تبیان، دستیار زندگی
ساعت 13 امروز را به خاطر بسپارید، تلویزیون ها را روشن کنید صدای رادیوهایتان را زیاد کنید تا بتوانید خبری که قرار است امروز منتشر شود گوش دهید و از دست ندهید.البته اگر گمانه زنی ها در این باره درست باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعت 13 امروز را فراموش نکنید


ساعت 13 امروز را به خاطر بسپارید، تلویزیون ها را روشن کنید صدای رادیوهایتان را زیاد کنید تا بتوانید خبری که قرار است امروز منتشر شود گوش دهید و از دست ندهید.البته اگر گمانه زنی ها در این باره درست باشد.
ظریف ، مذاکرات

قرار است امروز سه شنبه 23 تیر ماه 1394 خورشیدی تکلیف گفت و گوهای هسته ای ایران و غرب به خصوص آمریکا روشن شود و پس از گذشت بیش از 12 سال به خط پایان برسد.

خط پایان این ماراتن همه جوره با پیروزی جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود چرا که در این 12 سال گذشته غرب و آمریکا نتوانستند به خواسته های خود برسند و حتی از آنچه که تصور می کردند هم ایران در حوزه فعالیت های هسته ای صلح آمیز فراتر رفته است.

همه این دستاوردها به لطف ایستادگی و پایداری مردم ایران اسلامی و رهبری های حضرت آیت الله خامنه ای میسر شده است که تیم هسته ای در مقاطع گوناگون توانسته است با چنین پشتوانه ای به مصاف 6 کشور دنیا برود.

تمام رسانه های دنیا امروز را پایان گفت وگوهای هسته ای اعلام کرده اند. بسیاری از خبرنگاران از کشورهای گوناگون در وین حضور دارند تا بتوانند خبرهای دسته اول را از این رویداد مهم به دست آورند و به رسانه های خود مخابره کنند. رقابت در حوزه خبر و رسانه هم مانند گفت وگوهای هسته ای داغ است.

برخی از رسانه ها مانند اسپاتنیک اعلام کرده اند که جمع بندی نهایی مذاکرات وین ساعت 13 امروز سه شنبه به وقت تهران اعلام می شود. ‎
یک منبع آگاه که نامش برده نشده  دراین زمینه گفت: تصویب این سند، ساعت 10:30 صبح (به وقت محلی، برابر با ساعت 8:30 به وقت گرینویچ) در مرکز بین المللی وین انجام خواهد شد.

اما در حالی که یکی از موانع اصلی گفت وگوهای هسته ای ایران و 1+5 لغو تحریم ها علیه ایران است، یک مقام از هیات های غربی در این باره گفته است توافق هسته ای نهایی متضمن لغو فوری تحریم ها علیه ایران نخواهد بود.

اما خواسته قانونی و منطقی جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم ها همزمان با امضا و اجرای توافق هسته ای است و این موضوع یکی از خطوط قرمز ایران اعلام شده است.

همچنان اخبار ضد و نقیضی از گفت وگوهای هسته ای ایران و 1+5 منتشر می شود که زیاد هم نمی توان آنها را جدی گرفت به خصوص که از سوی رسانه های غربی مخابره می شود که پایه و اساس آن بر حدس و گمانه زنی و حتی خبرسازی های جهت دار است.

تا ظهر امروز در انتظار آنچه قرار است اتفاق بیفتد بمانید تا سرنوشت این مذاکرات پس از 12 سال روشن شود. ضمن این که اگر جمع بندی نهایی در مذاکرات وین به دست آید مرحله حساس و اساسی دیگری باقی مانده است.

مثلا خبرگزاری ریانووستی خبر داده است؛ ذکری از برداشتن فوری تحریم‌ها در توافق نهایی نیامده است یا این که بلومبرگ نوشته است؛رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران مرحله‌ به ‌مرحله اجرا می شود و ۸ سال طول می‌کشد.

خبرگزاری تاس خبری را در باره لغو تحریم ها منتشر کرده با این مفهوم که تا پایان سال در خصوص برداشتن تحریم‌ها توافق خواهد شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است؛  ایران و آژانس توافق کرده اند موضوع ابعاد احتمالی نظامی را تا پایان سال میلادی جاری (اواسط دی ماه) پایان دهند. بر اساس این گزارش، توافق مذکور شامل بازدید از سایت پارچین هم می شود.

گفت وگوهای فشرده و طولانی همه مذاکره کنندگان را خسته کرده است به گونه ای که لاوروف وزیر خارجه روسیه هنگامی که محل مذاکرات را ترک می کرد از فرط خستگی و بی خوابی در پاسخ به خبرنگاران تنها به این جمله بسنده کرد که می روم بخوابم!

گرچه از زمان پایان گفت وگوهای هسته ای چند روز گذشته و چند بار به وقت اضافه کشیده شده است، اما با همه گمانه زنی هایی که رسانه های خارجی انجام می دهند قطعاً با محتوای آنچه از دل مذاکرات هسته ای بیرون خواهد آمد بسیار تفاوت خواهد داشت.‎

تا ظهر امروز در انتظار آنچه قرار است اتفاق بیفتد بمانید تا سرنوشت این مذاکرات پس از 12 سال روشن شود. ضمن این که اگر جمع بندی نهایی در مذاکرات وین به دست آید مرحله حساس و اساسی دیگری باقی مانده است. جمع بندی نهایی مذاکرات وین، هم باید به تأیید کنگره آمریکا برسد و هم به تأیید مجلس شورای اسلامی کشورمان.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرگزاری میزان