تبیان، دستیار زندگی
با فرارسیدن عید سعید فطر و یک ماه بندگی خدا را به جا آوردن ، دل ها رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است ، رنگ و بویی الهی و حالا با فرا رسیدن عید سعید فطر این بهترین بهانه برای جلب رضای خدا و خَلق خدا است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی که مختص ثروتمندان است

با فرارسیدن عید سعید فطر و یک ماه بندگی خدا را به جا آوردن ، دل ها رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است ، رنگ و بویی الهی و حالا با فرا رسیدن عید سعید فطر این بهترین بهانه برای جلب رضای خدا و خَلق خدا است...

آزاده مرنی - بخش اجتماعی تبیان
انفاق

با فرارسیدن عید سعید فطر و یک ماه بندگی خدا را به جا آوردن ، دل ها رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است ، رنگ و بویی الهی و حالا با فرا رسیدن عید سعید فطر این بهترین بهانه برای جلب رضای خدا و خَلق خدا است. همچنان که طبق سال های گذشته در چنین ماه مبارکی و با فرا رسیدن عید سعید فطر  بخشش و گذشت و ایثار در حق هم نوعان فضای جامعه را دربَر می گرفت ، امسال نیز به رسم دیرینه انفاق و بخشش ، عطر خدا را در جان هایمان دوانده است. انفاق به معنای بخشش و گذشت از مال است که دین اسلام در روایات متعددی بر آن تاکید دارد. این امر خداپسندانه می تواند از یک لقمه نان تا آزادی یک زندانی با مبلغی بالا باشد. اما آنچه حائز اهمیت است رضایت و خشنودی الهی است. چنان که در سوره بقره آیه 195 می خوانیم : "وَ أَنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ" و در راه خدا انفاق کنید و ( به واسطه ترک انفاق در راه جهاد ، یا صرف آن در غیر راه خدا ) خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید ، و نیکی کنید که بی تردید خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

در جامعه اى که حس تعاون و کمک رسانی به هم نوعان بر آن حاکم باشد و ثروتمندان فقرا را در اموال خود شریک بدانند و حقى براى آن ها قائل باشند ، به یقین علاوه بر کاهش چشمگیر انحرافات اجتماعی دیگر مشکلات نیز تا حد زیادی رفع می شوند

در دین اسلام، واژه انفاق اصطلاحاً به اعطای مال یا چیزی دیگر در راه خدا به فقیران گفته می ‌شود. دین مبین اسلام انفاق کردن را به نوعی تجارت با خداوند می داند که نجات از عذاب و بهره‌ مندی از غفران  و رحمت الهی را در پی خواهد داشت.با انفاق و کمک به مستمندان ، جامعه‌ از حالت بی ‌تفاوتی درآمده و همه در برابر یکدیگر احساس مسئولیت می ‌کنند. در واقع یکى از عوامل اصلی انحراف و سقوط اخلاقى در هر جامعه ای ، مسئله فقر مى باشد و بسیارى از جرائم و بزهکارى ها ریشه در نیاز مالى دارند، برای همین تعالیم اسلام درصدد است که قبل از وقوع جرم، واقعه را علاج نماید و بهترین روش درمان این مهم ، انفاق می باشد. به بیان دیگر انفاق هم انسان ساز است و هم اجتماع را بهبود می بخشد.
انفاق کردن نشانه‌ ارتقای سطح فرهنگ جامعه در کمک و یاری به هم نوعان است و باعث می ‌شود که جامعه از بسیاری از بیماری ‌های روحی رهایی یابد. به طور مثال با بهبود وضعیت اقتصادی افراد جامعه ، وضعیت خانواده ‌های فقیر و بهداشت عمومی جامعه بهبود خواهد یافت و به این خاطر است که قرآن ثروتمندانی را که مال و ثروتشان را انباشته می ‌کنند و انفاق نمی کنند، به عذاب دردناکی تهدید می ‌نماید؛ چرا که اسلام می ‌خواهد این سرمایه ‌ها وارد بازار اقتصادی جامعه شده و از شکاف طبقاتی بکاهد. از دیگر آثار اجتماعی انفاق می توان به دو مورد اصلی اشاره کرد :

آثار معنوى انفاق :

به تعبیر بزرگان دین ، انفاقِ در راه خدا ، تجارتى پُرسود و معامله اى ارزشمند است که موجب جلب پاداشی عظیم و رسیدن به خشنودی پروردگار، انسان را از هول و هراس قیامت ایمن نموده و موجب نجات از عذاب الهى مى شود.  در واقع با عمل انفاق خشنودی خدا و خلق خدا به سوی فرد انفاق کننده سرازیر می شود ، ضمن این که این عمل صالح و خدا پسندانه باعث ایجاد آرامش روحی و روانی فرد نیز می شود.

آثار فردى :

انفاق کردن نشانه‌ ارتقای سطح فرهنگ جامعه در کمک و یاری به هم نوعان است و باعث می ‌شود که جامعه از بسیاری از بیماری ‌های روحی رهایی یابد

آثار فردى انفاق، تنها در پاداش ها و ثواب هاى اخروى خلاصه نمى شود بلکه در همین دنیا نیز برکات چشمگیرى شامل حال انسان مى شود که طبق روایات ائمه اطهار علیه السلام برخی از آنها عبارتند از برکت و افزایش اموال ، دورى از بلا و مرگ بد ، طول عمر ، دورکننده فقر ، شفاى مریض و ... .
بنابر آنچه گفته شد ، در جامعه اى که حس تعاون و کمک رسانی به هم نوعان بر آن حاکم باشد و ثروتمندان فقرا را در اموال خود شریک بدانند و حقى براى آن ها قائل باشند ، به یقین علاوه بر کاهش چشمگیر انحرافات اجتماعی دیگر مشکلات نیز تا حد زیادی رفع می شوند و با تحقق این دستور الهی ، فرد انفاق کننده نقش بسزایى در اصلاح جامعه و حرکت به سوى رشد و زدودن فقر اجتماعی پیدا مى کند و در نهایت آرامش و امنیتى که در جامعه ایجاد مى شود شامل حال خود فرد نیز مى گردد. باشد که با جامه عمل پوشاندن به این امر خداپسندانه جامعه خود را در پیشبرد اهداف اسلامی یاری نماییم.