تبیان، دستیار زندگی
به خاطر داشته باشید که آماده شدن برای مدرسه، تا حدی به انتظارات مدرسه مورد نظر از دانش آموز بستگی دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک را برای مدرسه آماده کنید(1)

می توان گفت، هیچ ویژگی و مهارتی وجود ندارد که بچه ها برای پیشرفت در مدرسه به آن نیاز نداشته باشند. برخی از این ویژگی ها و مهارت ها عبارتند از: بهداشت خوب و سلامت جسمانی، بلوغ فکری و اجتماعی، مهارت های زبانی، توانایی حل مسأله، تفکر خلاق، و اطلاعات عمومی درباره جهان. در حالی که به  فرزند خود کمک می کنید در هر یک از زمینه های یاد شده پیشرفت کند، به خاطر داشته باشید که:

  • میزان پیشرفت بچه ها متفاوت است.
  • بعضی بچه ها در بعضی زمینه ها قوی ترند.

همچنین به خاطر داشته باشید که آماده شدن برای مدرسه، تا حدی به انتظارات مدرسه مورد نظر از دانش آموز بستگی دارد. ممکن است مدرسه ای بخواهد، کودک در گوشه ای ساکت بنشیند و الفبا بیاموزد و مدرسه دیگری انتظار داشته باشد، دانش آموز با بچه های دیگر پیش برود.

به نظر می رسد، بچه هایی که می توانند خود را با انتظارات مدرسه وفق دهند، از آمادگی بهتری برخوردارند. ممکن است شما دوست داشته باشید از مدرسه فرزند خود دیدن کنید و از انتظارات مدیر و معلمان مدرسه اطلاع یابید و درباره اختلافات نظر خود با آن ها به بحث بپردازید. هر چند مدرسه ها در برنامه های خود اولویت های متفاوتی دارند، اما بسیاری از مربیان درباره عواملی که در موفقیت دانش آموزان نقش به سزایی دارند، هم عقیده اند. این عوامل عبارتند از:

بهداشت و سلامت جسمانی

کودکان به غذای خوب، خواب کافی، فضای مناسب برای بازی و مراقبت های پزشکی نیازمندند. اگر این امکانات برای بچه ها فراهم شود، آن ها می توانند زندگی خوبی را شروع کنند و مشکلاتی را که در زندگی با آن ها روبرو می شوند، مانند؛ ناراحتی های جسمانی و مشکلات یادگیری، کاهش دهند.

بهداشت مطلوب برای بچه ها، قبل از تولد و با مراقبت های پیش از زایمان آغاز می شود. مادران باردار، در طول دوره بارداری حتماً باید به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنند، غذاهای مقوی بخورند، از مصرف الکل، توتون و مواد مخدر بپرهیزند و استراحت کافی داشته باشند.

زنان بارداری که از مراقبت های پزشکی مناسبی برخوردار نیستند، شانس تولد بچه هایی با ویژگی های زیر را افزایش می دهند :

  • هنگام تولد وزن کمی دارند و امکان این که در طول زندگی با مشکلات جسمی و ناتوانی در یادگیری رو به رو شوند، زیاد است.
  • دچار آسم هستند.
  • عقب افتادگی ذهنی دارند.
  • دارای مشکلات گفتاری و زبانی هستند.
  • قدرت تمرکز ذهنی ندارند.
  • بیش فعالند.

اگر کودک شما برخی از این مشکلات را دارد و یا قبلاً داشته است، هر چه زودتر با پزشک حوزه مدرسه یا نماینده های محلی خود مشورت کنید. بسیاری از جمعیت ها، خدمات رایگان یا ارزان قیمتی برای کمک به شما و فرزندتان ارائه می دهند.

کودکان، بعد از تولد نیز باید از بهداشت مناسب برخوردار باشند. یک رژیم غذایی خوب می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بچه های که در سنین مدرسه هستند، اگر غذای خوب و مقوی مصرف کنند، تمرکز بهتری در کلاس درس خواهند داشت. غذای آن ها باید شامل این مواد باشد: انواع نان، غلات، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و یا جانشین آن ها مانند: تخم مرغ، لوبیا و نخود خشک شده، شیر، پنیر و ماست. بهتر است، از خوردن چربی و شیرینی زیاد بپرهیزند. معمولاً بچه های ۲ تا ۵ ساله می توانند غذاهایی را مصرف کنند که بزرگ ترها می خورند؛ البته در حجم کم تر. پزشک کودک شما یا درمانگاه ها، توصیه های خوبی برای تغذیه کودکان و بچه های نو پای زیر ۲ سال دارند.

مدرسه

بچه های پیش دبستانی، به طور مرتب، به معاینات پزشکی، دندانپزشکی و واکسیناسیون نیازمندند. مراقبت های پزشکی به صورت دائمی به اندازه زمانی که بچه ها بیمار یا دچار صدمه جسمانی شده اند، اهمیت دارد.

واکسیناسیون کودکان از حدود ۲ ماهگی شروع می شود و آن ها را از ابتلا به ۹ بیماری: سرخک، اوریون، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، آنفلوانزا، فلج اطفال و سل مصون می سازد. این بیماری ها، می توانند صدمات جبران ناپذیری به رشد ذهنی و جسمی کودکان وارد آورند. معاینه دندان های کودکان نیز حداقل از ۳ سالگی آغاز می شود و باید به طور مرتب ادامه یابد.

ایجاد فرصت هایی برای ورزش و رشد هماهنگ بدنی، برای بچه های پیش دبستانی، اهمیت خاصی دارد. آن ها همچنین برای تقویت ماهیچه های بزرگ بدن، به تمرین هایی مانند: پرتاب توپ، دویدن، جهیدن، بالا رفتن نیاز دارند. تمرین هایی که برای تقویت ماهیچه های کوچک بدن، به خصوص ماهیچه های دست ها و انگشتان توصیه می شود، عبارتند از: نقاشی با مداد رنگی، درست کردن پازل، کار با قیچی و باز و بسته کردن زیپ لباس ها. کودکستان محل مناسبی برای پرداختن به این قبیل کارها و کسب مهارت است. والدینی که بچه های معلول دارند، به محض برخوردن با هر گونه مشکلی، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنند. رسیدگی به موقع به این بچه ها، به رشد استعدادهای آن ها کمک می کند.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: رشد دانش آموز
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا