تبیان، دستیار زندگی
من کوثر جعفریان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، نسیم کیهان از مدرسه اسوه استان اصفهان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم شیرین اعظم پناه در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما سنجش و مقایسه میزان بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر دبیرستان اسوه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه اسوه اصفهان
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه اسوه اصفهان در دهمین جشنواره

سنجش و مقایسه میزان بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر دبیرستان اسوه

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من کوثر جعفریان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، نسیم کیهان از مدرسه اسوه استان اصفهان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم شیرین اعظم پناه در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "سنجش و مقایسه میزان بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر دبیرستان اسوه مقطع سنی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
رعایت بهداشت دهان و دندان ها نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد. مهم ترین شاخصی كه نشان دهنده میزان ابتلا مردم به پوسیدگی دندان است DMFT است. برای محاسبه DMFT یك جامعه تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و كشیده شده تك تك افراد آن جامعه را شمرده و میانگین آن را محاسبه می‌نمایند. ما به دنبال مشاهدة تعداد زیادی دندان های خراب و پر شده در میان همکلاس هایمان تصمیم گرفتیم که میزان سلامت بهداشت دهان و دندان را در کل دانش آموزان مدرسه بسنجیم.

تبیان: لطفاً بفرمایید هدفتان از بدست آوردن DMFT دانش آموزان مدرسه تان چیست و در انجام این پژوهش چه فعالیت عملی انجام دادید؟
هدف از انجام این پژوهش به دست آوردن میانگین شاخص سلامت دندان در گروه دانش آموزان دختر محدودة سنی 15-12 سال بود. پس از انجام معاینه دندانپزشکی شاخص پوسیدگی دندانی بررسی و سپس پرسشنامه مرتبط که شامل پرسش هایی مانند میزان مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مصرف شیرینی بود تکمیل گردید. میانگین شاخص DMF در بین 141 نفر از دانش آموزان دختر محدوده سنی 15-12 سال 92/4،  میانگین شاخص D (تعداد دندان خراب) 3/3، میانگین شاخص M (تعداد دندان از دست داده) 39/1 و میانگین شاخص F (تعداد دندان پر شده) 89/2 بدست آمد.


تبیان: با توجه به تحقیقات و محاسباتی که انجام دادید، لطفاً بفرمایید در این پژوهش به چه نتایجی دست پیدا کردید؟ و مطابق نتایج بدست آمده چه راهکارهایی برای افراد ارائه داده اید؟
نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این است که متاسفانه در یک جامعه 150 نفره با سطح رفاه اجتماعی و علمی متوسط رو به بالا وضعیت مناسبی از نظر بهداشت دهان و دندان وجود نداشت و مقایسه با مطالعات دیگری که در سال های گذشته در ایران انجام شده شاهد شرایط نامناسب تری هستیم و با استانداردهای مورد انتظار WHO فاصله بسیار زیادی داریم.


اما ما برای مراقبت بهتر از دندان های طبیعی راهکارهایی ارائه دادیم. در صورت پوسیدگی دندان، هرچه سریع تر برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر فکر می کنید هیچ مشکلی ندارید، سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. روزی یک بار با استفاده از نخ دندان، سطح بین دندان ها را تمیز کنید. نخ دندان را قبل از مسواک زدن استفاده کنید در این صورت لای دندان ها طی مسواک زدن بهتر شسته می شود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما با کمک دبیر پژوهشمان سرکار خانم اعظم پناه با دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان خیلی مفید و مناسب است برای دانش آموزان.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی