تبیان، دستیار زندگی

از عطسه تا خواب رفتن پا؛ چرا و چگونه؟

تا کنون به این فکر کرده اید که چرا سرفه می کنید؟ عطسه از کجا می آید؟ چرا پاها خواب می روند؟ چرا شکم قار و قور می کند؟ چرا دچار آبریزیش بینی می شوید؟ از این دست اتفاقات، در بدن کم نیستند که دانستن دلیل آنها خالی از لطف نیست. در این مطلب و قسمت دوم آن در خصوص این پدیده های طبیعی و در عین حال عجیب و دلایل بروز آنها صحبت می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

عطسه ،  خواب رفتن پا  ،

عطسه

حتی حیوانات نیز عطسه می‌کنند. سرماخوردگی، بوی تند فلفل و همچنین نور خورشید در بین برخی افراد باعث عطسه می‌شود، به طوری که یک، دو و تا ده مرتبه نیز عطسه می‌کنند.


عطسه یک پدیده ی غیرقابل کنترل است. سلول های عصبی در مواجه با عناصر بیگانه در سطح مخاط بینی، احساس خطر کرده و تصمیم می گیرند آن را بیرون بیاندازند. به این ترتیب عطسه می کنیم.

 

عطسه ی ناشی از بوی فلفل

زمانی که بوی فلفل وارد بینی می‌شود، مولکول های کپسایسین و پیپرین فلفل روی مخاط بینی می نشینند و عصب‌ها را تحریک می‌کنند. این مولکول ها باعث تحریک مخاط شده و بدن آنها را خطرساز و دشمن تلقی می‌کند. در نتیجه با عمل عطسه آنها را بیرون می اندازد.


بودن کردن دانه ی فلفل به اندازه ی بو کردن پودر فلفل باعث ایجاد عطسه نمی شود، زیرا مولکول های کپسایسین دانه فلفل دیرتر از مولکول های پودر فلفل به مخاط بینی می رسند.

خواب رفتن پا، هشداری برای توقف جریان خون است. اما اگر بدون نشستن های طولانی دچار کرختی و یا خواب رفتگی می شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید

 

عطسه ی ناشی از آلرژی

گرده ی گل ها یا مو و پر حیوانات خانگی باعث عطسه می‌شوند. در واقع مولکول هایی که به بینی می رسند، باعث ایجاد عطسه های پشت سر هم می‌شوند.


در این صورت نیز بدن با عطسه کردن از خود در برابر خطرات احتمالی ناشی از مولکول های گرده گل ها یا غبار زیر پرز حیوانات و غیره حفاظت می‌کند.

 

عطسه‌ی ناشی از نور خورشید و سرماخوردگی

نگاه کردن به خورشید نیز برخی را به عطسه می اندازد، چون بدن نور خورشید را خطرساز و مهاجم تلقی کرده و در نتیجه با عطسه از خود محافظت می‌کند.


بینی یک ارگان بسیار حساس است. زمانی که سرما می خورید، مخاط بینی تحریک شده و بیش از پیش نسبت به عناصر خارجی حساس می‌شود. در نتیجه مدام عطسه می‌کنید.


جالب است بدانید سرعت هوایی که در حین عطسه کردن از دهان خارج می‌شود، زیاد بوده و بین 150 تا 200 کیلومتر در ساعت ارزیابی می‌شود. از نظر بیولوژیکی امکان ندارد که در حین عطسه کردن چشم ها باز بمانند. در نتیجه زمانی که احساس عطسه دارید و دماغ تا می خارد، کمی محتاط باشید.

 

سیاهی زیر چشم ها

 

سیاهی و گودی زیر چشم

پوست دور چشم ها بسیار نازک است. بنابراین نسبت به عوامل آسیب رسان بسیار حساس است. به همین دلیل نیز در این بخش از بدن، جریان خون نامناسب به سادگی قابل مشاهده است. از آنجایی که خون رنگ تیره ای دارد، باعث می‌شود پوست این ناحیه تیره شده و سیاه به نظر برسد.


سیاهی و گودی پای چشم معمولا در اثر شب بیداری و کمبود خواب بروز می‌کند. زمانی که شب ها کم می خوابید، خون به درستی جریان نمی یابد و بعد از بیدار شدن، سایه ای زیر چشم ها شکل می گیرد.


علاوه بر این ها، مصرف دخانیات، الکل و استرس نیز اثرات منفی روی گردش خون دور چشم ها داشته و باعث بروز تیرگی دور چشم ها می‌شود.


البته ناگفته نماند که در برخی موارد، روش زندگی تاثیری در رفع این مشکل ندارد. به خاطر اینکه عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل هستند. در این صورت می‌شود با کرم های پوستی پوشاننده، این مشکل را کاهش داد.

 

 

تارهای صوتی، گرفتگی صدا

 

گرفتگی صدا

بعد از فریاد زدن و یا قرار گرفتن در معرض دود متوجه می شوید که صدایتان گرفته است. صدا از لرزش هوا روی تارهای صوتی تولید می‌شود.


زمانی که نفس می کشید و صحبت می‌کنید، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. در واقع این تارها بخشی از حنجره را تشکیل می دهند.


اگر بیش از اندازه از صدای خود استفاده کنید، تارهای صوتی به دلیل خستگی متورم می‌شوند، درست مانند هر نوع کوفتگی یا گرفتگی عضلانی که در عضلات دیگر و به دلیل کار زیاد بروز می‌کنند. در واقع در گرفتگی صدا نیز صحبت از خستگی تارهای صوتی است.


زمانیکه یک مدت زمان طولانی در معرض دود به عنوان مثال دود سیگار قرار می گیرید، هوا خشک تر می‌شود، حنجره دچار التهاب شده و تارهای صوتی متورم می‌شوند و صدا می گیرد.

سیاهی و گودی پای چشم معمولا در اثر شب بیداری و کمبود خواب بروز می‌کند. زمانی که شب‌ها کم می‌خوابید، خون به درستی جریان نمی‌یابد و بعد از بیدار شدن، سایه‌ای زیر چشم‌ها شکل می‌گیرد

 

هوا را مرطوب کنید و از الکل و سیگار بپرهیزید

از عوامل دیگر متورم شدن تارهای صوتی و گرفتگی صدا می‌توان به عفونت سینوس ها یا دستگاه تنفسی و همچنین آلرژی ها و ریفلاکس اسید معده (برگشت اسید معده به مری) اشاره کرد.


افرادی که دچار ریفلاکس معده هستند، معمولا صبح‌ها با صدای گرفته از خواب بیدار می‌شوند.


توجه داشته باشید تمام عوامل محرکی که در هوا وجود دارند (دود، ترکیبات شیمیایی و غیره) یا هر آنچه باعث افزایش اسید معده می‌شود، برای تارهای صوتی مضر بوده و باعث تورم آنها و گرفتگی صدا می‌شود.


به همین دلیل است که صدای افرادی سیگاری بعد از مدت طولانی سیگار کشیدن، کلفت و خشن می‌شود.


برای مقابله با این مشکل، در گام اول باید از داد و فریاد و به اصطلاح خسته کردن صدا اجتناب کنید.


هوای اطراف تان را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید سرفه هایتان مزمن و دائمی شود.


از قرقره کردن با دهانشویه های حاوی الکل بپرهیزید، چون باعث تحریک تارهای صوتی می‌شود.


در نهایت اینکه سیگار را ترک کنید و از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

 

عطسه ،  خواب رفتن پا  ،

 

خواب رفتن دست و پا

همه ی ما در مواقعی از زندگی احساس می کنیم که مورچه در پاهایمان راه می رود. این مورچه ها معمولا بعد از نشستن های طولانی مدت و یا قرار گرفتن در وضعیت های غیرمعمول روی پاها راه می افتند.


علت این پدیده ساده است: جریان خون کند می‌شود و در پاها خواب می روند تا پیامی به سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز ارسال شود.


زمانی که به عنوان مثال، پاها را ضربدری روی هم می اندازید، یک سیاهرگ یا سرخرگ تحت فشار قرار می گیرد و به این ترتیب خون به سختی عبور می‌کند.


کاهش سرعت عبور خون، سیگنالی عصبی ایجاد می‌کند تا بدن را آگاه سازد. در نتیجه پاها گزگز می‌کنند و به اصطلاح مورچه ها راه می افتند که نتیجه ی این سیگنال عصبی است.


در واقع این مورچه ها ایجاد می‌شوند تا شما وضعیت نشستن تان را عوض کنید تا جریان خون به حالت عادی برگردد.

 

زمانی که سیگنال دریافت می‌شود کافیست که حرکت کنید و به عنوان مثال پاهایتان را تکان دهید. در برخی موارد مورچه ها به قدری زیاد هستند که توان حرکت به مدت چند ثانیه از شما سلب می‌شود.


در واقع خواب رفتن پا، هشداری برای توقف جریان خون است. اما اگر بدون نشستن های طولانی دچار کرختی و یا خواب رفتگی می شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.


در برخی موارد مشکلاتی مانند سندرم تونل کارپال باعث بروز علائمی مشابه در دست ها می‌شود.
ادامه دارد... 


مطالب مرتبط:
علل عجیب و غریب درد
به بدن تان حقه های عجیب بزنید
8 علت عجیب ولی واقعی سردرد
5 واقعیت عجیب درباره بینی
8 نشانه عجیب آلرژی
10 تاثیر عجیب کم خوابی (1)
10 تاثیر عجیب کم خوابی (2)
چند راه عجیب برای سرما نخوردن
11 علت عجیب افسردگی
بیماری عجیب انسان مجسمه‌نما
11 واقعیت عجیب درباره اجزای شکم


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.