تبیان، دستیار زندگی
من ملینا آقاگلیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پرنیان فاتحی و حنانه جمشیدی از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امرالهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تهیه ی چسب از لبنیات و میوه های ارگانیک است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

طرز تهیه چسب از محصولات ارگانیک

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من ملینا آقاگلیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پرنیان‌فاتحی و حنانه ‌جمشیدی از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امرالهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " تهیه‌ی چسب از لبنیات و میوه‌های ارگانیک " است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
هر کاری که ما روزانه انجام می دهیم و از هر وسیله که استفاده می کنیم به نوعی در آن از چسب استفاده شده است. ساخت و مصرف چسب از گذشته رایج بوده است. در قدیم، از موادی چون قیر و صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می ‌کردند. در تمام قرون گذشته و همچنین قرن نوزدهم چسب‌ ها منشاء حیوانی و یا گیاهی داشته‌ اند. چسب‌ های حیوانی به طور عمده بر مبنای کلاژن بودند که پروتئین اصلی پوست، استخوان و رگ و پی است و چسب ‌های گیاهی از نشاسته و دکسترین دانه‌های گندم، سیب زمینی و برنج تهیه می‌شدند.


اما از قرن نوزدهم به تدریج با پیدایش چسب‌های سنتتیک ساخته شده در صنعت پلیمر چسب‌های سنتی و گیاهی و حیوانی از صحنه خارج شده است. صنعت چسب به صورت گسترده ای در حال رشد می‌باشد و تعداد محدودی وسایل مدرن ساخت بشر وجود دارد که از چسب در آنها استفاده نشده است. در اتصالات اغلب وسایل از یک جعبه بسیار ساده غلات گرفته تا هواپیمای پیشرفته بوئینگ 747 از چسب استفاده شده است.


ما تصمیم گرفتیم که از محصولات ارگانیک چسب درست کنیم. از آنجایی که ما محصولات ارگانیک زیادی در دسترس داریم ما دو گروه از آنها را استفاده کردیم:

1-لبنیات ارگانیک

2-میوه‌های ارگانیک.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً بفرمایید با استفاده از محصولات ارگانیک چگونه انواع چسب را ساختید و آیا چسب هایی که با محصولات ارگانیک تهیه شده به خوبی چسب های صنعتی می باشد؟
ما از محصولات لبنی مانند شیر چسب تولید کردیم به این ترتیب که ابتدا 50 میلی لیتر شیر را داخل شیر جوش ریختیم و به آرامی آن را گرم کردیم تا شروع به جوشیدن کند. حالا 5 میلی لیتر سرکه را به آن اضافه کرده و دیدیم چطور شیر به صورت جامد و مایع از هم جدا می شود. سپس محصول به دست آمده را از میان یک لباس پارچه ای با منافذ کوچک عبور دادیم. قسمت جامد شیر را در ظرفی می ریزیم و 5 میلی لیتر محلول آمونیاک به آن اضافه کردیم. سپس مواد به دست آمده را گرم کرده و آن را به هم زدیم تا به شکل مایع خامه ای غلیظی درآید. این ماده به دست آمده چسب است. در این مرحله باید اجازه دهیم تا چسب خنک شود.

تبیان: آیا با میوه های ارگانیک نیز چسب تولید کردید؟ لطفاً طرز تهیه آن را برای ما بفرمایید؟
بله ما با میوه موز چسب تهیه کردیم. طرز تهیه چسب موز به این صورت است که ابتدا موز را در مخلوط کن ریخته و صبر می کنیم تا کاملاً له شود. سپس موز را در قابلمه می ریزیم، صبر می کنیم تا کمی پخته شود بعد از آن سرکه را اضافه می کنیم.

سپس صبر می کنیم کمی با سرکه هم بپزد و وقتی که مخلوط سرکه و موز حالت توپی شد، آن را در صافی می ریزیم(صافی را بر روی یک کاسه بگذاریم). صبر می کنیم تا آب آن جدا شود. سپس با قاشق آن را فشار می دهیم تا کاملاً آب آن جدا شود. بعد از آن خمیر به دست آمده را دوباره به قابلمه بر می گردانیم. سپس به مقدار بسیار کمی آب به آن اضافه می کنیم. بعد از چند دقیقه به آن جوش شیرین اضافه می کنیم، آن را هم می زنیم و وقتی که خمیر به حالت کمی سفت در آمد، می توانیم از آن به عنوان چسب استفاده کنیم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغاتی که موسسه تبیان در مدرسه ما داشت با این سایت و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار مفید و پر هیجان است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی