تبیان، دستیار زندگی
قند صرفاً در قندان نیست. قند در همه جا از سس کچاپ گرفته تا آب میوه ها نیز وجود دارد. متأسفانه زیاده روی در این ماده ی غذایی ضربات جبران ناپذیری به سلامتی می زند و از مغز گرفته تا کبدتان را به زحمت می اندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

18 دلیل خوب برای اینکه قند کمتری میل کنید


قند صرفاً در قندان نیست. قند در همه‌جا از سس کچاپ گرفته تا آب‌میوه‌ها نیز وجود دارد. متأسفانه زیاده‌روی در این ماده‌ی غذایی ضربات جبران‌ناپذیری به سلامتی می‌زند و از مغز گرفته تا کبدتان را به زحمت می‌اندازد. در این مطلب 18 دلیل خوب برای کاهش مصرف قند داریم. لطفاً با ما همراه باشید.

قند

قند، مغز را زیر و رو می‌کند
مصرف قند زیاد به مغز آسیب می‌رساند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زیاده‌روی در مصرف قند عملکرد مغز را با اشکال مواجه کرده و باعث کاهش تولید پروتئین‌های لازم برای حافظه است.


قند، قلب را به خطر می‌اندازد
فقط فرمانده مغز به خطر نمی‌افتد. بلکه با زیاده‌روی در مصرف قند، عاشق‌ترین عضو بدن نیز دچار مشکل می‌شود. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند خود را بیشتر در معرض سکته‌ی قلبی قرار می‌دهند. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای داشتن قلبی سالم مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کاهش دهید.


قند، چربی خون را بالا می‌برد
زیاده‌روی در مصرف قند احتمال افزایش چربی بد خون را بالا می‌برد. بدون شک به خوبی می‌دانید که داشتن کلسترول بالا به بیماری‌های قلبی منجر می‌شود.


قند، فشارخون را بالا می‌برد
چاقی مفرط یکی از نتایج اصلی مصرف بیش از اندازه‌ی قند است و این وضعیت نیز عاملی برای افزایش فشارخون می‌شود که برای سلامتی خطرآفرین است. در واقع زیاده‌روی در مصرف قند به طور کلی باعث آسیب به سیستم خونی بدن می‌شود.

انرژی افرادی که به طور مرتب قندهای تصفیه شده مصرف می‌کنند رو به تحلیل رفته و کسل می‌شوند. در واقع فعالیت سلول‌های «اورکسین» یعنی همان سلول‌هایی که بدن را به فعالیت وا می‌دارند، با مصرف قند زیاد دچار اشکال شده و کاهش می‌یابد

قند، افسرده‌تان می‌کند
درست است که مصرف قند و شیرینیجات در لحظات اول باعث سرخوشی می‌شوند اما زیاده‌روی در مصرف قند و افتادن در دام اعتیاد آن خطر بروز افسردگی را بالا می‌برد. در واقع نرسیدن گلوکز به بدن باعث می‌شود معتادین به قند افسرده و مضطرب شوند.


قند، چاق‌کننده است
مصرف بیش از اندازه‌ی قند و مواد قندی باعث رسیدن کالری بیهوده به بدن شده و در نهایت منجر به چاقی می‌شود. قندهای تصفیه‌شده تعادل سوخت و ساز بدن را برهم می‌زنند و باعث ایجاد چاقی در ناحیه‌ی شکم می‌شوند.

اعتیاد غذایی

قند، اعتیادآور است
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که زیاده‌روی در مصرف قند باعث ایجاد اعتیاد و وابستگی می‌شود و علائم عدم مصرف آن شبیه علائم افرادی است که مواد مخدر مصرف نکرده‌اند. شما همچنین می‌توانید تأثیر دوپامین را در کودکانی که بیش از اندازه آب نبات و شکلات و غیره مصرف می‌کنند ببینید.


قند، خطر آلزایمر را بالا می‌برد
مصرف مواد غذایی سرشار از قند باعث کاهش تولید ترکیبی می‌شود که به مغز کمک می‌کند خاطرات را به یاد بیاورد. به همین دلیل افرادی که در سوخت و ساز بدنشان گلوکز بیشتری تولید می‌شود بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

قند، پوست را خراب می‌کند
زیاده‌روی در مصرف قند و مواد قندی به پوست آسیب زده و با افزایش حساسیت آن نسبت به مضرات نور خورشید باعث پیری زودهنگام پوست می‌شود. یادتان باشد که امکان دارد جوش‌ها و آکنه‌ها به دلیل مصرف زیاد بیشتر شوند.


قند؛ دشمن دندان‌ها
قند دشمن شماره‌ی یک مینای دندان است. زیاده‌روی در مصرف شیرینیجات یا نوشیدنی‌های گازدار باعث تخریب لایه محافظ دندان‌ها می‌شود.

درست است که مصرف قند و شیرینیجات در لحظات اول باعث سرخوشی می‌شوند اما زیاده‌روی در مصرف قند و افتادن در دام اعتیاد آن خطر بروز افسردگی را بالا می‌برد. در واقع نرسیدن گلوکز به بدن باعث می‌شود معتادین به قند افسرده و مضطرب شوند

قند، مرض قند می‌آورد
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف روزانه یک تا دو نوشیدنی گازدار خطر ابتلا به دیابت نوع دو را چهار برابر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم دور این قبیل نوشیدنی‌ها و مواد قندی را خط قرمز بکشید و به جای آن از آب معدنی استفاده کنید.


قند، تنفس را با مشکل مواجه می‌کند
همه می‌دانیم که تنفس درست برای ادامه‌ی حیات انسان لازم و ضروری است. بهتر است بدانید که زیاده‌روی در مصرف قند باعث افزایش خطر آسم یا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.


قند، کبدتان را به خطر می‌اندازد
محققان به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد زیاده‌روی در مصرف قندهای تصفیه‌شده باعث بروز کبد چرب غیرالکلی می‌شود. این بیماری کبدی به بیماری‌های قلبی عروقی افراد دیابتی مربوط می‌شود.

بوی بد دهان


قند، باعث ایجاد بوی بدن دهان می‌شود
قند علاوه بر اینکه به سلامت دندان‌ها رحم نمی‌کند باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می‌شود. شیرینیجات منبع غذایی فوق‌العاده‌ای برای باکتری‌های دهان هستند. در نتیجه با تغذیه‌ی خوب این باکتری‌ها بوی بد دهان نیز افزایش پیدا می‌کند.

قند، انرژی‌تان را از بین می‌برد
انرژی افرادی که به طور مرتب قندهای تصفیه شده مصرف می‌کنند رو به تحلیل رفته و کسل می‌شوند. در واقع فعالیت سلول‌های «اورکسین» یعنی همان سلول‌هایی که بدن را به فعالیت وا می‌دارند، با مصرف قند زیاد دچار اشکال شده و کاهش می‌یابد.


قند، خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد
نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند در معرض برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس قرار می‌گیرند. البته هنوز در این خصوص اتفاق نظر وجود ندارد اما محققان توصیه می‌کنند برای ارتقای سلامتی و پیشگیری از احتمال ابتلا به سرطان مصرف قند کاهش داده شود.


قند به محیط‌زیست نیز آسیب می‌زند
کشت نیشکر به میزان زیادی آب نیاز دارد و به تخریب زیستگاه‌های طبیعی کمک می‌کند. علاوه بر این آلودگی ناشی از کارخانجات تصفیه‌کننده‌ی نیشکر نیز به محیط زیست آسیب می‌زند. بنابراین نوشیدن آب معمولی و عدم افتادن در دام مواد قندی باعث حفظ محیط زیست نیز می‌شود که بدون شک به خطر افتادن آن سلامتی ما را نیز با خطرات جدی مواجه می‌سازد.


قند برایتان گران تمام می‌شود
فرقی نمی‌کند که پولتان را برای خرید شیرینیجات، فست‌فودها یا دندان‌پزشک و دکتر خرج کنید. در هر حال اعتیاد آوردن به مصرف قند باعث افزایش سایز دور کمرتان شده و جیب‌هایتان را خالی می‌کند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
انواع شــکر و مضــرات زیــاده روی در مصـــرف آن

چگونه مصرف شکر را کاهش دهیم؟
چقدر شکر بخوریم و چه موقع؟
شیره بهتر است یا قند و عسل؟
شکر قهوه‌ای در مقایسه با شکر سفید
5 دلیل خوب برای نخوردن قند
قند فراوانم آرزو نیست
8 توصیه برای کاهش مصرف قند
9 پیامد تلخ مواد شیرین
زیاده‌روی در مصرف قند = مرگ تدریجی
کدام قندها مفیدند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.