تبیان، دستیار زندگی
چند روز تعطیلی قرار نیست یا راهی جاده چالوس شوید و یا در خانه حوصله تان سر برود ، برای تان چند پیشنهاد داریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منوی پیشنهادی ما برای تعطیلات عید فطر


چند روز تعطیلی قرار نیست یا راهی جاده چالوس شوید و یا در خانه حوصله تان سر برود ، برای تان چند پیشنهاد داریم...

پارک

برو حالشو ببر
از آنجاییکه قرار است  بجای تحمل ترافیک جاده چالوس  این تعطیلات را بیشتر در شهر خودتان بگذرانید، پس خیلی به فکر برنامه های چند روزه نباشید و عوضش به فکر تفریحات کوچک اما متنوع باشید تا سطح انرژی تان برای آغاز کار و زندگی بعد از تعطیلات در بالاترین سطح خودش قرار بگیرد. برای این کار، ما چندین گزینه را پیشنهاد داده ایم که می توانید با توجه به روحیه و شرایط مالی تان آنها را انتخاب کنید. اگر هم از هیچ کدام از پیشنهادهای ما خوشتان نیامد، می توانید به جاده چالوس فکر کنید و حالش را ببرید.


نماز عید فطر
بعد از یک ماه روزه گرفتن، نماز عید فطر و « اللهم اهل الکبریا و العظمه ...» واقعا می چسبد. اصلا همین که صبح از خواب بیدار می شوید و می روید توی محل و می بینید همه با لباسهای تر و تمیز و ادوکلن زده از خانه ها بیرون می آیند و حالشان خوب است، حال شما هم خوب می شود. اینکه نماز را کجا بخوانید خیلی مهم نیست. اگر می توانید مصلی بروید که خیلی خوب است اما اگر نشد، مسجد محل بهترین گزینه است تا الکی سوار ماشین هم نشوید. توی بعضی از پارکها مثل پارک پلیس هم نماز عید برگزار می شود که اگر به پستتان خورد حتما تجربه اش کنید. خواندن نماز عید توی هوای لطیف اول صبح، وسط پارک می تواند حال تمام روزتان را خوب کند.


مسافرت
ما گفتیم شمال نروید اما مسافرت را که بطور کامل ممنوع نکردیم. دور و بر شهرها پر است از کلی جاهای خوش و آب و هوا که می شود برای یک سفر یکی دو روزه رویشان حساب کرد. اگر تهران هستید، طالقان می تواند گزینه مناسبی باشد. اما دور اوشان و فشم را خط بکشید که توی این روزها آنقدر شلوغ می شوند که هیچ فرقی با جاده چالوس ندارند و فقط اعصابتان به هم می ریزد. شهرهای دیگر هم همین طور. مثلا اگر مشهد هستید، اخلمد گزینه مناسبی است. اگر اصفهانی هستید، اطراف سد و خلاصه به فکر این طور سفرهای یکی دو روزه جمع و جور باشید که بتوانید تویش بساط جوجه را هم بر پا کنید. فقط نکته ای که باید به یاد داشته باشید آن است که مثلا اگر می روید طالقان، حواستان باشد که یک ساعتی برنگردید که با برگشت مسافران شمال یکی شود.


سینما و تئاتر
توی ماه رمضان، سانس سینماها تازه 10 شب شروع می شد و با حال سنگین بعد افطار و والیبال و سریالها کی حال داشت برود سینما؟ هر چند که خیلی ها هم رفتند. اما توی تعطیلات می شود خیلی زودتر و راحت تر به سینما رفت و تازه می شود توی سینما چیزی هم خورد. بعضی فیلمها هم هستند که اصلا برای عید فطر اکران می شوند و شما می توانید اولین کسی باشید که این فیلمها را روی پرده می بیند. تئاتر هم پیشنهاد دیگری است که البته هزینه اش یک مقدار بالاست و اگر مثل ما زیر خط فقر هستید، همان سینما را بروید بهتر است.


استراحت

کی گفته استراحت کردن بد است؟ بعد از یک ماه پر فشار هیچ چیز بهتر از این نیست که توی خانه، زیر باد کولر دراز بکشید و همین طوری رویا پردازی کنید برای خودتان. برنامه کاری تان هم اینطوری باشد که صبح ساعت ده بیدار شوید، صبحانه بخورید، تلویزیون ببینید، ساعت 2 ناهار بخورید، بخوابید، ساعت چهار بیدار شوید، میوه بخورید، تلویزیون ببینید، ساعت 11 شب هم بخوابید. باور کنید برای بعضی ها این پیشنهاد از همه چیز هیجان انگیزتر است. تازه می توانید میزان خواب را هم بیشتر کنید. چون با توجه به ساعت افطار و سحر، خیلی ها توی ماه رمضان کمبود خواب پیدا کرده اند و این تعطیلات یا حداقل بخشی از آن می تواند این کمبود را جبران کند.

با توجه به اینکه تعطیلات چند روز است و احتمالا شهر کمی خلوت می شود، پارکهای آبی هم خلوت تر خواهند شد و استفاده از وسایلشان راحت تر . نگران قیمت بلیتهایشان هم نباشید. تقریبا همه شان برای این روزها تخفیف های گسترده ای می دهند

خوردن
شما روزه بوده اید و طبیعتا غذای کمتری خورده اید یا امیدواریم این طور باشد. برای همین حالا زمان آن است که دلی از عزا در بیاورید. برای شروع از صبحانه شروع کنید. این وعده دوست داشتنی که در ماه رمضان به فراموشی سپرده می شود و آن نان و پنیر اول افطار به هیچ وجه نمی تواند جای خالی اش را پر کند. برای این کار می توانید به یک رستوران بروید و آنجا تا می توانید صبحانه بخورید. البته قیمت تقریبی یک وعده صبحانه در رستورانها و هتلها کمی بالاست و حدود 30 هزار تومان آب می خورد که به یک بارش می ارزد. راه دیگر که کم خرج تر است اینکه صبحانه را بر دارید و بروید توی طبیعت میل بفرمایید.

برای مثال پارک و پارک جنگلی ها که اول صبح هوای خنکی دارند و تا هوا خواست گرم شود شما بر می گردید خانه. همچنین خوردن کله پاچه در روز اول تعطیلات به شدت توصیه می گردد. هر کدام اینها هم نشد، صبحانه دسته جمعی را توی خانه فراموش نکنید که بد جوری می چسبد. فکرش را بکنید. نان بربری، کره و چای شیرین. غیر از صبحانه، می توانید روی خوردن تنقلات و میان وعده ها در بیرون از خانه هم حساب کنید. توی ماه رمضان که نمی شود توی خیابان بستنی خورد. بعد از آن اما می شود  یک بستنی سنتی مشتی زد به بدن. یا اینکه همین طور ذرت مکزیکی بخورید. آآآآی حال می دهد.


پارک آبی و استخر
هوا گرم است و توی این هوا هیچ چیزی بیشتر از استخر و آب خنک حال آدم را خوب نمی کند. مخصوصا اگر دسته جمعی باشد. غیر از استخرهای روباز و سرپوشیده که توی همه شهر ها هستند، پارک های آبی هم گزینه بسیار مناسبی برای تفریح چد نفری است. با توجه به اینکه تعطیلات چند روز است و احتمالا شهر کمی خلوت می شود، پارکهای آبی هم خلوت تر خواهند شد و استفاده از وسایلشان راحت تر . نگران قیمت بلیتهایشان هم نباشید. تقریبا همه شان برای این روزها تخفیف های گسترده ای می دهند.


فیلم ببینید
این تعطیلات یک فرصت بسیار خوب برای فیلم دیدن هم هست. چیزی هم که زیاد است، فیلم خوب و الان همه ما چند تا فیلم توی هاردمان داریم که ندیده ایم و کلی سریال که می توان توی این روزها دید. اگر فیلم باز حرفه ای هستید، می توانید توی این روزها بزنید توی کار یک کارگردان و مثلا همه آثار او را ببیند. اگر هم اینطوری حال نمی کنید، بروید توی سایتها بگردید و فیلمهای با بالاترین امتیاز را انتخاب کنید و ببینید. عشق سریالها هم که مشکلی ندارند و کافیست لپ تاپشان را بزنند توی برق و دراز بکشند روی زمین. اگر هم با زیرنویس فارسی حال نمی کنید، تلویزیون را که ازتان نگرفته اند و مطمئنا توی این روزها خود تلویزیون کلی فیلم سینمایی نشان خواهد داد که چند تایی اش ارزش دیدن دارند. پس تخمه را توی ظرف بریزید و خودتان را برای تماشای فیلم آماده کنید.


پارک بروید
الان توی همه شهرها کلی پارک خوب است که می شود شبها دست خانواده را گرفت و رفت تویش چرخید و کیف کرد. برای تهرانی ها شاید بهترین گزینه مجموعه پارک آب و اتش و پل طبیعت باشد که می شود ساعتها تویش گشت و از امکانات مختلفش استفاده کرد. یا مثلا مجموعه برج میلاد و نمایشگاه هایی که معمولا در محوطه آن برپا است. برای شهرهای دیگر هم قطعا گزینه های خوبی وجود دارد و البته خیلی از شهرها خودشان شبیه پارک هستند. مثلا اگر اصفهانی هستید، حالا که زاینده رود آب دارد، بروید کنار رودخانه و از شنیدن صدای آب و خنکای آن لذت ببرید.

فرآوری: ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همشهری جوان