تبیان، دستیار زندگی
با ورود هر نسل، عادات، طرز فکر و روش جدیدی نیز در فرهنگ یک جامعه تعریف می شود؛ اما اگر کمی دقیق تر به این موضوع بنگیرم، شکاف ایجاد شده بین طرز زندگی نسل جدید که با فناوری های روز رشد می کنند، بسیار محسوس تر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد کودکان به فناوری


با ورود هر نسل، عادات، طرز فکر و روش جدیدی نیز در فرهنگ یک جامعه تعریف می‌شود؛ اما اگر کمی دقیق‌تر به این موضوع بنگریم، شکاف ایجاد شده بین طرز زندگی نسل جدید که با فناوری‌های روز رشد می‌کنند، بسیار محسوس‌تر است.
اعتیاد کودکان

اگرچه کشورمان به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان فناوری‌های روز در سطح جهانی ایفای نقش می‌کند، اما چالش‌های ایجاد شده در سایر جوامع توسعه یافته که درصد نفوذ فناوری و استفاده از گجت‌ها بسیار بیشتر است، در کشورمان نیز گریبان‌گیر خانواده‌ها به عنوان کوچک‌ترین واحد جامعه شده است. 
 یقیناً در میهمانی‌ها یا گردهمایی‌های خانوادگی، کودکانی را دیده‌اید که به جای بازی، سرگرم بازی با گوشی یا تبلت خود هستند؛ در صورتی که از جمله‌ی کودکان نسل جدید نباشید، دیدن چنین صحنه‌هایی بی شک شما را به یاد دوران کودکی خود خواهد انداخت که اغلب اوقات به بازی‌هایی که نیاز به تحرک فیزیکی بیشتری داشت، می‌پرداختید. حتی ورود اولین نسل از کنسول‌های بازی به کشورمان نیز که مقارن با دوران نوجوانی نسل سوم و چهارم بود، به معنای صرف تمام وقت برای انجام بازی‌های کامپیوتری نبود؛ چراکه والدین چنین اجازه‌ای را به کودکان خود نمی‌دادند، اما هم‌اکنون شاهد این موضوع هستیم که کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان سر در بازی‌های کامپیوتری و گجت‌های خود دارند.
شاید بعد از خواندن این مطلب، به قصد گرفتن تبلت فرزندتان از او، از روی مبل بلند شوید؛ اما بنشینید! نیازی به محروم کردن فرزندتان از تبلتش نیست، کافی است با چند روش عملی و کاربردی سبک زندگی سالم را به کودک خود آموزش دهید.
به ساعت نگاه کنید: با وضع کردن برخی قانون ها، ساعت های استفاده فرزندتان از تبلت را محدود کنید. برای مثال به او اجازه ندهید که سر میز شام تبلتش را بیاورد.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از تبلت پیش از خواب می تواند کودکان را بی خواب کند. پس به او اجازه بازی کردن با تبلت پیش از خواب را ندهید و نگذارید آن را به اتاق خوابش ببرد.
خاموشی بزنید: تحقیقات نشان داده است که استفاده از تبلت پیش از خواب می تواند کودکان را بی خواب کند. پس به او اجازه بازی کردن با تبلت پیش از خواب را ندهید و نگذارید آن را به اتاق خوابش ببرد.
وقت شناس باشید: حتی اگر همه اطرافیان تان برای کودک خود تبلت خریده باشند، دلیلی ندارد که در سه سالگی به فرزندتان چنین هدیه ای بدهید. اگر می خواهید او را با تکنولوژی آشنا کنید، به او اجازه دهید برخی ساعات روز با تبلت شما بازی کند اما شخصی کردن این وسیله را از چنین سنی شروع نکنید.
دست به کار شوید: اگر تنها یک فرزند دارید، به او حق دهید برای پر کردن تنهایی اش به تبلت وابسته شود. در چنین شرایطی به جای جنگیدن با او، خودتان برای تغییر شرایط وارد عمل شوید. بازی های دونفره پرتحرک و هیجان انگیز، هم می تواند سلامت جسم فرزندتان را تضمین کند و مهارت های حرکتی اش را تقویت کند و هم لحظات شاد و خوشی را برایش رقم بزند. اگر کودک تان از چنین نعمتی بهره مند شود دیگر نیازی به مدام بازی کردن با تبلت پیدا نخواهد کرد.

فرآوری: الهام گارسچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

http://www.iranvij.ir/1855773/correct-method-of-separating-the-tablet-for-children
http://www.zoomit.ir/it-news/22082-kids-addicted-technology