تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها» و «صحیفه فاطمیه(سلام الله علیها)».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو کتاب درباره حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

معرفی کتابهای  «فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها» و «صحیفه فاطمیه(سلام الله علیها)».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها


  
  «فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها»

کتاب «فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها» نوشته شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم با ترجمه دکتر حجت اله فسنقری، عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و ام البنین قزلسفلو از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
شهید آیت الله حکیم، نویسنده این اثر و رئیس اسبق مجلس اعلای اسلامی عراق و عضو فقید شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شش فصل به بررسی و تحلیل زندگی، شخصیت، فعالیت‌ها و نهضت حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌پردازد و با تحلیلی اجتماعی و سیاسی به نقش و اهمیت مبارزات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم ) می‌پردازد. شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حضرت زهرا(سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اکرم(سلام الله علیها)، نهضت حضرت زهرا(سلام الله علیها)،  مظلومیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حزن حضرت زهرا(سلام الله علیها) و نگاهی به برخی روایت وارد شده درباره شأن حضرت زهرا(سلام الله علیها) عناوین بخش‌های مختلف این کتاب هستند.
نویسنده در فصل سوم کتاب درباره اهداف نهضت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بیان نامشروع بودن سقیفه، حفظ رسالت و اسلام از تحریف، افشای چهره واقعی حکومت وقت، آفرینش روح مقاومت و پایداری در بین مردم و حمایت از امیرالمومنین علی(علیه السلام ) می داند و به صورت مفصل به هر یک از این ابعاد می‌پردازد.
در بخشی از مقدمه مترجمان کتاب می‌خوانیم: «سخن گفتن از یگانه بانوی اسلام، بحث تازه‌ ای نیست و تاکنون نویسندگان و محققان زیادی پیرامون سیره ایشان آثاری را ارائه کرده ‌اند، اما امتیاز کتاب ارزشمند حاضر به این است که نویسنده فرزانه آن، مجاهد شهید آیت‌‏الله سید محمدباقر حکیم تلاش کرده تا به ابعاد جدیدی از شخصیت برجسته زهرا(علیه السلام ) بپردازد.»
 محتوای پُرمغز، عمیق و همراه با استدلال ‌های محکم و روشن با استناد به آیات قرآن، احادیث نبوی و سخنان گهربار ائمه اطهار(علیه السلام )؛ شرح ابعاد شخصیت زهرا(علیه السلام )  و ارکان جامعه اسلامی؛ بیان چارچوب ‌های فکری، شرعی، سیاسی و اخلاقی نهضت زهرا(ع)، بدون اطاله کلام در روایت تاریخ یا شرح رویدادها؛‌ تلاش مولف برای گسترش نگاه درست به اتفاقات پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)، موضوع فدک و ماجرای حمله به بیت فاطمه(علیه السلام )؛ تبیین نقش و تأثیر حضرت زهرا بر رویدادهای پس از رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم)؛ بهره‏‌گیری از قلمی شیوا و روان و نثری به دور از پیچیدگی، را می‌‏توان از امتیازات این کتاب بیان کرد.

چاپ اول کتاب «فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها» در 184 صفحه، قطع رقعی، دورنگ و قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

صحیفه فاطمیه(س)».


«صحیفه فاطمیه(سلام الله علیها)»
«صحیفه فاطمیه(سلام الله علیها)» با نگاهی مستند به منابع شیعه منتشر شد .
کتاب «صحیفه فاطمیه(سلام الله علیها)» شامل ادعیه، اذکار، حرزها و نمازهای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با استفاده از معتبرترین منابع شیعه گردآوری و از سوی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران منتشر شد.
ادعیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عین اختصار، منبع غنی و بی‌نظیری از معارف توحیدی و اسلامی است. جنبه‌های اعتقادی و مبارزاتی حضرت، مجموعه ادعیه ایشان را در کنار حدیث شریف کساء و خطبه فدکیه به «شناسنامه شیعه» و مبانی توحید انقلابی و انقلاب توحیدی تبدیل کرده است که خواندن آن را بر هر انسان مسلمان، موحد و آزاده‌ای لازم و بایسته می‌کند.
دعاهای ذکر شده در این کتاب از معتبرترین منابع شیعی، جمع‌آوری شده و گروه تحقیق سعی کرده است هیچ دعایی را بدون حصول اطمینان از متن و سند آنها منتشر نکند که یک دعا نیز به همین دلیل در کتاب ذکر نشد. ضمن اینکه اسناد تمامی ادعیه جهت بررسی افراد و همچنین ایجاد زمینه تحقیق برای پژوهشگران، در پاورقی آمده است.
مجموعه حاضر مدعی نیست تمامی ادعیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را جمع‌آوری کرده؛ گر چه منابع معتبر ادعیه شیعه برای این منظور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.



منبع:
نشر معارف
ایکنا