تبیان، دستیار زندگی
فرانسوی‌ها ساخت کانال پاناما را شروع کردند تا کشتی‌ها بتوانند از راه میان بر از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس رفت و آمد کنند، بدون آنکه مجبور باشند آمریکای جنوبی را دور بزنند. اما ناگهان کار خود را متوقف کردند، زیرا کارگران ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تب زرد

ویروسی کوچک مانع از ساختن کانال پاناما شد

فرانسوی‌ها ساخت کانال پاناما را شروع کردند تا کشتی‌ها بتوانند از راه میان بر از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس رفت و آمد کنند، بدون آنکه مجبور باشند آمریکای جنوبی را دور بزنند. اما ناگهان کار خود را متوقف کردند، زیرا کارگران به بیماری ای به نام «تب زرد» مبتلا شدند.

ویروسی کوچک مانع از ساختن کانال پاناما شد

یک ویروس که به وسیله پشه منتقل می‌شود، عامل تب زرد است. این ویروس به کبد آسیب می‌رساند و یرقان به وجود می‌آورد. پوست زرد می‌شود به همین علت به آن تب زرد می‌گویند. دارویی برای معالجه تب زرد وجود ندارد، بلکه باید با واکسن از آن پیشگیری کرد. همچینن اگر کسی یک بار به تب زرد مبتلا شود، بار دیگر بیماری را نمی‌گیرد.

بعد از آنکه فرانسوی‌ها از کار بر روی کانال پاناما دست کشیدند، یک دانشمند علت بیماری را کشف کرد و اعلام نمود که ویروس این بیماری به وسیله پشه‌های خاصی منتقل می‌شود. بنابراین لازم بود تا وقتی که راه علاجی برای بیماری تب زرد پیدا شود، راه‌هایی برای کنترل پشه‌ها پیدا شود.

تب زرد در برخی کشورهای آفریقایی شیوع دارد. اگر می‌خواهید از پارک‌های آفریقایی دیدن کنید، برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک، باید از قبل خود را واکسینه کنید.

* مطالب مرتبط در این سایت :

کبد و بیماری های آن

كبد ، پالایشگاه بدن

الفبای هپاتیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.