تبیان، دستیار زندگی
برای شاد بودن باید هزینه داد و نمی توان بدون مدیریت مشکلات زندگی و افکار منفی به شادی عمیق و ماندگار رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه ای برای خوشحالی


برای شاد بودن باید هزینه داد و نمی توان بدون مدیریت مشکلات زندگی و افکار منفی به شادی عمیق و ماندگار رسید.

هزینه ای برای خوشحالی

من یک دختر 20 ساله هستم. دانشجوی رشته مهندسی در یکی از دانشگاه های معتبر.
تا قبل از ورود به دانشگاه انگیزه و علاقه جدی برای ادامه تحصیل داشتم. وقتی در دانشگاه پذیرفته شدم تا ماهها در پوست خود نمی گنجیدم. علاقه جدی به ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر، یافتن کار مناسب، ازدواج و... داشتم. اما الان چند ماه است که تمام انگیزه خود را از دست داده ام. این ترم دو درس را مشروط شدم. دوست دارم دیگر به دانشگاه نروم. هیچ تمایلی به تلاش و کوشش ندارم. نمی دانم چرا این همه تغییر کرده ام؟ از زندگی خسته هستم.
دوست عزیز، در دوران دبیرستان  رویاپردازی های زیادی در زمینه دانشگاه و فضای آن می شود، اما وقتی یک جوان وارد دانشگاه می شود به خاطر اینکه فضای آن را مانند فضاهای قبلی آموزشی اش می بیند ، ممکن است کمی سرخورده شود.از یک طرف فضای دانشگاه تفاوت های خاص خود را با مدرسه و محیط آموزشی قبلی دارد و برخی از جوانان که توانایی لازم جهت سازگاری با تغییرات را نیاموخته اند دچار نوعی حالت یأس و نامیدی می شوند. البته این وضعیت گذراست و به مرور زمان مشکل رفع می شود و سازگاری لازم با شرایط جدید ایجاد می گردد اما مساله برای برخی جدی تر می شود. در ادامه چند راهکار به افرادی که در دوران جوانی دچار خستگی و یأس شده و خلق افسرده یافته اند ارائه می گردد:
قدم اول: رویداد ناراحت کننده را توصیف کنید. دوشنبه شب است. فردا کلاس دارم ولی هیچ کاری انجام نداده ام. خیلی احساس خستگی می کنم. هیچ کاری انجام نمی دهم، من واقعاً آدم تنبلی هستم.
قدم دوم: احساسات منفی خود را ثبت کنید. قدم بعدی تعیین احساسات منفی خود و تعیین شدت هر کدام از آنها، بر اساس یک مقیاس 0 درصد (حداقل) تا 100 درصد (حداکثر) است. از واژه هایی مثل اندوه، نگرانی، عصبانیت، گناه، تنهایی، ناامیدی، حقارت و ... استفاده کنید. مثلاً

احساسدرجه بندی(100%- 0%)
1- بی کفایتی50 %
2- ناکامی75%
3- ترس60%
4- ناامیدی50%

قدم سوم: افکار منفی خود را هم در جدول یادداشت خلق روزانه ثبت کنید. وقتی تفکرات منفی را دقیق ثبت کردید، در مقابل آن سعی کنید پاسخی مثبت به این افکار دهید. در ادامه یک نمونه موردی ارائه می‌‌گردد:

تفکرات منفی

(تفکراتی را بنویسید که باعث ناراحتی شما شده اند)

تفکرات مثبت


(تفکرات مثبت و واقع بنیانه را جایگزین کنید)

1- هیچوقت در رشته ام موفق نخوام بود1- در گذشته معمولاً موفق بوده ام. به عنوان یک دانش آموز سخت کوش در این رشته پذیرفته شدم. بنابراین در آینده هم احتمالاً می توانم موفق شوم، هر چند در حال حاضر شرایط بدی را می گذرانم

در اینجا فقط یک نوع تفکر منفی و پاسخ مثبت به آن به صورت موردی ارائه گردید. شما برای تکمیل جدول یادداشت خلق روزانه، باید تمام تفکرات منفی تان در طی یک روز را ثبت کنید و در مقابل آن تفکرات مثبت را یادداشت کنید.
بعد از تکمیل این جدول، حال مجدداً احساسات خود و درجه بندی آن را مورد بررسی قرار داد. که آیا در شدت احساسات منفی تان تغییراتی ایجاد شده است یا خیر؟
پیگیری وجدیت در تنظیم این جدول، به مرور تاثیرات جدی بر روی احساسات و به دنبال آن بر روی افکار منفی افراد گذاشته و به مرور خلق و خوی فرد را می تواند مثبت کند.
البته واضح است که هیچ روش درمانی نمی تواند به تنهایی یک علاج کامل به شمار رود. اما شخص است که برخی از افراد مبتلا به خلق افسرده و ناامیدی نیازمند به مدتی دارد و درمانی هستند.
اگر این دست تمرینات برای تان مفید واقع شد که بسیار عالی است. اگر هم به طور کامل موثر نبود جای نگرانی نیست. افراد مختلف به روش های درمانی متفاوت نیاز دارند.
اما فراموش نکنید که برای غلبه بر احساسات و افکار منفی، تمرین و مقاومت می تواند آن ها را تغییر دهد و یک بار دیگر در زندگی خود لذت و موفقیت و عزت نفس را تجربه کنند.

مریم عطاریان
بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:


زندگی از نوع مثبت 

مگر دنبال آرامش نمی گردی؟

بهانه ی بزرگ برای شادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.