تبیان، دستیار زندگی
احمد جنتی محب سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی است که از ستاد کل نیروهای مسلح بازنشسته شد. بعد از تقریباً 39 سال خدمت، چند سال پیش بازنشسته شد والان هم به صورت افتخاری هفته ای دو روز در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی پایگاه اطلاع رسانی این هیئت را مدیریت می کن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معارف جنگ، یادگار صیاد دل‌ها



احمد جنتی محب سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی  از ستاد کل نیروهای مسلح است. بعد از تقریباً 39 سال خدمت، چند سال پیش بازنشسته شد والان هم به‌صورت افتخاری هفته‌ای دو روز در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی پایگاه اطلاع‌رسانی این هیئت را مدیریت می‌کند. وی به سوال‌هایی در خصوص معرفی این هیئت پاسخ می‌دهد:

احمد جنتی محب

چه شد که این سایت شکل گرفت و با چه اهدافی آغاز به کار کرد؟
هیئت معارف جنگ شهید صیاد درواقع یک تشکیلات نسبتاً نیمه‌خصوصی است که سال 1373 توسط آن شهید بزرگوار باهدف تحقیق، تدوین و آموزش معارف جنگ و تجارب سال‌های دفاع مقدس به نسل جوان پایه‌گذاری شد. در سایت قسمتی است تحت عنوان معارف جنگ که علاقه‌مندان می‌توانند مفصل آن را مطالعه کنند.


هیئت معارف جنگ از کجا شکل گرفت؟
قضیه ازآنجا شروع می‌شود که شهید صیاد را در سال 73 به سخنرانی برای دانشجویان در دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی دعوت می‌کنند، بعد از سخنرانی متوجه گستردگی و عمق این مبحث می‌شود و جرقه  تشکیلاتی برای این کار لازم است. در آن زمان شهید صیاد جانشین ستاد کل نیروهای مسلح بود. وی فرماندهان را جمع می‌کند و به مناطق عملیاتی می‌برد و در آنجا از نزدیک هر عملیات را در محل خودش بازخوانی می‌کند، ضبط می‌شود و این کار ادامه داشت تا وی به درجه شهادت نائل شد و بعدازآن این کار را مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمان خود شهید تأیید می‌کنند و بعد از شهادتش امیر سرتیپ ناصر آراسته که از مشاوران فرمانده کل قوا است را به‌جای وی مسئول می‌کنند و تأکید می‌کنند که این کار را به شکل خوبی ادامه بدهید. سپس این کار ادامه پیدا می‌کند و درواقع برای آموزش همین تجارب به دانشجویان دانشگاه افسری ارتش مثل دانشگاه نیروی زمینی امام علی (ع)، دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی، دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی (ره) نوشهر و دانشگاه فارابی، سالیانه حدود ده روز به‌صورت تئوری تدریس می‌شود.


 برای یادگیری بهتر دانشجویان چه‌کارهای دیگری می‌کردید؟
 همه دانشجویان را هرسال در اردیبهشت‌ماه جمع می‌کنند و به مناطق عملیاتی جنوب می‌برند و آنجا هم ده روز آموزش عملی به طول می‌انجامد و با چند قطار به محل می‌برند و در پادگان‌های ارتش مستقر می‌شوند. در آنجا پیشکسوتان دفاع مقدس، یعنی کسانی که فرمانده لشکر و تیپ و یا از طراحان عملیات بودند به‌صورت عملی نحوه عبور واحدها نشان و حمله به دشمن را برای دانشجویان تشریح می‌کنند و محل‌ها و مواضعی که در دست دشمن بوده و فتح می‌شود نشان داده می‌شود، مثلاً در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، عملیات عبور از رودخانه کارون و در عملیات والفجر هشت و فتح فاو، عبور از اروند و... این‌ها را کاملاً نشان می‌دهند و دانشجویان سوالاتشان را می‌پرسند و توضیحات لازم برایشان داده می‌شود. این درواقع یک کار مستمر است که چند سال است ادامه پیدا می‌کند و اخیراً برای دانشجویان وظیفه‌ای که برای گذراندن خدمت سربازی وارد ارتش می‌شوند قدری مختصرتر از برنامه‌ای که برای افسران ارتش است این آموزش‌ها اجرا می‌شود.

به مناطق عملیاتی می‌برد و در آنجا از نزدیک هر عملیات را در محل خودش بازخوانی می‌کند، ضبط می‌شود و این کار ادامه داشت تا وی به درجه شهادت نائل شد و بعدازآن این کار را مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمان خود شهید تأیید می‌کنند و بعد از شهادتش امیر سرتیپ ناصر آراسته که از مشاوران فرمانده کل قوا است را به‌جای وی مسئول می‌کنند و تأکید می‌کنند که این کار را به شکل خوبی ادامه بدهید

سایت از چه زمانی شکل گرفت؟
این سایت در سال 1389 تأسیس شد، یکی دو بار هم بازطراحی شده است. سایت قسمت‌های مختلفی دارد، سرلوحه یا همان هدر سایت به آیه شریفه «والذین جاهدو فینا لنهدینم سبلنا و ان الله لمع المحسنین» (آیه آخر سوره مبارکه عنکبوت) که شهید صیاد شیرازی در ابتدای صحبت‌هایش همیشه تلاوت می‌کرده است و با عکس او مزین شده است. نمادهای دفاع مقدس و چهار نیروی ارتش یعنی نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هم در آنجا نقش بسته است، در منوی افقی موارد مختلفی ازجمله تالار گفتگو، کتابخانه، در مورد معارف جنگ داریم. منوی عمودی هم شامل بخش‌های سخنرانی‌ها، مقالات و «صیاد دل‌ها» است که در مورد شهید صیاد شیرازی است. خاطرات هم‌رزمانشان و خانواده و خودشان و عکس و تصاویری که در این رابطه است.
در قسمت مرکز اسناد عملیات هستند که به‌صورت سالی، یعنی سال اول جنگ، سال دوم جنگ تا 8 سال با عملیات آفندی و پدافندی برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

سایت

مقالات توسط چه کسانی تهیه می‌شود؟
این مقالات و مطالب بیش از 50 درصدش توسط نویسندگان و صاحبان قلم ارتش و پیشکسوتان ارتشی تهیه و منتشر می‌شود. برخی دیگر مقالات هم از کتاب‌ها و منابع دیگر که موجود هستند استفاده می‌شود. توسط جوان‌ها که به‌عنوان وظیفه خدمت می‌کنند می‌خوانند و استفاده می‌کنند و یک سری دیگر از منابع مختلف اطلاع‌رسانی دفاع مقدس و سازمان‌های همسان استفاده می‌کنیم. ازجمله سایت اطلاع‌رسانی ارتش، سایت دفاع پرس، سایت بنیاد شهید و ایثارگران، سایت اطلاع‌رسانی ساجد که متعلق به بنیاد حفظ آثار ستاد کل است و خود اطلاع‌رسانی تبیان هست که از آن استفاده می‌کنیم درزمینهٔ کاری فرهنگ پایداری اشتراک داریم.
بخشی با عنوان شهدای شاخص ارتش که تاکنون حدود 35 شهید شاخص شناسایی و معرفی‌شده ازجمله شهیدان قرنی، فلاحی، صیاد، فکوری، بابایی، نامجو؛ و شهدای نیروی زمینی، هوایی، دریایی ارتش را در آنجا داریم.
کتاب آموزشی معارف جنگ، در حدود 500، 600 صفحه توسط پیشکسوتان ارتش تهیه‌شده و pdf آن در سایت موجود است.
انتشارات هیئت معارف جنگ حدود 120 جلد کتاب که توسط هیئت معارف جنگ شهید صیاد تهیه‌شده، تحقیق و تدوین‌شده و منتشرشده است و نیز امکان دریافت pdf بیشتر آن‌ها نیز است. بخش بعدی ارتش و دفاع مقدس از نگاه ولایت که پیام‌ها و فرمایشات حضرت امام (رضوان‌الله تعلی علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمانده کل قوا را به‌صورت تفکیکی ارائه می‌دهد.

مطالب پایگاه اطلاع‌رسانی بیشتر راجع به چه موضوعاتی است؟
بیشتر مطالبمان راجع به موارد مناسبتی است که عمدتاً عملیات آفندی و پدافندی 8 ساله را در برمی‌گیرد.
قسمتی دیگر درباره معرفی کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس است و عمدتاً در مورد خود معارف جنگ است که کتاب‌های دیگر هم چاپ کردند و جدیداً کتابی با عنوان شکارچی تانک معرفی‌شده که درباره سرهنگ «رفیع غفاری» است که نمونه و اعجوبهٔ نظامی است، وی یک‌تنه حدود 70، 80 تانک را یک‌نفره منهدم کرده است که سرگذشت این شکارهای تانک خواندنی است.
گالری عکس نیز موجود است که عکس‌های زیادی در رابطه با شهدا، عملیات، سلاح‌ها، ابزارآلات جنگی و... در آن وجود دارد.
یک کار عمده دیگر هم که وجود دارد همین آموزش معارف جنگ که به‌صورت مستمر در سایت منتشر می‌شود.

ازنظر میانگین سنی و فرهنگی مخاطبان سایت چه گروه‌هایی هستند؟
درواقع مخاطبین اصلی، محققین و پژوهشگران دفاع مقدس هستند و دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش هستند، این‌ها فرماندهان آینده ارتش می‌باشند و جزء مخاطبین اصلی ما هستند و به‌وفور استفاده می‌کنند؛ و در وهله بعدی عموم مردم، جوان‌هایی که سوالاتی درباره دفاع 8 ساله دارند، آن حس سلحشوری جوان‌ها که سایت ما آن‌ها را راهنمایی می‌کند و کسانی دنبال این مطالب هستند و یکی هم دانشجویان دانشگاه سراسر کشور که برای مطالعه و گرفتن پاسخ پرسش‌های خود و یا استفاده برای تهیهٔ مطالب کار در کلاس از سایت معارف جنگ شهید صیاد بازدید و برای استفاده در کارهای عملی‌شان و به‌عنوان مکمل آموزشی از این مطالب ما استفاده می‌کنند.

خوانندگان محترم برای آشنایی بیشتر می‌توانند به سایت http://www.maarefjang.ir/ مراجعه کنند.


مصاحبه: سامیه امینی
بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 آلبوم تصاویر شهید صیاد شیرازی

 شهید علی صیاد شیرازی

وصیت‌نامه شهید صیاد شیرازی