تبیان، دستیار زندگی
من غزل سلامت هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهسا مختاری از مدرسه مینو با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه میران در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما استخراج DNA از میوه موز است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مینو
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

استخراج DNA از میوه موز

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من غزل سلامت هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهسا مختاری از مدرسه مینو با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه میران در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "استخراج DNA از میوه موز" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مینو در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
تمامی ساختار یک موجود زنده در DNA کد شده است. بخش هایی از DNA که خصوصیات  وراثتی را از والدین به فرزندان منتقل می کنند ژن نام دارند. در پر سلولی ها ملکول DNA در کرموزوم هسته، در میتوکندری و همچنین در کلروپلاست سلول های گیاهی یافت می شود. DNA در مدل واتسون و کریک شامل دو زنجیره بلند از زیر واحد هایی است که به دور یکدیگر تاب خورده اند و شکل یک مارپیچ دو تایی را به وجود آورده اند.


هدف ما از این پژوهش، مشاهده رشته DNA بدون کمک میکروسکوپ است. با کمک مواد شیمیایی ساده که به راحتی در دسترس است می توان این آزمایش را انجام داد. با خرد کردن دیواره سلولی و شستن غشای سلولی و غشاء هسته می توان به  محتویات هسته دسترسی یافت سپس با کمک نمک خوراکی موجب تجمع DNA شد. اتانول سرد، DNA را از بقیه محتویات هسته جدا می کند. افزودن آنزیم پروتئاز به خلوص DNA کمک می کند. در نهایت حضور رنگ گیمسا وجود DNA را اثبات می کند. 
 
تبیان: لطفاً روش پیشبرد پروژه خود را با ذکر مثال به صورت مختصر برای ما بفرمایید؟
DNA در هسته سلولی تمامی جانداران وجود دارد. برای استخراج آن می توان از هرسلول اندام های گیاهی یا جانوری استفاده کرد اما کار با اندام های گیاهی ساده تر است و نیاز به مواد شیمیایی کمتر پیچیده دارد. پیاز خوراکی و نخود سبز به عنوان اولین گزینه ها برای استخراج DNA استفاده می شود اما در این آزمایش از موز استفاده شد. برتری نخود سبز به پیاز و موز امکان حفظ آن به صورت یخ زده و در نتیجه دسترسی همیشگی به آن است. برتری موز نسبت به نخود سبز و پیاز امکان دسترسی آسان به موز بیش از حد رسیده است زیرا در این حالت تخریب سلولی آغاز شده و شکست دیواره سلولی آسان تر است. از سوی دیگرتعداد کروموزوم ها در نخود سبز 14، در پیاز 16 اما در موز22، 44، 55، 77 و 88 است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مینو در دهمین جشنواره

تبیان: با توجه به تحقیقات و آزمایشات متعددی که انجام دادید لطفاً بفرمایید به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
با توجه به اینکه اسید ریبونوکلئیک در اتانول حل نمی شود و اینکه متیلن بلو موجود در رنگ گیمسا به پیوند A-Tدر روی DNA متصل می شود می توان نتیجه گیری نمود که ماده استخراجی DNA میوه موز است.


سلول های موزِ  بیش از اندازه رسیده در حال تخریب هستند بنا بر این با له کردن آن دیواره سلولی به راحتی تخریب می شود. افزودن نمک باعث تجمع DNA می شود آنزیم پروتئاز پروتئین های داخل سلول و همراه با DNA را حل می کند. غشاء سلولی و غشاء هسته لیپید هستند بنابر این با اضافه کردن مایع ظرفشویی این غشا ها حل می شوند. تکان دادن  لوله آزمایش این فرایند را تسهیل می کند. سرد بودن الکل باعث می شود فعالیت آنزیم های تخریب کننده DNA کاهش یابد. این آزمایش در شرایط غیر آزمایشگاهی و با مواد مورد استفاده منزل انجام شده است. بنابر این امکان کنترل کیفیت و سنجش دقیق مواد به کار رفته فراهم نبوده است. علیرغم کاستی های موجود، این آزمایش می تواند به درک خصوصیات اصلی ترین ماده وراثتی کمک فراوانی کند.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما جشنواره تبیان را از طریق مدرسه و دبیر پژوهشمان شناختیم و با انتخاب این موضوع تصمیم گرفتیم در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کنیم. به نظر من جشنواره تبیان خیلی پربار و مفید است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی