تبیان، دستیار زندگی
همه ما می دانیم که زیبایی، فقط در مقبول بودن صورت و اندام زیبا تعریف نمی شود، شاید آنچه در نظر همگان، زیبایی قشنگتری باشد و خواهان بیشتری هم داشته باشد، زیبایی های روح، مانند اخلاق خوش، زیبایی صداقت، گذشت و بزرگواری و ... است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قشنگ ترین نوع زیبایی
زیبایی


همه ما می دانیم که زیبایی، فقط در مقبول بودن صورت و اندام زیبا تعریف نمی شود، شاید آنچه در نظر همگان، زیبایی قشنگتری باشد و خواهان بیشتری هم داشته باشد، زیبایی های روح، مانند اخلاق خوش، زیبایی صداقت، گذشت و بزرگواری و ... است. اما نوع دیگری هم از زیبایی است و شاید این قشنگی، بزرگترین زیبایی باشد که یک بشر می تواند به آن دست یابد و آن زیبایی پا گذاشتن روی نفس است!

مثلا شما یک انسان ثروتمند هستید و می توانید تا بخواهید خانه و زندگیتان را از تجملات پر کنید، اصلا می توانید دکوراتور بیاورید و مطابق با آخرین مدهای جهان، خانه تان را به شکل قصر درآورید، اما به جای این کار که اتفاقا حرام هم نیست و اشکالی ندارد، پا روی نفستان می گذارید و پول تجملات را، در راه خدا خرج می کنید، مثلا به چند زوج در حال ازدواج کمک می کنید، به زنان سرپرست خانوار کمک می کنید، در مناطق محروم، مدرسه می سازید و هزاران کار خیر دیگر...

تجمل

این که انسان امکاناتی در اختیار داشته باشد ، اما از آن قشنگ استفاده کند و همیشه رضایت خدا را در نظر داشته باشد و اصطلاحا مواظب زیبا شدن روحش باشد، کار اولیاء خداست و قشنگ ترین نوع زیبایی...


یک خاطره
توی تاکسی نشسته بودم و تابلو های تبلیغاتی بیرون رو نگاه می کردم، رنگا وارنگ ، جور واجور. انواع و اقسام لوازمی که حداقل تا صد سال آینده ، آدم بهشون هیچ احتیاجی پیدا نمی کنه رو،  یه جور تو تابلوهای تبلیغاتی نشون داده بودن که انگار بدون اونها، زندگیمون یه چیزی کم داره...
توی یه دونه از اون تابلوها ، که تبلیغ یه نوع اتومبیل مدرن و خارجی و گرون بود، یه جمله ای نوشته بود: " قدرت را احساس کنید". از این جمله دو برداشت میشد کرد، یکی قدرت ماشین و دیگری قدرتمند شدن!

ماشین

حالا یعنی با سوار شدنِ فلان ماشین، آدم قدرتمند می شه؟  اصلا خوبه که آدم احساس قدرت کنه؟ اصلا قدرتمند یعنی  چی؟ یعنی داداش کایکو تو کارتون ، سفرهای میتی کومون، که یه درخت بزرگ را از جا در میاره یا یعنی یه آدمِ ریزه میزه که هزار نفر زیر دستش کار می کنن؟
اون هایی که قدرت داشتن و هزاران نفر گوش به فرمانشون بودن، می گن، قدرت، از لذت های بزرگ این دنیاست، این که تا بگی  ف ، هیشکی نگه چرا و همه برن فرحزاد! این که یک عالمه آدم ، جلوت خم و راست بشن و ازت تعریف کنن، می گن قدرت از اون احساس هایی که اگه آدم داشته باشه، حاضره همه چیزش رو بده، ولی، قدرتش رو نه!

ثروت

معرفی یک انسان زیبا
یکی از اون آدم های نازنینی که از این مزیت، تا دلتان بخواهد داشت و از اون سوء استفاده نکرد، امیر عشق و کلام، پدر همه ی ایتام عالم، حضرت علی که درود و سلام خدا بر او باد، بود.
حضرت امیر علیه السلام، اینقدر انسان بزرگ و والامقامی بودند که هـرگـاه عـدّه‌اى در اطـراف آن حـضـرت یـا پشت سر ایشان راه مى‌رفتند یا جمع مى‌شدند، مى‌ایستادند و مى‌فرمودند: كارى دارید؟
مى گفتند :دوست داریم با شما باشیم و با شما راه برویم آنها.
حضرت امیرالمومنین على علیه السّلام مى‌فرمود :اِنصَرِفُوا وَ ارجِعُوا؛ بروید و به راه خود بازگردید، زیرا اینگونه رفتارها "مَفسَدَةً لِلقُلُوب" قلب ها را فاسد مى كند(مناقب ابن شهر آشوب)
و یا در جایی دیگر، وقـتى حضرت امیرالمومنین على علیه السّلام براى رفتن به صفّین به شهر "انبار" رسیدند، مردم شهر تا حضرت را دیدند، از اسب ها پیاده شده، و در پیش روى آن حضرت شروع به دویدن كردند.
حضرت امیرالمومنین على علیه السّلام علّت را پرسیدند،گفتند: یك رسم محلّى است، ما پادشاهان خود را اینگونه احترام مى‌كردیم .
جانشین به حق رسول خدا، ناراحت شده و فرمودند:بـه خـدا سـوگـنـد! كه امیران شما از این كار سودى نبردند، و شما در دنیا با این كار، خود را بـه زحـمـت مـى‌افكنید، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى‌گردید، و چه زیانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسایشى كه با آن امان از آتش جهنّم باشد. (تاریخ یعقوبى ج 2 ص 29)

امام علی علیه السلام

نمونه ای دیگر، حـضـرت امـیـرالمـو مـنین على علیه السّلام سواره به راهى مى رفت و جمعى از مردم كوفه براى پاس داشتن حرمت ایشان، پیاده به دنبالش روان بودند. امام رو به آنان كرد و پرسید :آیا كارى دارید؟
پاسخ دادند: نه، دوست داریم بدنبال شما بیائیم .
پیشوا و امام اول شیعیان فرمودند :بـرگـردیـد، زیرا همراهى پیاده با سواره، مایه ذلّت و خوارى پیادگان و غرور و تباهى سواره خواهد شد. (حكمت 322 نهج البلاغه)
و در جای دیگر، حضرت على علیه السّلام ، جان رسول خدا، به بزرگ قبیله شبامیان فرمودند:بـاز گـرد، كـه پـیـاده رفتن رییس قبیله‌اى چون تو، پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونى مومن است. (حكمت 37 نهج البلاغه)
و در پایان، برای این که ما هم بتوانیم، این قشنگ ترین نوع زیبایی را در زندگیمان پیاده کنیم، به کلام امیر عشق و کلام، توجه کنیم که فرمودند: اگر با مقام و قدرتی که داری ، دچار تکبر و خود بزرگ بینی شدی، به بزرگی حکومت پروردگار، که برتر از حکومت توست بنگر، که تو را از آن سرکشی نجات می دهد و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند.(نهج البلاغه، نامه حضرت به مالک اشتر، هنگامی که او را به فرمانداری مصر برگزیدند).

زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:
این زیبایی را دیری نپاید 
شما چقدر زیبایید 
من با کلاسم و اروپا رفته 
آیا واقعا خداوند زیبایی را دوست دارد 
هنرمندانی با روح پاک انسانی 
زیبای فراموش شده 
لباس های ما در دیار باقی چگونه است 
وقتی ادم برفی ها قهر می کنند 


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.