تبیان، دستیار زندگی
بعد از یک ماه روزه داری و گرمای طاقت فرسای تابستان، تعطیلات 2-3 روزه ی عید فطر می تواند تفریحات خوب و دلچسبی را برای همگی رقم بزند. به همین منظور با نزدیک شدن به تعطیلات همه در صدد این هستند که برنامه ریزی خوب و شادی را دراین ایام برای خود رقم بزنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلات عید فطر با موسیقی زنده و رقص و ...!

بعد از یک ماه روزه داری و گرمای طاقت فرسای تابستان، تعطیلات 2-3 روزه ی عید فطر می تواند تفریحات خوب و دلچسبی را برای همگی رقم بزند. به همین منظور با نزدیک شدن به تعطیلات اکثر مردم در صدد این هستند که برنامه ریزی خوب و شادی را در این ایام برای خود رقم بزنند...

هدی سادات پاک نهاد- بخش اجتماعی تبیان
تور تعطیلات

بعد از یک ماه روزه داری و گرمای طاقت فرسای تابستان، تعطیلات 2-3 روزه ی عید فطر می تواند تفریحات خوب و دلچسبی را برای همگی رقم بزند. با نزدیک شدن به تعطیلات بیشتر مردم در صدد این هستند که برنامه ریزی خوب و شادی را دراین ایام برای خود رقم بزنند. از آنجا که این روزها صرف با تورهای گردشگری است اکثرا ترجیح می دهند که با تورهای گردشگری سفر کنند. به همین منظور  صفحه ی آگهی تورهای گردشگری روزنامه ی همشهری را ورق میزنیم که با آگهی هایی مواجه می شویم که در بین همه  آگهی ها چشمک می زند! آگهی با مضمون" تورهای شاد شاد تعطیلات عید فطر "!
این آگهی ها  حس کنجکاوی را قلقلک می دهد تا با این تورها تماس بگیری و شرایطش را جویا شوی! با یکی از این تورهای شاد تماس برقرار میشود و خانومی با صدای نازک، تند و تند شرایط را می گوید: تور ما یکی از بهترین تورها در دنیا شناخته شده و تنها هدفش جذب شما برای یک سفر شاد در خوش آب و هوا ترین مکان است. سفرهای ما از یک روز شروع می شود تا10 روز، سفر از داخل شهرتا سفرهای ترکیه و آنتالیا و تایلند و ...، برای سفرها هیچگونه محدودیت برای رفت و آمد دختر و پسر ها با هم حتی در هتل وجود ندارد.تعطیلات عید فطر چون جزء ایام پیک حساب میشود مسلما گرانتر است و در مقابل از تفریحات شادتری برخوردار خواهد بود!؛ از او می پرسم منظورتون از تفریحات شاد چیست؟!

این روزها به جای اینکه شاهد کم شدن و جلوگیری از اینگونه تورهای گردشگری باشیم روز به روز با آگهی و تبلیغات متفاوت تر از روز قبل مواجه می شویم که مدیران برگزاری تورهای داخلی برای جذب مشتری بیشتر دست به تبلیغات خارج از عرف می زنند

در کمال ناباوری خانم اپراتور در جواب می گوید: منظور موسیقی زنده و شاد، رقص و پایکوبی در فضای باز و اگر سفر در خارج از کشور باشد این مراسم ها  روی کشتی و کنار دریا برگزار خواهد شد!
تعجبم دو چندان می شود و مجددا از او می پرسم جسارتا در تورهای گردشگری شما که همه چیز آزاد است آیا نوشیدنی های مختلف هم آزاد است؟!!! با صدای نازکش خنده ی مرموزی را تحویلم می دهد و می گوید در اینباره حضوری صحبت می کنیم!و در انتها آنقدر مبهوت  این حرف ها میشوی که تنها فقط صدای بوق پشت تلفن را میشنوی و بس!
با خود کمی فکر می کنم که اینجا کجاست! واقعا چنین چیزهایی در ایران وجود دارد؟! شاید تا همین چند وقت پیش اگر نامی از دیسکو و سرو مشروبات الکلی  میشد در ذهن همه مخصوصا جوانان ،کشورهای خارجی و سفر آنتالیا و برزیل و ... تداعی میشد اما گویا این روزها سفرهای سالم و اسلامی هم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است چراکه طی سالهای اخیر گونه ی متفاوتی از دیسکو در ایران پدید آمده است که برای رفتن به این دیسکو ها نه نیازی به رفتن به کشورهای خارج از جمله آنتالیا  و استانبول است و نه نیازی به رفتن به دیسکوهای روی کشتی! بلکه کافیست دنبال تعطیلات یک روزه و یا چند روزه باشید تا اوقات خود را در یک تور گردشگری به اصلاح شاد و غیر اخلاقی بگذرانید!

خانواده ها تفریح بی تفریح!

طی سال های اخیر تورهای گردشگری غیر اخلاقی دشواری هایی را برای خانواده ها هم ایجاد کرده است. خانواده هایی که از دشواری های زندگی در کلان شهر ها و آلودگی هوا و آپارتمان های تنگ و تاریک خسته شده اند و به دنبال تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی میگردند تا اوقاتی را به تفرجگاه برون شهری بگذرانند؛ اماکنی مانند جنگل های سرسبز شمال، سواحل دریای خزر و مناطق زیبای کوهستانی و .. که هر یک می توانند مقصد مناسبی باشد برای لذت بردن از هوای پاک و گذراندن چند روز تعطیلات اما متاسفانه  رفتارها و اقدامات غیر اخلاقی و عدم رعایت شئونات اسلامی تورهای گردشگری، لذت بهره بردن از سفر را به کام مسافرین دیگر که با خانواده و زن و بچه ی خود به این مکان ها آمده اند تلخ می کند.

تورهای مستهجن گردشگری در سایه غفلت مسئولان

شاید تا همین چند وقت پیش اگر نامی از دیسکو و سرو مشروبات الکلی  میشد در ذهن همه مخصوصا جوانان ،کشورهای خارجی و سفر آنتالیا و برزیل و ... تداعی میشد اما گویا این روزها سفرهای سالم و اسلامی هم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است .

این روزها به جای اینکه شاهد کم شدن و جلوگیری از اینگونه تورهای گردشگری باشیم روز به روز با آگهی و تبلیغاتی متفاوت تر از روز قبل مواجه می شویم که مدیران برگزاری تورهای داخلی برای جذب مشتری بیشتر دست به تبلیغات خارج از عرف می زنند که امنیت اخلاقی و اجتماعی جاده ها و تفرجگاه خارج از شهر ها را به خطر می اندازد و جالب اینکه  فعالیت این تورهای گردشگری " در سایه غفلت و یا شاید هم دلگرمی مسئولان به اینکه این تورهای گردشگری بدون مجوز عمل میکنند" انجام می شود و از هیچ اقدام و تبلیغی هم برای جذب جوانان دریغ نمی کنند درحالیکه  درج آگهی در روزنامه و تبلیغ اینگونه تورها نیاز به ارائه مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد.
به راستی چرا باید در یک جامعه ی اسلامی تفرجگاه و اماکن عمومی به جولانگاهی برای رفتارهای غیر اخلاقی و هرزگی برخی از جوانان تبدیل شود؟! آیا قوانین و نظارت ها فقط به حوزه داخلی شهر محدود میشود و اماکن برون شهری و جاده ها از این امر مستثنی هستند؟! مقصر کیست؛آیا در این زمینه هم فرهنگ غرب و ماهواره و شبکه های اجتماعی و خانواده ها و ... مقصرند و یا متولیان امر که چشم هایشان را بر اینگونه تورهای گردشگری و واقعیات بسته اند؟! 
هرسال با نزدیک شدن تابستان و ایام تعطیلات گفته می شود که نظارت ها در جاده ها و بازرسی ها افزایش میابد اما گویا این تورها و تفریحات غیر شرعی در پشت پلک این نظارت ها و بازرسی ها برپا میشود پس یا این بازرسی ها کارساز نیست و یا به قول سهراب سپهری چشم ها را باید شست!، جور دیگر باید دید!...