تبیان، دستیار زندگی
این شب ها كاراكتر خاله عسل در سریال «پایتخت 4» مورد توجه خیلی ها قرار گرفته. درست مثل اتفاقی كه پیشتر برای چند نابازیگر دیگر رخ داده بود و بعد از مدتی فراموش شدند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت عسل خاله چه می شود؟


این شب ها كاراكتر خاله عسل در سریال «پایتخت 4» مورد توجه خیلی ها قرار گرفته. درست مثل اتفاقی كه پیشتر برای چند نابازیگر دیگر رخ داده بود و بعد از مدتی فراموش شدند .

عسل خاله

مادر ارسطو یا همان  عسل خاله سریال «پایتخت 4» این قدر شیرین و دوست داشتنی هست كه وقتی در قاب قرار می گیرد خیلی ها می خندند و از تكیه كلام و حاضر جوابی اش لذت می برند. حتی كل كل او باعث شده بابا پنجعلی بامزه تر از قبل باشد. او پیش تر در فصل دو «پایتخت» و سال ها پیش در یك سریال تجربه بازی داشته اما فصل چهارم سریال مقدم باعث شده به طور گسترده دیده شود. نخستین بار نیست كه یك نفر در سن بالا كشف و محبوب می شود اما معمولا به خاطر استفاده نادرست از آن ها خاطرات شیرین شان از بین می رود. یوسف یوسف پشندی ، شهربانو موسوی، احمد پورمخبر و حلیمه سعیدی از این جمله هستند كه یك دوره كاراكتر واقعی اش جلوی دوربین قرار گرفت و محبوب شدند اما بعد از مدتی كاركردشان را از دست دادند. احمد پور مخبر و حلیمه سعیدی مدام همان شخصیت را تكرار كردند اما از سوی مردم پس زده شدند . حالا كار محسن تنابنده به عنوان كسی كه كاراكتر عسل خاله را كشف كرده سخت تر است. او را رها می كند و اجازه می دهد در هر سریالی بازی كند یا اتفاق دیگری برایش رخ می دهد. خودش در گفت و گویی به این پرسش كه « دوست دارید باز هم سریال بازی کنید؟» گفته: «دوست که دارم ولی دیگر مناسب سن من نیست.»

متن این مصاحبه را بخوانید


چطور به گروه بازیگران پایتخت اضافه شدید؟
اهل همین جا هستم. سر سری دوم به من گفتند بازی می‌کنی. گفتم آره. سوم هم بودم. الان هم که مادر ارسطو شدم.
سریای قبل نقش مهمی نداشتید؟
نه خیلی. فقط این سری مادر ارسطو شدم که ارسطو عروسی کند.
آقای تنابنده به شما پیشنهاد بازی داد؟
بله.
قبلا هم سابقه بازی جلوی دوربین را داشتید؟
زمان انقلاب در یک سریالی بازی کردم.
چه سریالی؟
یادم نیست. سریال جمع‌آوری وسایل برای جبهه بود. خیاطی و آشپزی و این چیزها.
پس قبلا تجربه داشتید و ترس از حضور جلوی دوربین نداشتید؟
بله تجربه داشتم.
دوست دارید بازهم کار کنید؟
دوست که دارم ولی دیگر مناسب سن من نیست.
چند سال‌تان است؟
76 سال .
خودتان سریال را می‌بینید؟
بله.
از بازی خودتان راضی هستید؟
(می‌خندد)
خانواده و فامیل چه می‌گویند؟
بچه‌ها، نوه‌ها و نتیجه‌هایم از همه جای ایران زنگ می‌زنند و تبریک می‌گویند. همه راضی هستند.
حفظ کردن دیالوگ برای‌تان سخت نیست؟
من سواد ندارم. همینطوری زبانی به من می‌گویند و من هم همان را می‌گویم. اگر خوب نباشد می‌گویند این را اضافه کن یا کم کن. هرچی بهم بگویند اطاعت می‌کنم.

بازیگری در وقت اضافه


حالا بیایید کسانی که در سن بالا بازیگر شدند و سرنوشت شان را مرور کنیم.
شیرین یزدانبخش که اهالی تئاتر و تماشاگران پر و پا قرص تئاتر او را خاله خطاب می کنند، کارمند شرکت دخانیات بود و بعد از بازنشستگی آنقدر حال و روز بدی داشت که سر و کارش به دوا و دکتر افتاد، اما پیشنهاد خواهرش نه تنها دوای حال و احوال ناخوشش شد، بلکه روزگاری خوش برای شیرین یزدانبخش رقم زد؛ خواهر که می دانست خاله شیرین علاقه فراوانی به موسیقی و هنر دارد او را تشویق کرد به تماشای تئاتر و شنیدن کنسرت های موسیقی برود. خاله شیرین اولین بار به تماشای ریچارد سوم به کارگردانی داوود رشیدی نشست، بعد از آن دندون طلای میرباقری را دید و از تماشای شکار روباه دکتر علی رفیعی آنقدر لذت برد که شش بار به دیدن این نمایش رفت. بانویی که تماشاگر تمام نمایش های روی صحنه است حتما توجه خیلی ها را به خودش جلب می کند و عجیب نیست که یک بازیگر جوان او را به دنیای بازیگری دعوت کند. خاله شیرین می گوید: همه چیز زیر سر افشین هاشمی است. با پیشنهاد او در فیلم سینمایی لطفا مزاحم نشوید بازی کردم، اما نمی خواستم بازیگر شوم. خاله شیرین در تصمیمش برای بازیگر نشدن مصمم بود، اما چه کسی می توانست دعوت به بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین را رد کند! بعد از آن خاله شیرین هنوز باورش نمی شد که بازیگر شده است و وقتی پیمان معادی او را به بازی در فیلم برف روی کاج ها دعوت کرد فقط به این دلیل پذیرفت که قرار بود نقش صاحبخانه حسین پاکدل را بازی کند که از تئاتری های قدیمی و مدیر سابق مجموعه تئاتر شهر است.خاله شیرین بازی در فیلم بوسیدن روی ماه را هم در رودربایستی و به دلیل لطف، مهربانی و احترام تهیه کنندگان فیلم پذیرفت و در دنیای بازیگری ماندگار شد. شیرین یزدانبخش همچنان یکی از تماشاگران جدی تئاتر است و به یکی از بازیگران گزیده کار سینما بدل شده که جوایز متعددی در کارنامه دارد و هر نقشی را نمی پذیرد.

من سواد ندارم. همینطوری زبانی به من می‌گویند و من هم همان را می‌گویم. اگر خوب نباشد می‌گویند این را اضافه کن یا کم کن. هرچی بهم بگویند اطاعت می‌کنم.

گلبانوی نگران


شاید همه ما به خاطر نیاوریم، قابله ای که حضرت یوسف(ع) را در سریال فرج الله سلحشور به دنیا آورد، کسی نبود جز شهربانو موسوی که حوالی چهل سالگی پا به وادی هنر گذاشت.بی بی سریال متهم گریخت، اگر خیلی زودتر وارد عرصه بازیگری می شد، خوشحال تر بود، اما بعد از مهاجرت به تهران در سال 83 بود که توانست نقش های کوتاه و بلند را تجربه کند. سریال جایزه بزرگ به کارگردانی مهران مدیری، وارث به کارگردانی کاظم بلوچی، بزرگمرد کوچک مسعود رسام، روز حسرت، رستگاران و چهاردیواری سیروس مقدم، خانه اجاره ای شاهد احمد لو و راه در رو به کارگردانی سعید آقاخانی ازجمله سریال هایی است که موسوی در یک دهه فعالیتش به عنوان بازیگر در آنها حضور داشته است، بعلاوه چند تله فیلم و فیلم سینمایی، اما موسوی شهرتش را مدیون همان نقش بی بی و سریال رضا عطاران است اگرچه بعدها با نقش گلبانو در سریال مادرانه هم دلنشین و واقعی به نظر می رسید.شهربانو موسوی بازیگری است که زیر سایه چهره نگران و تکیده اش شانس به دست آوردن نقش های متنوع را از دست داده و اگر استعدادی داشته همواره کشف نشده باقی مانده است.

پدربزرگ و مادربزرگ شاد شاد


احمد پورمخبر و حلیمه سعیدی هر دو دستپخت رضا عطاران در تلویزیون هستند. هر دو در پایان دهه ششم زندگی شهرت را با ارائه تصویری متفاوت از پدر بزرگ ها و مادربزرگ های مانوس و مالوف به نمایش گذاشتند.احمد پورمخبر متولد 1319 گرچه در فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی حضور کم رنگی داشت، اما زمانی به راستی شناخته شد که پسرش را برای دادن تست بازیگری همراهی کرد. پدر و پسر هر دو توانایی هایشان را به نمایش گذاشتند، پسر قبول نشد و پدر پذیرفته شد تا خودش را در فیلم ها و سریال ها به نمایش بگذارد. رضا عطاران احمد پورمخبر را برای بازی در سریال متهم گریخت انتخاب کرد تا تصویری متفاوت از یک پدربزرگ به نمایش بگذارد یا در واقع یک پدربزرگ متفاوت را معرفی کند؛ پدربزرگی شاد و خجسته که مدام در حال شوخی و بگو بخند است، لحن متفاوتی دارد و لباس پوشیدنش تفاوت چندانی با نوه هایش ندارد. شهرت در شصت و نه سالگی برای پورمخبر که به عنوان معلم و میوه فروش همه عمر با درآمدی متوسط زندگی کرده، اتفاق بسیار شیرینی بوده و او به استناد کارنامه اش به هیچ پیشنهادی جواب رد نداده است.
حلیمه سعیدی هم در قالب خاله قزی یک مادربزرگ نامتعارف را به نمایش گذاشت. او سال 1384 یعنی وقتی به دهه 70 زندگی نزدیک شده بود با بازی در سریال متهم گریخت وارد دنیای بازیگری شد. بزنگاه، زن بابا، راه در رو و خوش نشین ها سریال هایی است که سعیدی در آنها بازی کرده و از فیلم های سینمایی او نیز می توان اخراجی ها، طلا و مس و حلقه های ازدواج را نام برد. آنچه حلیمه سعیدی را در ذهن و یاد مخاطب ماندگار می کند، تصویر نامتعارفی است که او از یک مادربزرگ نمایش می دهد. خاله قزی معروف تلویزیون برخلاف مادربزرگ های آرام، متین، باتجربه و پخته، بسیار صریح، رک و در مواردی بی ملاحظه است.

مادر دوست داشتنی


رابعه مدنی را فرزندش امیرشهاب رضویان کشف کرد؛ او بعد از بازنشستگی از حرفه مربیگری و بعد از عمری نفس کشیدن در دنیای شاد و معصومانه کودکان، وارد دنیای بازیگری شد و با خودش اندوخته ای بزرگ از صمیمیت و مادرانگی را به دنیای بازیگری آورد. امیرشهاب رضویان که اولین بار مادرش را به هنرنمایی مقابل دوربین تشویق کرد و بعدها از حضور مادر در فیلم ها و تله فیلم های متعدد بهره برده، معتقد است: مادرم بازیگر نقش مادرها و مادربزرگ های خاصی در سینما و تلویزیون است. او شاد و پرانرژی است؛ فیلم های شاد را دوست دارد و از حضور در دنیای فیلمسازی لذت می برد. برای او همکاری با یک گروه تولید دشوار نیست و از بودن در کنار دیگران و همراهی با آنها لذت می برد.

امیرشهاب رضویان مانند هر فرزند دیگری دوست ندارد مادرش چندان پرکار و فعال باشد، اما مادر دوست داشتنی سینما و تلویزیون؛ در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با چهار فیلم انارهای نارس، برف، یک آگهی تسلیت برای روزنامه و دوساعت بعد در مهرآباد حضور داشت؛ فیلم هایی که نتیجه انتخاب های مادر و پسر بوده است. رضویان می گوید: وقتی برای بازی در نقشی دعوت به کار می شود از من کمک می گیرد؛ با هم فیلمنامه را می خوانیم و من اطلاعاتم را در اختیارش می گذارم تا بتواند درست انتخاب کند.
سفر مردان خاکستری، تهران هفت صبح، تابستان عزیز، سفر زمان، روزی که مینا گم شد و تصویر گمشده ازجمله فیلم ها و تله فیلم های امیرشهاب رضویان است که با حضور رابعه مدنی ساخته شده، اما این مادر دوست داشتنی بهترین تجربه هایش را در تلویزیون داشته و محبوبیتش را بیشتر از هر چیزی مدیون سریال وضعیت سفید است اگر چه در فیلم بوسیدن روی ماه نیز توانست با شیطنت های دلنشین، تصویری شاداب از یک مادر بیمار و مسن را به نمایش بگذارد.
مادر دوست داشتنی سینما و تلویزیون، سال گذشته برای اولین بار در نمایش ماضی استمراری به کارگردانی ندا هنگامی ظاهر شد و اجرای زنده و نفس به نفس روی صحنه را نیز تجربه کرد. گویی برای رابعه مدنی بازیگری همیشه یک علاقه بوده و او مرزهای این علاقه را هر قدر که بتواند می گستراند.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان



منابع: هفت صبح / همشهری جوان / جام جم