تبیان، دستیار زندگی
کودکانی که مدام شاهد دعواهای والدین خود هستند علی الخصوص کتک خوردن مادرشان را می بینند دچار آسیب های زیادی می شوند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدا کنه مامانم نمیره


کودکانی که مدام شاهد دعواهای والدین خود هستند علی الخصوص کتک خوردن مادرشان را می بینند دچار آسیب های زیادی می شوند.

دعوای پدر و مادر

صدای دعوا و کتک کاری همسایه اعصابم را به هم ریخته بود برای اینکه از شر صدای همیشگی شان خلاص شوم رخت خوابم را برداشتم و به پذیرایی رفتم تا شاید بتوانم بخوابم که صدایی از راه پله ها توجه ام را جلب کرد در را که باز کردم باورم نمی شد پسر 4 ساله همسایه در گوشه ای از راه پله نشسته بود و به آرامی گریه می کرد به طرفش رفتم بغلش که کردم با دیدن من گریه اش شدت گرفت گفت : بابا داره مامانم می زنه مامان دماغش خون میاد اگه مامانم بمیره چی ؟؟؟


کودکانی که مدام شاهد دعواهای والدین خود هستند علی الخصوص کتک خوردن مادرشان را می بینند دچار آسیب های زیادی می شوند که می توان گفت این آسیبها کمتر از مشکلات کودکان طلاق نیست. کودکان به محض بالا رفتن صدای والدینشان دچار نگرانی و احساس نا امنی می شوند حال اگر پدر و مادر در این زمینه دارای سابقه هم باشند ترس و اضطراب کودک آنها چند برابر خواهد شد.
کودکان هر مقدار که سنشان پایین تر باشد روابط عاطفی و قوی تری با مادرشان دارند و این مسئله باعث می شود تا کودکان نسبت به مادرشان احساس نگرانی بیشتری را احساس کنند و هر مسئله ای که باعث تهدید برای مادر باشد به نوعی تهدید کنند سلامت و روح و روان کودک است .
در غالب مشاجراتی که بین  والدین اتفاق می افتد کودکان آن را تهدیدی برای مادر خود فرض می کنند و اگر در این میان پدر خانواده به مادر آسیب فیزیکی برساند ذهن کودک دچار درگیری های بیشتری  در این زمینه خواهد شد حتی اگر در آن موقعیت از خود واکنش نشان ندهند.
تماشای برخوردهای فیزیکی میان والدین که در بیشتر اوقات منجر به کتک خوردن زنان می شود معمولاً بچه ها را دچار سردرگمی خواهد کرد آنها در آن موقعیت نمی داند باید چه عکس العملی از خود نشان دهند ، قطعاً تمام این کودکان در این صحنه دچار غمگینی و ترس شدید خواهند شد و ممکن است واکنش های آنها در این زمینه متفاوت باشد در بعضی از مواقع کودکان سعی می کنند که حائلی را میان مادر و پدرشان ایجاد کنند تا شاید از کتک خوردن مادرشان جلوگیری نمایند که متاسفانه این امر منجر به آسیب دیدن کودک می گردد و یا بعضی از کودکان سعی می کنند حالت تهاجمی به خود گرفته و به پدر خود حمله ور می شوند تا هم انتقام مادر خود را گرفته باشند و هم باعث پایان درگیری ها باشند بعضی از کودکان نیز در این مواقع به گریه و التماس اکتفا می کنند تا درگیری پایان یابد.

کودکانی که شاهد خشونت خانوادگی هستند خشونت فیزیکی را در خانواده می آموزند و با مشاهده این مورد که پدری که دارای توانمندی جسمی بیشتر است مادر را مورد ضرب و شتم قرار می دهد این نکته را سر لوحه خود قرار داده در مواقعی که احساس کنند توانمندی استفاده از زور و قدرت را در قبال همسالانشان دارند به اعمال خشونت فیزیکی دست خواهند زد

مشاهده این وقایع کودکان را دستخوش مشکلات جسمی و روحی فراوانی خواهد کرد ، تحقیقات روانپزشکان نشان داده است که ترشح نا به جا و مخرب هورمونها در مواقع استرس و ترس باعث رسوب این هورمونها در خون و تبدیل آنها به سم می گردد و به همین دلیل است که فرزندان خانواده های آشفته بیماری های بیشتری را نسبت به سایر کودکان تجربه می کنند. این گونه کودکان با مشکل اختلال در رشد نیز رو به رو هستند و دل دردهای مزمن آنها را رها نخواهد کرد اختلال در خواب و شب اداری از دیگر مشکلاتی است که این کودکان با آنها دست به گریبان هستند.
لطمات روحی و روانی که متوجه این کودکان است قابل مقایسه با مشکلات جسمی نیست . تنفر و بغض و کینه نسبت به پدر یکی از مشکلات رایج میان این کودکان است که باعث شکاف جدی در روابط پدر و فرزند خواهد شد و در آینده تاثیر این شکاف بیشتر مسئله ساز خواهد شد .کودکانی که شاهد خشونت خانوادگی هستند خشونت فیزیکی را در خانواده می آموزند و با مشاهده این مورد که پدری که دارای توانمندی جسمی بیشتر است مادر را مورد ضرب و شتم قرار می دهد این نکته را سر لوحه خود قرار داده در مواقعی که احساس کنند توانمندی استفاده از زور و قدرت را در قبال همسالانشان دارند به اعمال خشونت فیزیکی دست خواهند زد و زمینه اعمال بزهکارانه در آنها بیشتر خواهد شد . از دیگر مشکلاتی که این کودکان با آن مواجه هستند می توان به افت تحصیلی ، انزوا و گوشه گیری ، ترس و اضطراب ، خشم های کنترل نشده ، فرار از منزل و.. اشاره کرد .
در پایان باید گفت هر خانواده ای ممکن است دچار مشکلات و نوساناتی شود ولی در زمانی که با این مشکلات مواجه می شوید به این نکته توجه داشته باشید که کودکان امانتهایی از جانب خداوند در دستان شما هستند به علت خشم و عصبانیتی که قادر به کنترل آن نیستید کودکان معصوم خود را میان تنشها و فشارهای روانی قرار ندهید و از اعمال خشونت فیزیکی در قبال همسرتان خود داری کنید.

همسر شما برای فرزندتان فرشته ای است که کودکتان عاشقانه او را دوست دارد زمانی  که فرشته او را زیر ضربات مشد و لگد می گیرید تمام احساس و عواطف فرزندتان را لگد کوب کرده اید.

مرضیه ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:
کودکان کتک خورده
هشدار در مورد آزار جنسی
آزار عاطفی ،تنبیه مخفی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.