تبیان، دستیار زندگی
برنامه های جدی لازم و ضروری است اما قاطبه مخاطبان از سریال ها و برنامه های تلویزیون حال خوب ، انرژی و شادی می خواهند. در رمضان امسال، تلویزیون این جنس را برای مردم جور کرده به گونه ای که حتی به دوئل «خندوانه» و «ماه عسل» ختم شده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرین مثل خندوانه و پایتخت


برنامه های جدی لازم و ضروری است اما قاطبه مخاطبان از سریال ها و برنامه های تلویزیون حال خوب ، انرژی و  شادی  می خواهند. در رمضان امسال، تلویزیون این جنس را برای مردم جور کرده به گونه ای که حتی به دوئل «خندوانه» و «ماه عسل» ختم شده.

برنامه

سری دوم «خندوانه» ، فصل چهارم «پایتخت» و برنامه «محله گل و بلبل» عمو پورنگ برنامه های  شاد رمضان هستند . حتما این مقدار برنامه و سریال شاد در ماه رمضان كم است اما وقتی امسال را با سال های پیش مقایسه كنیم براحتی متوجه می شویم كه همین اندازه هم غنیمت است. نظرات شفاهی و كامنت های مردم در شبكه های اجتماعی و سایت های خبری بخوبی نشان می دهد آن ها از تلویزیون برنامه و سریال های شاد طلب می كنند. كار تا جایی پیش رفته كه خیلی زود احسان علیخانی (متهم ساخت برنامه غمگین) و رامبد جوان (سمبل ساخت برنامه شاد) از سوی برخی در دو جبهه قرار گرفتند. حتی پای این دو مجری به ماجرا باز شد و به تناوب درباره این تقابل پاسخ دادند. از آن سو فصل چهارم «پایتخت» بیش از سه سری قبل مورد نقد و نظر متضاد واقع شده. پایتختی ها هم بیكار ننشستند و پاسخ برخی انتقادها را رسانه ای كردند .
گام به جلو تلویزیون
پیش از همه اجازه دهید به طور گذار رمضان امسال را با سال های پیش مقایسه كنیم تا متوجه شویم تلویزیون از نظر جور كردن جنس شاد برای مخاطبان گامی بلند برداشته. از سال 80 كه پخش سریال های مناسبتی شروع شد ، تنها هشت تای آن ها كمدی های موفقی بوده اند. شش سریال كمدی به خاطر كیفیت پایین نتوانستند رضایت مخاطب را بدست بیاورند و برخی سال ها اصلا تلویزیون سریال طنز و برنامه شاد نداشته.

«كارهای شیرین» در تلویزیون سخت است. برای همین اگر كسی بتواند كاری درست و بقاعده ارائه دهد خیلی زود محبوب می شود. «خندوانه» نمونه تازه یك برنامه موفق در تلویزیون است. در ظاهر هیچ نسبتی هم با ماه رمضان ندارد اما تجربه موفقش نشان داد برای این ماه الزاما نیاز نیست كلیشه های همیشگی را تكرار كرد


ما مردم ذوق زده
همه ما وقتی كنترل تلویزیون دست می گیریم گاهی نیاز داریم بی خیال برنامه ها و مسائل جدی شویم و كمی به عقل فرصت دهیم. تلویزیون چه قدر در طول سال می تواند به این نیاز پاسخ دهد؟ حقیقتا خیلی كم! حتی شبكه ای در قواره نسیم كه رسالتش تزریق نشاط و سرگرمی به زندگی است ‌هم وقتی «خندوانه» ندارد كسی را جذب نمی كند. سریال ها هم كه غالبا خالی از «شادی و سرخوشی» هستند. حالا اما برنامه «خندوانه» و «پایتخت 4» بخوبی پاسخگوی این خلا شده اند. حتی اگر كسی حوصله خوشحالی نداشته باشد!‌ نمی تواند براحتی از ذوق و شوق جماعت بسیاری كه مشتاقانه «خندوانه» و «پایتخت» و البته «محله گل و بلبل» را پی گیری می كنند، بگذرد.

برنامه

سقوط «پایتخت» ؟ مگه می شه!
دنیای سریال «پایتخت» و آدم هایش شكل گرفته و حتی برغم داشتن قصه ای ضعیف، آن قدر پتانسیل دارد كه خیلی ها از دیدنش لذت ببرند. نقطه اتكای آن هم شادی و طراواتی است كه هیچ گاه از آن محو نمی شود؛ حال می خواهد یك تكیه كلام جدید باشد یا موقعیتی خنده دار. بیننده قرار نیست به تماشای مسائل پیچیده و فلاكت آدم ها  بنشیند. بر عكس هر شب منتظر است ساعتی به موقعیت ها و حرف های خنده دارد پایتختی ها خوش باشد. برگ برنده سریال ها همواره این بوده كه به ورطه لودگی نیفتاده و آن چه نشان می دهد از جنس خودش است. اگر غیر از این بود در نظرسنجی های مختلف اول نمی شد. راز اصلی محبوبیت «پایتخت» را می توان در این تك جمله محسن تنابنده جست و جو كرد:«تجربه به من ثابت کرده که وارد شدن به حوزه کارهای شیرین از فشار اول قبر سخت‌تر است.»
زیر پوست«خندوانه»
بله ؛‌ تنابنده درست می گوید. «كارهای شیرین» در تلویزیون سخت است. برای همین اگر كسی بتواند كاری درست و بقاعده ارائه دهد خیلی زود محبوب می شود. «خندوانه» نمونه تازه یك برنامه موفق در تلویزیون است. در ظاهر هیچ نسبتی هم با ماه رمضان ندارد اما تجربه موفقش نشان داد برای این ماه الزاما نیاز نیست كلیشه های همیشگی را تكرار كرد. همه برنامه های مناسبتی رمضان خالی از هرگونه نوآوری هستند و صرفا با پسوند «جشن» می خواهند مردم را شاد كنند. «جشن رمضان» ، « شب های روشن» ، « ماه سپید» ، «دعوت» ، «شهر خدا» و ... چه موجی ایجاد كرده اند؟! 

برنامه

تقابل «ماه عسل» و «خندوانه»
حساب «ماه عسل» از برنامه های مناسبتی چند سال اخیر تلویزیون سوا است. جنس آن با برنامه هایی كه اشاره كردیم فرق می كند. نه تنها دنبال جشن نبوده كه با گزینش قصه های مردم كه عمدتا ظاهری پر درد و غم دارند، خواسته تلنگر بزند. خیلی ها اما این نگاه را دوست ندارند. اوج مخالفت ها و انتقادها سال پیش شكل گرفت و امسال خیلی زود كلید خورد. با این تفاوت كه این بار برنامه علیخانی با «خندوانه» مقایسه می شود. برنامه جوان حالا ثابت كرده مردم شادی را بیشتر می پسندند.
جوان زیاده روی می كند؟
داستان فقط به مقایسه ختم نشده. بعضی ها پا را فراتر گذاشتند و بدون توجه به طرفداران «ماه عسل» این برنامه را بشدت كوبیدند. بعضی هنرمندان از برنامه علیخانی دفاع كردند و خود جوان هم به انحاء مختلف وارد معركه شد. گفت علیخانی را به برنامه اش دعوت می كند، گفت از كسانی كه ما را مقابل هم قرار داده اند دلخور است . علیخانی هم برای «خندوانه» سنگ تمام گذاشت و گفت با آن می خندد. جوان  در تازه ترین اقدام ، پستی در صفحه اینستاگرامش گذاشته و نوشته : «همیشه از ارزشمندترین چیزهای زندگیم دوستی ها و رفاقت ها با آدم ها بوده و هست. این بازی اخیری که توسط عده ای قطعا نسنجیده راه افتاده و به زشت ترین شکل ممکن من و رفیقم «احسان علیخانی» رو به دلایل احمقانه و واهی در برابر هم قرار داده ؛ بدون این ملاحظه که ما هر دو داریم با سلیقه هامون و اونجور که بلدیم برای مردم تلاش می کنیم و برنامه می‌سازیم. برای اینکه اون ها رو برای دقایقی وادار به فکر کردن به چیزایی کنیم که به نظرمون ارزشمند اند. حالم رو خیلی بد کرده. این بازی بیمارگونه که در فضای مجازی راه افتاده رو نمی‌فهمم. فقط آنقدر می‌فهمم که شیوع این بیماری بی شک هیچ برنده و قهرمانی نداره و البته یقین دارم که قربانی مظلوم این بازی چیزی نیست جز : «اخلاق»… که چقدر این روزها حالش بده! کمک کنید تا نذاریم بمیره! همین!!!»

برنامه

جوان وسط معركه
 حرف رامبد جوان کاملا درست است و حتما قصد دارد از علیخانی و برنامه اش دفاع كند اما انگار حواسش نیست خودش وسط معركه قرار گرفته! اگر قصد حمایت دارد همان یك نوشته و گفت و گوی هفته های پیش كفایت می كرد. ضمن این كه نباید فراموش كند، برنامه اش برغم شایستگی درست زمانی روبروی «ماه عسل» قرار گرفته كه خیلی ها از آن ناراضی هستند و به «غم زیاد از حد» محكوم می كنند. پس آن ها الزاما طرفدار «خندوانه» نیستند. چه بسا هر برنامه ای دیگر قد علم می كرد الان از سوی طیفی بهانه ای بود برای مقابله با «ماه عسل».  
تیزهوشی تلویزیون
فارغ از همه این درگیری ها و اختلاف نظرها درباره «پایتخت» ،‌«ماه عسل» و «خندوانه» یك نكته را نمی توان نادیده گرفت. تلویزیون از پایتختی ها خواسته سریال را به آنتن رمضان برسانند. حتما می دانستند عجله روی كیفیت اثر منفی می گذارد اما این را هم می دانستند كه پایتخت با هر كیفیتی طرفدارانی زیاد دارد و حال شان را خوب می كند. ساعت پخش«خندوانه»‌ را هم تغییر دادند و آن را همزمان با «ماه عسل»‌پخش كردند. حالا مردم حق انتخاب دارند و می توانند یكی از آن را تماشا كنند. نتیجه این كه به نظر می رسد برای مسئولان تلویزیون «شادی» اولویت دارد. مردم هم جز این نمی خواهند.


احمد رنجبر
بخش سینما و تلویزیون تبیان