تبیان، دستیار زندگی
نوبتی هم که باشد بعد از مدت ها نوبت عرض اندام کردن غول نرم افزاری دنیا و روشن کردن استراتژی ردموندی ها برای سیستم عامل جدید است. همانطور که می دانید مایکروسافت سنت شکنی کرده و با جهشی ۲ پله ای ویندوز جدید را Windows 10 نامیده است. به نظر می رسد مایکروسافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابلیت های جدید ویندوز ۱۰ و مقایسه نسخه های مختلف آن


نوبتی هم که باشد بعد از مدت‌ها نوبت عرض‌اندام کردن غول نرم‌افزاری دنیا و روشن کردن استراتژی ردموندی ها برای سیستم‌عامل جدید است. همانطور که می‌دانید مایکروسافت سنت‌شکنی کرده و با جهشی ۲ پله‌ای ویندوز جدید را Windows 10 نامیده است. به نظر می‌رسد مایکروسافت به هدف چندین و چندساله خود بسیار نزدیک شده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور سیستم‌عاملی با قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های مختلف را رونمایی کند.
ویندوز 10

مایکروسافت در طراحی سیستم عامل جدید خود، بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز ۸، اکنون در ویندوز ۱۰ منوی استارت شامل تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌صورت سنتی باقابلیت پین کردن نرم‌افزارهای مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه‌ی دسکتاپ طراحی نشده‌اند، است.
از قابلیت های دیگر این سیستم عامل چند دستکتاپه بودن آن است. امکان دارد صفحه‌ی اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده نمایید و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد. در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آن‌ها فراهم گردیده است.

ویندوز 10

جست‌وجوی سریع‌تر از دیگر قابلیت های سیستم عامل جدید است.مایکروسافت  File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند طراحی کرده تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایلی ، پوشه‌های پربازدید را در رأس جستجو قرار دهد. با این کار احتمال سریع‌تر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.
یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه‌شده به ویندوز ۱۰ خط فرمان قابل‌برنامه‌ریزی است که فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی آن به‌صورت شخصی یک میانبر برای اجرای هر فرمانی استفاده نماید. همچنین قالب‌بندی بهتر صفحه در ویندوز جدید این امکان را می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان از ۴ نرم‌افزار استفاده کنید و تمام آن‌ها را به‌صورت کامل مشاهده نمایید. در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید هم‌چنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت می‌باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی باکار در حال انجام کاربر برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.

جست‌وجوی سریع‌تر از دیگر قابلیت های سیستم عامل جدید است.مایکروسافت  File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند طراحی کرده تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایلی ، پوشه‌های پربازدید را در رأس جستجو قرار دهد.

اما در حالی که به زمان انتشار ویندوز 10 نزدیک می‌شویم، ماکروسافت جدولی منتشر کرده که تفاوت میان نسخه‌های مختلف این سیستم‌عامل را در کنار قابلیت‌ها و امکانات هر نسخه نشان می‌دهد. برای کامپیوترهای شخصی، 4 نسخه‌ی اصلی وجود دارد. اکثر افراد امکان خرید نسخه‌های Home و Pro را خواهند داشت؛ ولی نسخه‌ی Enterprise تنها در اختیار مشتریانی قرار می‌گیرد که توافقنامه‌ی لایسنس مایکروسافت را دارند. همچنین یک نسخه دیگر به نام Education وجود دارد که ویژه‌ی همین بازار منتشر خواهد شد.
ویندوز 10

مطابق انتظار نسخه‌ی هوم کمترین امکانات را دارد و مشابه نسخه‌های قبلی، از پیوستن به دامنه‌ی Active Directory پشتیبانی نخواهد شد. یکی از مواردی که بسیاری از کاربران انتظار دارند در این نسخه از ویندوز 10 ببینند، پشتیبانی از BitLocker است. بیت‌لاکر بسته کدگذاری مایکروسافت است که متأسفانه نسخه‌ی هوم از آن بی‌بهره خواهد بود. البته هنوز سیستم کدگذاری وجود دارد؛ ولی تنها به عنوان بخشی از InstantGo در اختیار شما خواهد بود که معمولاً به نام Connected Standby شناخته می‌شود. InstantGo در همان Connected Standby به اضافه‌ی سیستم کدگذاری دستگاه است که در نسخه‌ی هوم قابل استفاده خواهد بود.

فرآوری : الهام گارسچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:
http://farnet.ir/1393/07/74297/10-great-new-features-in-windows-10/
http://www.zoomit.ir/it-news/os/21847-microsoft-windows-10-version-comparison