تبیان، دستیار زندگی
انگار همین چند روز پیش بود که تمامی سایت ها و خبرگزاری ها از قفل شدن جاده های کشور به دلیل ترافیک سنگین و انبوه ماشین هایی خبر دادند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی از تکرار سونامی گردشگری در تعطیلات عید فطر

انگار همین چند روز پیش بود که تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از قفل شدن جاده‌های کشور به دلیل ترافیک سنگین و انبوه ماشین‌هایی خبر دادند...

بخش اجتماعی تبیان
ترافیک

انگار همین چند روز پیش بود که تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از قفل شدن جاده‌های کشور به دلیل ترافیک سنگین و انبوه ماشین‌هایی خبر دادند که به جاده زده بودند تا سرنشینان خود را در تعطیلات چندروزه عید فطر که به تعطیلات آخر هفته گره خورده بود، به مقاصدی از جمله شهرهای شمالی کشور برسانند و پس از یک ماه روزه‌داری، دمی آسودگی و استراحت را نصیبشان کنند.
 
سال گذشته در تعطیلات عید فطر آنچه از وضعیت جاده های کشور بویژه جاده های استان های شمالی مخابره شد، ازدحام و شلوغی، آن هم به حدی بود که به قفل و مسدود شدن جاده های کشور، توقف بسیاری از مسافران در کنار جاده ها یا انصراف آنها از سفر و برگشت از میانه راه منجر شد.
آنهایی هم که موفق شدند سفر خود را به پایان برسانند، برای یک مقصد چهار ساعته از تهران تا شمال، بیش از 20 ساعت در ترافیک ماندند و با تنی خسته و کوفته به مقصد رسیدند.
درواقع بالا بودن حجم سفر ها در تعطیلات چهار روزه عید فطر پیش بینی می شد، اما نه آن قدر که رکورد سفرهای نوروزی را بشکند. براساس آمار پلیس راهور ناجا، این سفرها 14درصد از سفرهای نوروزی بیشتر بوده است.
تعداد گردشگران نیز چند برابر ظرفیت مکان های اقامتی گزارش شد؛ امری که نه تنها به بی جا و مکان ماندن بسیاری از مسافران استان های پرمسافر بویژه شمال کشور و نارضایتی آنان منجر شد، بلکه طبیعت این استان ها را نیز پس از پایان تعطیلات، به منطقه ای جنگزده تبدیل کرد.
در هر روی گرچه دلیل هجوم بی سابقه مردم به سوی جاده های کشور در آن ایام به روشنی مشخص نشد، اما به اذعان کارشناسان، «نبود برنامه ریزی صحیح و جامع در باب فراهم کردن شرایط سفر در طول سال و جلوگیری از تمرکز آن در ایامی خاص»، یکی از دلایل مهم بروز این واقعه بود.

گرچه دلیل هجوم بی سابقه مردم به سوی جاده های کشور در آن ایام به روشنی مشخص نشد، اما به اذعان کارشناسان، «نبود برنامه ریزی صحیح و جامع در باب فراهم کردن شرایط سفر در طول سال و جلوگیری از تمرکز آن در ایامی خاص»، یکی از دلایل مهم بروز این واقعه بود.

البته رفع این معضل چندان هم پیچیده و دشوار نیست؛ به طور مثال مدیریت تعطیلات و اوقات فراغت به منظور توزیع سفر برای حل این مشکل از اهمیت بسزایی برخوردار است و از آنجا که قسمت عمده مسافرت های مردم در تعطیلات صورت می گیرد، طراحی جدید تعطیلات ادارات، مدارس و استفاده کامل از مرخصی ها می تواند به الگوهای جدیدی در سفرهای داخلی منجر و مانع تکرار مجدد خاطرات تلخ تعطیلات سال گذشته شود.
عامل مهم دیگری که واقعه تلخ تعطیلات سال گذشته را -که بسیاری از آن به عنوان سونامی گردشگری یاد کردند- رقم زد، قرار گرفتن فقط چند استان خاص (استان های شمالی) در فهرست مقاصد تفریحی و گردشگری هموطنان است که این خود نشاندهنده ناشناس باقی ماندن دیگر استان های کشور است که اتفاقا از جاذبه های بسیار زیبایی نیز برخوردار هستند.
در حالی که اگر جاذبه های طبیعی دیگر مناطق نیز بخوبی معرفی شود، نه تنها موجب توزیع سفر و قرار ندادن بار سنگین هجوم مسافران روی چند استان و جلوگیری از تخریب وسیع و گسترده طبیعت آنها می شود، بلکه ترافیک ها و تصادفات جاده ای را نیز کاهش داده و موجب شادابی و لذت بیشتر مسافران خواهد شد.
پرسشی که اکنون و با نزدیک شدن به تعطیلات چندروزه عید فطر امسال مطرح می شود، این است که ظرف یک سال گذشته چه تعداد از این راهکارها به مرحله اجرا رسید و امروز مسئولان کشور برای جلوگیری از تکرار سونامی گردشگری سال گذشته در چنته چه دارند و چگونه می خواهند از این فرصت بزرگ، در جهت رونق گردشگری و درآمدزایی یکسان در تمام نقاط کشور بهره جویند و از تبدیل این ایام به موقعیتی برای ایجاد خسارات و مشکلات بیشتر به مردم و طبیعت جلوگیری کنند.


منبع : جام جم