تبیان، دستیار زندگی
من الهام اصلانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، صباکوهینی تفرشی و فاطمه اخوان خرازیان از مدرسه سرای دانش فلسطین با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا ذبیحی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما گلدان های واژگون است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش فلسطین
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گلدان های واژگون

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من الهام اصلانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، صباکوهینی تفرشی و فاطمه اخوان خرازیان از مدرسه سرای دانش فلسطین با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا ذبیحی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "گلدان های واژگون" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش فلسطین در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
گیاهان نه فقط برای ما غذا، لباس، مسکن تهیه می کنند؛ بلکه هوایی را که تنفس می کنیم از اکسیژن، که بدون آن زندگی ممکن نیست محیا می سازد. بعضی از گیاهان نظیر باکتری های موجود ایجاد امراض مهمی برای انسان و حیوانات می شود. اما در عین حال آنتی بیوتیک ها نظیر پنی سلین و دیگر دارو هایی که از گیاهان به دست می آیند به جلوگیری از انتشار یافتن این امراض کمک می نمایند. گیاهان برای به کار افتادن کارخانه ها نیرو تهیه می کنند و در بیشتر موارد، مواد خام نظیر پنبه، روغن ها، چربی ها، موم ها، لاستیک و چوب تولید می نمایند که درساخت فرآورده های آنها به کار می روند.


تبیان: با توجه به صحبت هایتان لطفاً بفرمایید هدفتان از انجام این پژوهش چیست و به چه دلیل گیاهان را در گلدان وارونه قرار دادید؟
ما می خواهیم انواع گیاهان را در آپارتمان ها بکاریم و بسنجیم که میزان رشد آنها چقدر است. هدف دیگر ما این است که راهی بیابیم تا بتوانیم گیاهان را در آپارتمان پرورش دهیم. چون به علت شرایط اقتصادی فضای اکثر خانه ها کوچک شده و دیگر مکان مناسبی برای رشد گیاهان وجود ندارد. اما عده ای نیز هستندکه به پرورش گل و گیاه علاقه زیادی دارند اما به علت دلایل ذکر شده نمی توانند این استعداد خود را پرورش بدهند. مامی خواهیم گیاهان مناسبی را که قدرت رشد در آپارتمان را دارند از گیاهان دیگر فاکتور بگیریم و آنها را آزمایش کنیم.


تبیان: لطفاً بفرمایید با توجه به آزمایشاتی که انجام دادید چه نتایجی از کاشت گیاه در گلدان های وارونه بدست آوردید؟

ما با استفاده ازگیاهان مختلف از جمله ماش، گندم، لوبیا، پیچک و کاکتوس آزمایش های مختلفی انجام داده ایم. گلدان کاشته ایم و در انواع شرایط آب وهوایی مکانی و زمانی مختلف قرارداده ایم و مقدار رشد آنها را به طور دائم سنجیدیم.

لوازم مورد نیاز برای این آزمایش گیاه: لوبیا - دانه - ماش، بطری شیشه ای، قیچی، کاتر و سیم. ما برای پژوهش مورد نظر خود گیاه لوبیا را انتخاب کردیم. گیاه مورد نظر را باید به مدت یک هفته داخل دستمال کاغذی نم دار بگذاریم تاگیاه جوانه بزند.

حالا ته بطری را به وسیله کاتر می بریم. دو طرف آن را سوراخ می کنیم تا بتوانیم از داخل آن سیم را بگذرانیم. جوانه های لوبیا را از داخل سر بطری رد می کنیم و همزمان از ته بطری خاک را به میزان لازم تازمانی که ریشه گیاه کاملاً پوشیده شود می ریزیم. چون از سر بطری جوانه ها را رد کرده ایم خاک مورد نظر دیگر از داخل سوراخ بیرون نمی ریزد. یعنی اینکه جوانه ها نقش نوعی دیوار را در برابر خاک اجرا می کنند. آب را به مقداری به گیاه می دهیم که وقتی خاک را لمس کردیم، خاک نمدار باشد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
در مدرسه ما گروه زیادی در جشنواره تبیان شرک کردند و ما هم از طریق دبیر پژوهشمان با دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم در این جشنواره شرکت کنیم. به نظر من جشنواره تبیان این امکان رو به دانش آموزان میده تا بتوانند فعالیت های پژوهشی شان را در یک فضای با رقابت بالا ارائه دهند و با دست آورد های دیگر دانش آموزان نیز آشنا شوند.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی