تبیان، دستیار زندگی
تخم شربتی، دانه های شاهدانه، بذر کتان، تخمه کدو، هسته زردآلو، دانه های زیره، کنجد، تخمه آفتابگردان، دانه های انار و هسته انگور ده عدد از مفیدترین دانه های شناخته شده در جهان هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 تا از مفیدترین دانه‌های جهان (2)


تخم شربتی، دانه‌های شاهدانه، بذر کتان، تخمه کدو، هسته زردآلو، دانه‌های زیره، کنجد، تخمه آفتابگردان، دانه‌های انار و هسته انگور ده عدد از مفیدترین دانه‌های شناخته شده در جهان هستند.

در مقاله قبل شما را با 5 دانه مفید آشنا کردیم در این مقاله سعی داریم شما را با 5 دانه مفید و مغذی دیگر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

شاه دانه

دانه شاهدانه
واحد جانشینی: 1 قاشق غذاخوری
اکثر افراد از مفید بودن دانه و روغن شاهدانه مطلع هستند. بهترین راه برای مطمئن شدن از اینکه بدن به میزان کافی آمینواسید برای ساخت گلوبولین‌ها دارد، این است که غذاهایی سرشار از پروتئین گلوبولین مصرف کنیم. پروتئین موجود در دانه‌های شاهدانه، شامل مقادیر فراوانی گلوبولین، و از جمله آلبومین است که از پروتئین‌های بسیار مهم در پلاسمای خون هستند. مصرف دانه‌های شاهدانه باعث می‌شود که بدن اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای حفظ سلامتی را به دست آورد. این اسیدهای آمینه نهایتاً باعث تولید آلبومین سرم و گلوبولین های سرم مانند گاماگلوبولین که ایمنی بدن را تضمین می‌کند؛ می‌شود. در نتیجه می‌توان از این دانه‌ها برای بهبود بسیاری از بیماری‌های نقص ایمنی استفاده کرد.
1. شاهدانه شامل تمام 20 اسیدآمینه است که شامل 9 اسید آمینه ضروری می‌باشد و بدن نمی‌تواند آن‌ها را بسازد.
2. این دانه‌ها سرشار از پروتئین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند که سموم را از بدن خارج می‌کنند.
3. افرادی که از بیماری‌های نقص ایمنی رنج می‌برند می‌توانند از شاهدانه بهره ببرند.
4. شاهدانه دارای مقادیر فراوانی اسیدهای چرب ضروری، حتی بیشتر از بذر کتان می‌باشد.
5. شاهدانه دارای نسبت امگا 6 به امگا 3 به‌صورت 3 به 1 است. که برای بیماری‌های قلبی و تقویت سیستم ایمنی مفید می‌باشد.
6. شاهدانه منبع مناسب پروتئین زودهضم برای گیاهخواران است.
7. این دانه‌ها منبع فیتونوترینت‌ها هستند، که عوامل گیاهی محافظت‌کننده در برابر بیماری‌ها می‌باشند و سیستم ایمنی، جریان خون، پوست و میتوکندری را محافظت می‌کنند.

تخم شربتی

تخم شربتی
واحد جانشینی: 1 قاشق غذاخوری
تخم شربتی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و ... می‌باشد و یکی از منابع گیاهی امگا 3 شناخته شده است. مصرف تخم شربتی باعث تسکین دردهای مفصلی، تسریع کاهش وزن، افزایش مصرف انرژی و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود. تخم شربتی فاقد گلوتن می‌باشد و برای مبتلایان به سلیاک یا عدم تحمل به گلوتن مناسب است. مصرف تخم شربتی باعث افزایش 30 درصدی در اسیدهای چرب امگا 3 در خون می‌شود. این اسیدهای چرب برای بهبود عملکرد مغز، سلامت قلب، بهبود افسردگی، آرتریت روماتوئید، بیماری‌های کبدی و .... مفید هستند. در نتیجه می‌توان تخم شربتی را نوعی خوراکی خارق‌العاده معرفی نمود.
1. پروتئین موجود در تخم شربتی 5/2 برابر پروتئین موجود در لوبیاچیتی است.
2. آنتی‌اکسیدان موجود در آن 3 برابر بیشتر از بلوبری است.
3. آهن موجود در آن 3 برابر بیشتر از آهن  اسفناج می‌باشد.

شاهدانه باعث می‌شود که بدن اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای حفظ سلامتی را به دست آورد. این اسیدهای آمینه نهایتاً باعث تولید آلبومین سرم و گلوبولین های سرم مانند گاماگلوبولین که ایمنی بدن را تضمین می‌کند؛ می‌شود. در نتیجه می‌توان از این دانه‌ها برای بهبود بسیاری از بیماری‌های نقص ایمنی استفاده کرد

4. کلسیم موجود در تخم شربتی 6 برابر کلسیم شیر است.
5. ویتامین C موجود در آن 7 برابر بیشتر از پرتقال است.
6. امگا 3 موجود در آن 8 برابر امگا 3 در سالمون می‌باشد.
7. فیبر موجود در آن 10 برابر بیشتر از برنج است.
8. منیزیم موجود در آن 15 برابر بیشتر از کلم بروکلی است.

بذر کتان

دانه بذر کتان
واحد جانشینی: 1-2 قاشق غذاخوری

دانه‌های بذر کتان از زمان‌های بسیار قدیم استفاده شده است. اثرات سلامتی این دانه‌ها به علت دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و لیگنان است.
1. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بذر کتان که از نوع آلفالینولنیک اسید(ALA) هستند اثرات ضدالتهابی دارند.
2. بذر کتان به علت دارا بودن لیگنان باعث توقف رشد تومورهای سرطانی (بالأخص کاهش ریسک سرطان پروستات و سرطان سینه)، تثبیت وضعیت هورمونی در سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی (لیگنان نوعی فیتواستروژن است) و خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌شود.
3. فیبر موجود در دانه‌های بذر کتان، افزایش چربی خون بعد از وعده غذایی را متعادل ساخته و باعث کنترل اشتها می‌شود؛ در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر محلول موجود در بذر کتان همچنین باعث کاهش کلسترول خون، کاهش ریسک حمله قلبی و سکته قلبی می‌شود.

تخم کدو

تخمه کدوتنبل
واحد جانشینی: نصف فنجان
تنها دانه قلیایی در جهان تخمه‌کدو است. این دانه‌های سرشار از پروتئین، در هر 100 گرم، 54 درصد نیاز روزانه افراد به پروتئین را تأمین می‌کنند. تخمه کدو سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین و فولات است.

تخمه کدو برای مقابله با افسردگی کارآمد است؛ زیرا سرشار از ال‌تریپتوفان می‌باشد و باعث بهبود وضعیت روحی افراد می‌شود. تخمه کدو از سنگ کلیه (بالأخص سنگ‌های اگزالات کلسیم) پیشگیری می‌کند.

هسته زردآلو

هسته زردآلو
واحد جانشینی: یک‌چهارم فنجان
هسته زردآلو دارای آمیگدالین می‌باشد که به ویتامین B17 مشهور است. این ویتامین به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این سلول‌ها در بدن پراکنده شوند. رژیم‌های سنتی غربی سرشار از آمیگدالین هستند به همین علت این رژیم‌ها برای پیشگیری از سرطان مناسب می‌باشند.

بینه خوشنودی راد – کارشناس تغذیه
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: trueactivist

مطالب مرتبط:
7 دانه ی مغذی برتر از الماس
شاه‌دانه، کنجد و تخمه‌ آفتابگردان: دانه دانه سلامتی

5 دانه‌ی سالمی که هر روز باید مصرف کنید
مروری بر خواص کنجد و فرآورده‌هایش
4 دلیل خوب برای خوردن تخمه آفتاب‌گردان
از دانه‌ی کتان چه می‌دانید؟
5 دلیل خوب برای خوردن آجیل
مغزها، منبع خوبی از کلسیم
زنده باد میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.