تبیان، دستیار زندگی
برای راه اندازی یك كسب و كار خانگی ساده و كم هزینه باید چه چیزهایی بدانید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از كاه كوه بسازید


برای راه اندازی یك كسب و كار خانگی ساده و كم هزینه باید چه چیزهایی بدانید؟

تلاش

راه انداختن کسب و کارهای خانگی از نظر خیلی ها نشدنی است. یا حتی خیلی ها تا اسم کسب و کار در خانه را می آورید؛ گمان می کنند که کسی سرشان را کلاه گذاشته است. اما واقعیت این است که انجام دادن کارهایی که شما قابلیت و توانایی اش را دارید و پول درآوردن از آن ها یکی از بزرگترین فرصت هایی است که زندگی در اختیارتان می گذارد؛ چه بهتر که بتوانید آن را عملی کنید و از آن حسابی هم پول در بیاورید. فقط باید قبل از اینكه قلقلك بشوید و یك كسب و كار خانگی را راه بیندازید چشم تان را خوب باز كنید. ما برای راحتی شما این زحمت را به دوش می كشیم و چشم های مبارك تان را باز می كنیم.


هر انگشت و هزار هنر

اول از همه باید ببینید که چه کارهای را می توانید انجام دهید. توانایی هایتان از با صدای خوش آواز خواندن، تا برنامه نویسی وب را روی کاغذ بیاورید. برای اینكه توانایی های خودتان را بشناسید و بتوانید روی خودتان حساب كنید باید واقع بین باشید. یعنی لازم نیست توانایی های خودتان را خیلی افسانه ای فرض كنید و از آن طرف هم خودتان را دست كم نگیرید. گاهی توانایی شناخت درست رنگ ها و داشتن سلیقه در چیدن مناسب رنگ ها كنار هم می تواند برای شما منبع یك درآمدزایی باشد.  بعد یک حساب و کتاب سرانگشتی بکنید و ببینید چقدر پول دارید که می توانید برای کارتان سرمایه اولیه بگذارید. اگر سرمایه ای ندارید و کلا می خواهید از صفر شروع کنید؛ نگران نباشید. پول در آوردن از صفر هم شدنی است.


گوگل عزیز

می توانید اول از همه عضو گروه یا سایت هایی شوید که کارفرما و کارمند را به هم ارتباط می دهند. معمولا با کمی جستجو مکان های مجازی ای را پیدا می کنید که افراد، درخواست انجام کار یا پیدا کردن نیروی کارشان را در آن جا درج می کنند. اگر وارد این سایت ها و گروه ها شدید و دیدید تعداد متقاضیان انجام کار، از تعداد کارفرماها خیلی بیشتر است! اصلا نگران نشوید. نفس عمیق بکشید؛ اعتماد بنفس تان را حفظ کنید و همین خط مستقیم را تا پیروزی پیش بروید!

مخاطبان به صف
معلوم است که قرار نیست همه میلیاردر باشند و اگر شما تنها صد مشتری داشته باشید که هر کدامشان هر شش ماه یکبار از شما خرید کنند و میزان در آمد شما چیزی حدود پانصد تا هشتصد هزار تومان در ماه هم باشد، شما کلاهتان را به احترام آن ها از سر بر میدارید و به هوا می اندازید. گاهی بهتر است قبل از شروع کار از اینجا شروع کنید که ببینید دیگران چه کارهایی را در شبکه های اجتماعی یا فروشگاه های معروف هنری رو کرده اند، و شما سراغ جای خالی ها بروید. ببینید مخاطب كارهای شما چه سلیقه ای دارد و به چه جنس و قیمتی علاقه و اقبال بیشتری نشان می دهد. اگر قرار است یك یا چند كار هنری را تولید كنید كه نمونه مشابه آن ها در بازار وجود دارد آن ها را بررسی كنید و ببینید مشتری ها از كدام نوع از آن محصولات استقبال می كنند. قیمت آن محصولات را هم بررسی كنید و نقش قیمت را در جذب مشتری و مخاطب اصلا دست كم نگیرید.


چیلیك چیلیك برای فروش
اگر عاشق کارهای هنری هستید، و قرار است خودتان برای خودتان بازاریابی كنید بهتر است کمی هم عکاسی بلد باشید و از فوت و فن های اولیه قاب و چیدمان سردر بیاورید. خواندن یکی دو یادداشت درباره اینکه چطور از کارهایمان عکس بگیریم، را در اینترنت جستجو کنید و بعد از آن کارهای زیبایتان را در اینترنت تبلیغ کنید. حتی لازم نیست دوربین های حرفه ای هم برای این کار داشته باشید. خیلی وقت ها گوشی موبایل تان کارتان راه می اندازد. در یک ساعت خوب در روز که نور آفتاب برای عکاسی مناسب است، کارهایتان را روی یك میز سفید یا هرچیزی كه زمینه سفید دارد بچینید و با کمی خلاقیت از آن ها عکس بگیرید. زمینه سفید به كارها و محصولات شما جلا و جلوه بیشتری می دهد. می توانید از یك المان رنگی هم استفاده كنید. مثلا در كنار همه محصولات خودتان در عكس هایی كه می گیرید یك انارسفالی فیروزه ای رنگ داشته باشید. شك نكنید كه با این كار اثرگذاری بیشتری روی مخاطبان خود خواهید داشت.

گاهی بهتر است قبل از شروع کار از اینجا شروع کنید که ببینید دیگران چه کارهایی را در شبکه های اجتماعی یا فروشگاه های معروف هنری رو کرده اند، و شما سراغ جای خالی ها بروید. ببینید مخاطب كارهای شما چه سلیقه ای دارد و به چه جنس و قیمتی علاقه و اقبال بیشتری نشان می دهد

یادداشت

خود آموز باشید!
برای انجام کارهای کوچک خانگی بهتر است اول از همه سراغ کسانی بروید که در انجام آن کار تجربه دارند. اگر کسی را سراغ ندارید، حتما اینترنت در دسترس تان هست. گاهی چند ساعت جستجو در سایت ها بهره وری بیشتری از یک کلاس آموزشی دارد. با توجه به نقطه طلایی آن، یعنی هزینه ای که برای آموزش پرداخت نمی کنید! از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، مواردی هستند که در اینترنت یافت می شوند و شما هم سعی کنید عبارت "نه اینطوری که نمیشه" را هیچ وقت به زبانتان نیاورید؛ اصلا بله! اینطوری هم میشود.

به لطف سایتهای ترجمه آنلاین هم می توانید از تجربیات اهالی کشورهای دیگر بهره ببرید و کلی ایده بگیرید. مثلا اگر عاشق سر و کله زدن با انواع و اقسام پارچه ها هستید، بهتر است ببینید می توانید با آن ها چه چیزهایی بدوزید. حتی اگر شما تا به حال یک درز هم ندوخته اید؛ ما این امیدواری را به شما می دهیم که در بیشتر مواقع اصلا لازم نیست شما یک خیاط باشید.

فکر کنید شما در یک بیابان گیر افتاده اید و تنها راه نجات تان این است که کیف ساده و کمی چشم نواز بدوزید. برای این کار کافی است تا اصطلاح الگوهای رایگان را جستجو کنید تا هزاران الگو پیش چشم تان ظاهر شود و شما هم دست به کار شوید. چند تکه پارچه خوش آب و رنگ (كه احتمالا همین الان در كمد خانه شما در حال خاك خوردن است) یک مدل چرخ خیاطی ساده، نخ و قیچی تنها لوازمی هستند که شما برای دوختن یک کیف به آن ها احتیاج دارید. مثلا ممکن است شما برای مواد اولیه این کیف چیزی حدود 15 هزارتومان هزینه کرده باشید اما به راحتی می توانید آن را به مبلغ 40 هزار تومان بفروشید. حتی اگر در مراحل خیلی ابتدایی تر از این حرف ها هستید، می توانید از کیف های ساده متقالیِ خرید شروع کنید. یک کیسه، با دو دسته که می توانید روی آن را با رنگهای مخصوص پارچه کمی نقاشی کنید تا سادگی محض دربیایند. فراموش نکنید که با دوخت و فروش این کیف نه تنها پول در میاورید، بلکه محیط زیست و بشریت هم از شما متشکر خواهند بود. اما اگر کمی حرفه ای تر شدید یا اینکه هستید، حتما به انواع لوازم آشپزخانه، رومیزی ها و عروسک های پارچه ای هم فکر کنید.


فرآوری: ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.