تبیان، دستیار زندگی
رنگین و یا ساده بودن سفره های افطاری ، تعداد، نوع گرایش سیاسی میهمان ها و حضور چهره های مسوولیت دار، مدیریتی و حتی کنار هم نشستن شخصیت های سیاسی بر سر یک میز برای تحلیلگران سیاسی از المان های پیش بینی ائتلاف و چشم انداز سیاسیون برای انتخابات آتی مجلس است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر افطاری‌های سیاسی رمضان 94


رنگین و یا ساده بودن سفره‌های افطاری ، تعداد، نوع گرایش سیاسی میهمان‌ها و حضور چهره‌های مسئولیت‌دار، مدیریتی و حتی کنار هم نشستن شخصیت‌های سیاسی بر سر یک میز برای تحلیلگران سیاسی از المان‌های پیش‌بینی ائتلاف و چشم‌انداز سیاسیون برای انتخابات آتی مجلس است.

سال‌هاست که اخبار رسانه‌ها در ماه مبارک رمضان با مراسم‌های افطاری و سخنرانی شخصیت‌ها و احزاب گوناگون همراه می‌شود. خبرنگاران حوزه سیاسی می‌دانند که اخبار موضع‌گیری و ائتلاف جبهه‌های سیاسی را باید از ضیافت‌های افطاری به دست بیاورند. سفره‌های رنگین، تعداد، گرایش سیاسی مهمان‌ها و حضور چهره‌های دولتی و مدیریتی و حتی کنار هم نشستن شخصیت‌های سیاسی بر سر یک میز در این نوع مراسم همیشه مورد توجه بوده تا آن‌جایی که این گعده‌ها عده‌ای موافق و عده‌ای منتقد به دنبال داشته است.

عارف

برخی روسای قوا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احزاب و جبهه‌های سیاسی، وزرا، مدیران دولتی ، غیر دولتی و ... همه ساله افطاری‌هایی را با مجموعه‌های همکار خود مانند کارمندان، رسانه‌ها، احزاب و افراد همسو برگزار می‌کنند و به سخنرانی و اظهار نظر در مورد مسائل روز می‌پردازند.

مخالفان این مراسم‌ها می‌گویند با وجود تاکید رهبری بر لزوم ساده بودن سفره‌های افطاری و پرهیزمسئولان از تجمل‌گرایی همچنین آمار سی میلیونی ایرانیان زیر خط فقر، افطاری‌های سیاسی با منوهای مختلف سالن‌های پذیرایی اسراف بزرگی‌ است. در مقابل، موافقان این امر عقیده دارند چنین گردهمآیی‌هایی باعث نزدیکی شخصیت‌ها با احزاب، رسانه‌ها و مردم می‌شود و به آن به عنوان یک ابزار پیشبرد اهداف سیاسی نگاه می‌کنند.

ماه مبارک رمضان امسال نیز شاهد برپایی ضیافت های پر زرق و برق و یا سفره های ساده ی افطاری بودیم که برای مخاطبان دنیای سیاست بستر حدس و گمان حرکت مهره های سیاسی در ماراتن انتخاباتی چند ماه آینده را فراهم می کرد.از میان این مراسم ها دو سفره ی افطاری محمدرضا عارف، کاندیدای جبهه اصلاح‌طلب در انتخابات سال 92 و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم پر بحث و پر حاشیه تر بوده است.

میزبانی دولت از اصللاح‌طلبان و اصولگرایان

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان امسال میزبان گروه‌های مختلفی از جمله اصحاب رسانه، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، جمعی از روحانیون و ائمه جمعه ،ورزشکاران،هنرمندان و ...بود، که خبرساز ترین مراسم افطاری به میزبانی رئیس دولت با حضور سران دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا مربوط می‌شد. سخنرانی و درخواست برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی و واکنش اصولگرایان به آن اظهارات اختلاف دیدگاه دو جناح سیاسی کشور را در برخی موضوعات نشان داد. از طرفی نیز میزبانی هنرمندان و ورزشکاران از سمت رئیس جمهور روحانی و صحبت های وی در این مراسم بر عقیده ی برخی صاحب نظران مبنی بر تلاش دولت برای جلوگیری از سیاست زدگی در جامعه و حمایت از نخبه های هنری و ورزشی جهت تحکیم نهادهای فرهنگی و ارزشی نظام صحه می گذاشت.

رمضان شلوغ احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد پیش از نیمه ی ماه مبارک رمضان، مراسم افطاری‌اش را در سکوت خبری برگزار کرد و رسانه‌ها از طریق برخی حاضرین چند روز بعد از این مراسم مطلع شدند و دریافتند که چهره‌های مدیریتی دولت قبل از جمله علی نیکزاد، شمس الدین حسینی، غلامحسین الهام، شیخ الاسلامی وزیر کار، مجتبی ثمره هاشمی، محمد شیخان، محمدرضا میرتاج الدینی، نسرین سلطانخواه، بهروز مرادی،محمدرضا فرزین، مرتضی تمدن و عباس امیری فر امام جماعت نهاد ریاست جمهوری در این مراسم شرکت کردند. در این مراسم رئیس دولت نهم و دهم نیز خیال منتقدان خود را راحت کرده و اعلام کرد که به فکر شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نیست و می خواهد به تبیین خط امام(ره) بپردازد.

برخی با توجه به همین حضور اقشار مختلف اصلاح‌طلبان در مراسم افطاری هفتصد نفری که عارف برپا کرد از او به عنوان کلیدی‌ترین کاندیدای رقابت‌های انتخابات آتی مجلس یاد می‌کنند.

ضیافت عارف

محمد رضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان که پس از انصرافش از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال 92 مورد تشویق و حمایت بیش از پیش اصلاح‌طلبان قرار گرفت نیز یکی از افطاری‌های شلوغ و پر حاشیه امسال را برگزار کرد.

حضور سه وزیر دولت یازدهم، معاون پارلمانی و معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور همچنین حضور روسای برخی از دانشگاه‌های کشور و مدیران مسئول رسانه‌ها در کنار سران احزاب اصلاح طلب و حتی حضور بازیگران مطرح سینما در این ضیافت نشان دهنده رابطه خوب عارف با نهادهای سیاسی و قدرت کشور است. شاید برخی با توجه به همین حضور اقشار مختلف اصلاح‌طلبان در مراسم افطاری هفتصد نفری که عارف برپا کرد از او به عنوان کلیدی‌ترین کاندیدای رقابت‌های انتخابات آتی مجلس یاد می‌کنند. با این مراسم افطاری بر صاحب نظران مسلم شد که اصلاح طلبان به سرلیستی محمدرضا عارف حضور قدرتمندی را در انتخابات مجلس تجربه خواهند کرد.

افطاری رئیس موقت خانه احزاب

پس از سال‌ها تعطیلی، خانه احزاب امسال در پی تحقق شعار وزیر کشور به راه افتاد و در اولین جلسه مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، به عنوان رئیس موقت جلسه فوری خانه احزاب انتخاب شد. او و حزبش امسال تصمیم گرفتند تا در کنار مراسم افطاری خود به همت سازمان جوانان و دانشجویان حزب مردم‌سالاری همایش«حق‌الناس» را با هدف بررسی و تحلیل اظهارات مقام معظم رهبری در مورد حق‌الناس بودن رای مردم در انتخابات برگزار کنند. مانند افطاری‌های دیگر مردم‌سالاری نیز میزبان چهره‌های سیاسی هم طیف خود بود.

افطاری جبهه اصولگرایان

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز، اول ماه اعلام کرد که تصمیم دارند تا افطاری شورای همگرایی اصولگرایان را برگزار کنند. با توجه به اعلام آمادگی کامل اصولگرایان برای حضور در رقابت انتخابات مجلس امسال ، شخصیت های این جناح و احزاب همفکرش مراسم افطاری خود را با سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای‌شان همراه کردند.

شورای همگرایی اصولگرایان نیز ضیافت افطاری را با سخنرانی حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان و غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی وحضور مهمان هایی مانند سبحانی‌نیا، کامران دانشجو، علی سعیدلو، محمدنبی حبیبی، لاله افتخاری، حسین الله‌کرم، حجت‌الاسلام شیرمردی، علی احمدی، مهدی چمران، مسعود زریبافان، محمد حسینی، محمدمهدی زاهدی، لطف‌الله فروزنده، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، حمیدرضا حاج‌بابایی، مصطفی محمدنجار، روح‌الله حسینیان، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، حمیدرضا ترقی، علی نیکزاد، مرتضی، محمد عباسی و حسین فدایی برگزار کرد.

جمعیت زنان نو اندیش ضیافت افطاری را با حضور چهره های زنان اصلاح طلب برگزار کرد.

آمادگی زنان سیاسی برای کسب کرسی های مجلس

جمعیت زنان نو اندیش ضیافت افطاری را با حضور چهره های زنان اصلاح طلب برگزار کرد.فاطمه راکعی میزبان معاون رئیس جمهور در امور زنان بود.مولاوردی در این مراسم بر ضرورت حضور زنان در انتخابات آتی مجلس تاکید کرد.آذر منصوری،سهیلا جلودارزاده،شهربانو امانی،الهه کولایی از جمله حاضرانی بودند که عقیده داشتند زنان باید بیش از گذشته در صحنه ی انتخاباتی حضور داشته باشند.

زنان اصولگرایان نیز بارها در سخنرانی ها و اظهار نظرهایشان اعلام کرده اند که باید برای کسب بیشتر کرسی های مجلس تلاش کنند.این در حالی است که بر طبق آمار منتشره مشارکت زنان در مجلس حداقل به 5% و در دولت نهایت به 9% می رسد. این آمار نسبت به میزان حضور زنان در کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق بسیار کم و دور از تعهد ایران است.

افطاری های حزب اسلامی کار

حزب اسلامی کار یکی از معدود احزابی که در دو دولت گذشته فعالیت می کرد به همراه سازمان جوانان و سازمان دانشجویی خود دو مراسم افطاری برگزار کرد. استقلال در برگزاری مراسم افطاری توسط سازمان جوانان و سازمان دانشجویی این حزب نشان می دهد که رویکرد حسین کمالی ،دبیر کل این حزب در انتخابات آتی مجلس حمایت از جوانان است و بزرگان اصلاح طلب همچون جوانان خواهان حضور حداکثری جوانان در مجلس هستند.

با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گعده‌های افطاری امسال بیش از گذشته رنگ‌وبوی سیاسی گرفت و با نگاهی اجمالی به چینش مهمان‌ها و سخنرانی ها می‌توان چشم‌ انداز و ائتلاف‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها برای آینده نه چندان دور را حدس زد.

بخش سیاست تبیان


منبع : ایسنا