تبیان، دستیار زندگی
من نیکتا سالم هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، ملیکا نیک نما، مدیا روشنایی و تکماه کی قباد از مدرسه سرای دانش واحد رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نیلوفر گل محمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما سنتز ذرات نانو نقره از گیاه ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش واحد رسالت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سنتز ذرات نانو نقره از گیاه بومادران و روش شیمیایی، پیشنهاد استفاده در لباس های پزشکی، پرستاری و امدادی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نیکتا سالم هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، ملیکا نیک نما، مدیا روشنایی و  تکماه کی قباد از مدرسه سرای دانش واحد رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نیلوفر گل محمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "سنتز ذرات نانو نقره از گیاه بومادران و روش شیمیایی" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش واحد رسالت در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همانطور که می دانید امروزه کاربرد های نانو ذرات در زمینه های کشاورزی، صنایع و پزشکی به قدری زیاد و متنوع است که قابل شمارش نمی باشد. نانو تکنولوژی حوزه ای است که سریعاً در حال رشد و پیشرفت است و در آن ساخت و تولید نانو ذرات با اندازه و شکل متنوع و کنترل شده است. همچنین پتانسیل استفاده از آن در خدمت به بشر مد نظر است.


ما در این پروژه از گل های خشک شده گیاه بومادران که گیاهی دارویی است، عصاره تهیه کرده و برای تولید نانو ذرات آنها را در معرض یون های فلزی نقره قرار دادیم. برای این کار ابتدا 25 گرم از گل های خشک شده این گیاه را در داخل یک ارلن ریختیم و به حجم 100 میلی لیتر رسانده شد. در این پروژه ما هم از روش سنتز شیمیایی و هم طبیعی استفاده کردیم.


تبیان: با توجه به فعالیت ها و تحقیقاتی که انجام دادید بفرمایید دلیل انتخاب گیاه بومادران برای انجام این پژوهش چه بوده است؟ و چه تآثیری بر روند پروژه شما داشت؟
گیاه بومادران گیاهی است علفی و یکساله که دارای ساقه و شاخه های راست به ارتفاع 25 تا 60 سانتی متر است که در نواحی بحر العلوم (مدیترانه) و غالب نقاط ایران می روید. این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد با دمبرگ دراز و گل هایی مجتمع به صورت خوشه دراز در کنار برگ ها دارد.


محلول تولید شده توسط تست هاله بررسی شد و نتیجه آن شد که نانو ذرات نقره اثر ضد میکروبی بر روی باکتری های انتروباکتر ائروژنز و کلبسیلا پنومونیه دارد. از این نانو ذرات جهت از بین بردن عفونت های ناشی از این باکتری ها استفاده نمود. باکتری ها با نانو ذرات نقره حساس بودند.

تبیان: با توجه به آزمایشات انجام شده چه نتیجه ای از این پژوهش بدست آوردید؟
یکی از دلایل کاربرد گسترده این ذرات، به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال این ذرات است و در واقع نانو ذرات نقره برای عوامل بیماری زا یک سم تلقی می شوند و برای بدن انسان، غذا ها و بافت ها بی ضررند. این در حالی است که نقره به خودی خود فاقد و یا خیلی کم تر دارای این خاصیت است. از مزایای نانو ذرات نقره می توان به سطح مخصوص بالا، سایز کوچک و قابلیت دیسپرس شدن بسیار  مطلوب اشاره کرد. تاکنون پژوهش های فراوانی در زمینه توضیح خاصیت آنتی باکتریالی یون های نقره انجام پذیرفته است.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق مدرسه با سایت تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار مفید و پر هیجان است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی