تبیان، دستیار زندگی
من زهرا آقا کثیری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، کیمیا سادات حسینی، هانیه خوش گفتار و لعیا علی محمدی از مدرسه علوی اسلامی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهار مهربانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه علوی اسلامی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه علوی اسلامی در دهمین جشنواره

بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان خانگی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من زهرا آقا کثیری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، کیمیا سادات حسینی، هانیه خوش گفتار و لعیا علی محمدی از مدرسه علوی اسلامی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهار مهربانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان خانگی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
بیماری های مشترک، بیماری هایی هستند که قابل انتقال بین انسان و حیوانات هستند. بچه های جوان و بزرگسالان پیر و افرادی که دچار فقر ایمنی هستند، بیشتر در معرض این گونه بیماری ها هستند. هر چند لیست تعداد بیماری هایی که مشترک است زیاد می باشد ولی در اینجا به یک مورد از آنها که اهمیت بیشتری دارند اکتفا می کنیم. بیماری کلامیدیوز: عامل این بیماری کلامیدیا پسیتا است و یک باکتری داخل سلولی می باشد. این بیماری در خانواده طوطیان و انسان ها سیتاکوزیس نامیده می شود.


خوب است بدانید بزرگترین گونه ای که توانایی ایجاد بیماری را دارند از انسان و پرنده ها ایجاد شده است. گونه های که در موجوادات دیگر یافت شده است اغلب موجب بیماری نمی شوند. عفونت از طریق مدفوع، ادرار، بزاق، ترشحات چشم و بینی و گرد و غبار پر ها منتقل می شود.

علائم عمومی این بیماری در انسان تب آنفولانزایی، اسهال، لرزش، کونژکتیویت و زخم شدن گلو می باشد.

تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید در بین بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان کدام یک از بیماری ها خظر ناک تر و شایع تر است و راه تشخیص آن چیست؟
هنگامی که بحث ویروس پیش می آید، باید گفت که چند نوع به خصوص از ویروس ها وجود دارد که از طوطی به انسان انتقال پیدا می کند و زیاد اهمیتی ندارند اما یک ویروس مهم وجود دارد که به ویژه برای بچه ها و فرد میانسال خطرناک است. این ویروس تب طوطی یا پسیتاکوزیس نام دارد. این ویروس از طریق هوا می تواند به انسان منتقل شود. این بسیار سخت است که یک انسان بالغ به وسیله طوطی به این بیماری دچار شود. اما بچه ها و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند به راحتی این بیماری را از پرنده بگیرند .این بیماری در کسانی که به آن مبتلا می شوند همانند آنفلونزا ظاهر می شود .تعداد کمی از بیماری ها وجود دارد که می تواند در صورت نگهداری نامناسب پرورش دهنده در دوره جوانی طوطی به انسان منتقل بشود. این بیماری ها در قسمت های حساس بدن پرنده مانند ریه و شش های پرنده می تواند ایجاد شود.

تبیان: با توجه به اطلاعاتی که در مورد بیماری های مشترک انسان و پرندگان فرمودید و احتمال انتقال بیماری از پرنده به انسان، با این وجود توصیه می کنید که پرنده خانگی نگهداری کنیم؟
شانس گرفتن بیماری از طوطی بسیار پایین است و بیماری های کمی وجود دارد که طوطی می تواند به انسان بدهد . همچنین بیماری های کمی وجود دارد که از انسان به پرنده انتقال پیدا می کند .چون ریسک این بیماری ها بسیار پایین است اگر شما مطمئن باشید پرنده تان سالم است نباید ترسی از این بیماری ها داشته باشید. اما باید دقت داشته باشید که تعداد کمی از بیماری ها هستند که از انسان ها به پرندگان منتقل می شود. شما باید نگران باکتری هایی باشید که برای انسان بی خطر است و انسان با داشتن آن سالم می ماند اما پرنده در مقابل آنها ضعیف است و بیمار می شود .این باکتری ها در دستگاه گوارشی و بزاق دهان ما وجود دارند این به این معناست که پرنده به ندرت به این بیماری دچار می شود ولی وجود این بیماری باعث می شود شما از آموزش آنچه در تلویزیون به کثرت داده می شود خوداری کنید یعنی به طوطی یاد ندهید از دهان شما غذا را بگیرد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغات در مدرسه و با کمک دبیر پژوهشمان ابتدا با سایت و سپس با دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار باعث پیشرفت دانش آموزان در زمینه پژوهشی خواهد شد.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی