تبیان، دستیار زندگی
مشکلی كه در دوچرخه سواری طولانی مدت به وجود می آید مانند هر ورزش دیگری، كار كشیدن بیش از حد از عضلات است كه سبب گرفتگی و خستگی عضلانی و یا به ندرت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوچرخه سواری طولانی مدت مضر است


مشکلی كه در دوچرخه سواری طولانی مدت به وجود می‌آید مانند هر ورزش دیگری، كار كشیدن بیش از حد از عضلات است كه سبب گرفتگی و خستگی عضلانی و یا به ندرت كشیدگی یا پارگی عضلات می‌شود.

دوچرخه سواری

طی مطلبی با عنوان "دوچرخه سواری و این همه فایده؟" درباره اثرات مفید دوچرخه سواری بر سلامت بدن صحبت کردیم.


حال می خواهیم درباره اثرات مضر دوچرخه سواری غیر اصولی و طولانی مدت برایتان صحبت کنیم.


اغلب ما در سنین کودکی دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیریم، بنابراین ممکن است فکر کنیم دوچرخه‌سواری ورزشی است که نیاز به مهارت یا تعلیم خاصی ندارد. این تصور ممکن است تا حدی خوب باشد، به خصوص اگر برای مسافت‌های کوتاه از دوچرخه‌ استفاده شود.

اما در افرادی که از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل برای مسافت‌های طولانی استفاده می نمایند و یا برای تقویت بدن خود دوچرخه‌سواری می‌کنند، مساله مهارت‌های دوچرخه‌سواری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.


روش بد دوچرخه‌سواری و یا وضعیت نامناسب قرارگیری روی دوچرخه یا اندازه نامتناسب آن باعث درد و ناراحتی فرد می‌شود.

برخی از مشکلاتی که با دوچرخه‌سواری غلط یا طولانی مدت ممکن است بروز کند، شامل موارد زیر است.

1- درد زانو: دوچرخه‌سواران مانند دوندگان گاهی دچار درد زانو می‌شوند. این درد به علت التهاب تاندون (تاندونیت) در مفصل استخوان ران و استخوان کشکک است.
درد زانو در دوچرخه‌سواری ممکن است ناشی از پایین بودن بیش از حد یا جلو بودن بیش از حد زین دوچرخه و یا با شدت و بیش از حد رکاب زدن در یک دنده معین دوچرخه باشد که باعث می‌شود هنگام رکاب زدن روی زانو فشار بیاید.

درد در بخش بیرونی زانو ممکن است در اثر بالا بودن بیش از حد زین و رکاب زدن با پنجه پا به سمت داخل باشد.

یک تحقیق نشان داده است مردانی که بیش از 9 ساعت در هفته دوچرخه سواری می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند

2- کمردرد: علل کمردرد ممکن است سوار شدن بر دوچرخه بیش از حد دراز، و یا جلو یا پایین قرار داشتن بیش از حد فرمان دوچرخه باشد.
توصیه کلی این است که ارتفاع زین را تنظیم کنید. یک بررسی هم نشان داده است که زاویه دادن به زین در حد 10 تا 15 درجه به سمت جلو در بهبود کمردرد دوچرخه‌سواران مفید است.

3- بی‌حسی دست‌ها: بی حسی دست و مچ آن را گاهی «فلج فرمان دوچرخه» می‌نامند. این عارضه ناشی از انداختن بیش از حد وزن روی دست‌ها حین دوچرخه‌سواری است.
بالا بردن فرمان دوچرخه یا کم کردن فاصله آن تا زین ممکن است کمک‌کننده باشد، چرا که موقعیت دست‌ها هنگام دوچرخه‌سواری را تصحیح می‌کند.

4- درد باسن: بیشتر وزن شما هنگام دوچرخه‌سواری باید روی استخوان‌های نشیمنگاه که کف لگن را تشکیل می‌دهند، وارد شود.
هنگامی برای مدت طولانی دوچرخه‌سواری می‌کنید، احساس اندکی درد عادی است،‌ اما اگر درد شدیدی در باسن داشتید، ممکن است زین دوچرخه بیش از حد بالا باشد و یا لازم باشد که زین دوچرخه را به سمت جلو یا عقب ببرید.

5- اختلال نعوظ: اینکه آیا دوچرخه‌سواری در مردان به واقع باعث اختلال نعوظ می‌شود یا نه مورد بحث بوده است. نتایج بررسی‌ها در این مورد متناقض است.
اما به یقین، زین دوچرخه می‌تواند اعصاب و عروق خونی در میان‌دوراه (ناحیه میان دستگاه تناسلی خارجی و مقعد) را تحت فشار قرار دهد و بی‌حسی میان‌دوراه یک مشکل شایع در دوچرخه‌سواران است.
پهن بودن زین دوچرخه در قسمت عقب به‌طوری که از استخوان‌های نشمینیگاه حمایت کند،‌ ممکن است مفید باشد.
هر 10 دقیقه یک بار، توقف دوچرخه‌‌سواری برای چند ثانیه نیز توصیه می‌شود. پایین آوردن زین هم مفید خواهد بود.

6- ضربه مغزی: ضربه به سر مهم‌ترین خطری است که دوچرخه‌سواران در معرض آن هستند و بررسی‌ها نشان داده که گذاشتن کلاه ایمنی روی سر، باعث کاهش آسیب‌های سر و مغز هنگام دوچرخه‌سواری می‌شود.

7- سرطان پروستات: یک تحقیق نشان داده است مردانی که بیش از 9 ساعت در هفته  دوچرخه سواری  می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.
تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالج لندن که این پژوهش را انجام داده است می گوید: تحقیق ما که روی بیش از 5200 دوچرخه سوار بود، نشان داد کسانی که بیش از 50 سال دارند  و بیش از 9 ساعت در هفته دوچرخه سواری می کنند، پنج برابر بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.
البته نتایج این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد.

8- آسیب کلیه ها: بررسی‌ها نشان می‌دهند برخورد با اجسام مختلف حین دچرخه سواری در آسیب رساندن به کلیه ها موثر است.
لذا پزشکان توصیه می‌کنند افراد تنها در مسیرهای ایمن به دوچرخه سواری بپردازند. همچنین از سوار شدن به دوچرخه‌های غیر استاندارد جدا خودداری کنند.
استفاده از تجهیزات جانبی مانند کلاه ایمنی، مچ بند و زانوبند می‌تواند از شدت آسیب‌های ورزشی حین دوچرخه سواری بکاهد.

چه کسانی نباید دوچرخه سواری کنند؟
محدودیت دوچرخه‌سواری غیر از بیماران تنفسی و قلبی، برای کسانی هست که دچار آرتروز شدید زانو هستند.

اگر شخص شرایط خاصی ندارد که فعالیت ورزشی برایش محدویت داشته باشد، دوچرخه‌سواری هیچ ضرر خاصی ندارد.


محدودیت دوچرخه‌سواری در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی در شرایطی است که نارسایی خاصی دارند. این افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه‌سواری کنند.


در دوچرخه‌سواری حرفه‌ای مانند هر ورزش حرفه‌ای دیگر رعایت نکات آمادگی یعنی گرم کردن بدن قبل از دوچرخه سواری با نرمش ملایم، انجام دوچرخه‌سواری و بعد سرد کردن بدن برای جلوگیری از فشار به عضلات و دردهای عضلانی لازم است.

برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای در دوره‌‌های آموزش، شیوه‌های استفاده صحیح از دوچرخه برای آسیب کمتر به مفاصل و عضلات آموزش داده می‌شود.


مشکلی که در دوچرخه سواری طولانی مدت به وجود می‌آید مانند هر ورزش دیگری، کار کشیدن بیش از حد از عضلات است که سبب گرفتگی و خستگی عضلانی و یا به ندرت کشیدگی یا پارگی عضلات می‌شود.

توصیه های لازم برای دوچرخه سواری صحیح
1- عضلات گلوتئوس ماگزیموس (عضلاتی که در باسن و بخش پایینی پشت قرار دارند) را فعال کنید. این کار به شما کمک می‌کند وزن تان را به طور صحیح روی زین،‌ پدال‌ها و فرمان دوچرخه پخش کنید.


2- زین دوچرخه باید در سطحی باشد که به سمت جلو نلغزید و فشار بیش از حد روی فرمان دوچرخه وارد نکنید.


3- آرنج‌هایتان را خمیده نگه دارید تا بتوانند به‌عنوان ضربه گیر عمل کنند.


4- حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.


5- شانه‌هایتان را شل نگه دارید. خیلی‌ها هنگام دوچرخه‌سواری شانه‌هایشان را محکم رو به بالا نگه می‌دارند که وضعیت نادرست و آسیب‌رسانی محسوب می‌شود.


6- روی دنده سنگین دوچرخه پا نزنید. این فشار ممکن است به زانوهایتان آسیب بزند.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
هفته نامه سلامت
مجله پزشکی دکتر سلام
باشگاه خبرنگاران


مطالب مرتبط:
5 ورزش کالری سوز
اگر می خواهید ورزش را شروع کنید
تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.