از مشكلات جامعه ماست كه هنر ابزار معیشت شده در صورتی كه این هنر رسالت نیست. اما هدایتگری جامعه كار هنرمندان و فرهنگیان جامعه است نه سیاستگزاران چرا كه راهبری جامعه خودش هنر است.

عسگری در خاتمه افزود: ما اینجا جمع شده‌ایم كه داستان نوباوه را بواسطه گرامیداشت شهدای رسانه C130 دوباره تكرار كنیم.

در پایان مراسم به پاس زحمات این خبرنگار جانباز جنگ تحمیلی لوح تقدیر و جایزه ویژه‌ای تقدیم وی شد.

منبع : خبرگزاری فارس


لینک :

بیژن نوباوه :حاضر نیستم صورت خود را به عنوان یك ارزش و ادعا مطرح كنم

درمان بیژن نوباوه در بیمارستان آتیه