تبیان، دستیار زندگی
من نگین گرگین به همراه دیگر اعضای گروهم، نگار یوسفی، نانه هوانسیان و تارا گیگاسری از مدرسه دخترانه بهپویان علامه طباطبایی با همکاری دبیر راهنما جناب آقای وحید احمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. رشته ما معماری است و موضوع پروژه ما رستوران قارچین است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

رستوران قارچین

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نگین گرگین به همراه دیگر اعضای گروهم، نگار یوسفی، نانه هوانسیان و تارا گیگاسری از مدرسه دخترانه بهپویان علامه طباطبایی با همکاری دبیر راهنما جناب آقای وحید احمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. رشته ما معماری است و موضوع پروژه ما "رستوران قارچین" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
اولین کاری که ما باید انجام می دادیم این بود که بفهمیم می خواهیم روی چه چیزی کار کنیم. بررسی کردیم که ایرانی ها چه چیزی را می پسندند و از آن لذت می برند. جوابش غذا و دور هم جمع شدن بود. حالا کجا می شود این دو چیز را با هم فراهم کرد؟ جوابش رستوران است. پس رستوران انتخاب شد.


کار پژوهشی ما درباره طراحی و ساخت ماکت رستورانی به شکل قارچ که برگرفته از طبیعت است، می باشد. همه ی ما در طول زندگی برای تفریح یا حتی از سر اجبار به رستوران رفتیم و از فضا یا غذای آن لذت بردیم. ولی ما ایده و طرحی داریم که باعث می شود شما هنگام رفتن به رستوران این رستوران را انتخاب نمایید.


تبیان: رستورانی که شما طراحی کردید چه ویژگی هایی دارد که باعث می شود افراد به جای هر رستوران دیگری آن را انتخاب کنند؟
رستورانی که ما طراحی کردیم چند ویژگی مهم دارد اول از همه وجود آرامش است. متأسفانه زندگی شهری آرامش بیش تر شهروندان را سلب کرده و در هر جا صداهای آزار دهنده و گوش خراش را تحمل می کنیم. ما می خواهیم در رستواران مان آرامش را به مردم کشور عزیزمان هدیه دهیم. برای رسیدن به این آرامش چند نکته را مد نظر قرار دادیم.
ابتدا اجرای موزیک زنده: موسیقی همیشه آرامش بخش بوده است. موسیقی باعث می شود که شما گریه کنید، بخندید... پس می تواند کاری کند که مردم برای چند لحظه صحبت نکنند و به پیام موسیقی که آرامش است، گوش دهند.


نکته دوم آرامش گرفتن از طبیعت است. چه جایی بهتر از طبیعت می تواند حس آزاد بودن را به انسان هدیه دهد. پس ما برای لذت بردن از هوای آزاد رستوران را در طبیعت قرار دادیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

 

تبیان: از چه نوع طراحی برای ساخت این رستوارن استفاده کردید؟ جنس ماکت شما از چیست و چه ابزرای برای ساخت آن بکار بردید؟ چه مدت برای ساخت این ماکت زمان صرف کردید؟

این ماکتی (شکل پایین) است که ما طراحی کردیم، سقف آن را با خلال دندان ساختیم، جنس پایه های آن از پلکسی است و برای کف آن از مقوای ماکت استفاده کردیم. نیم ترم اول سال فقط برای ساخت سقف ماکت که از جنس خلال دندان است صرف شد و دو ماه اخیر بدنه رستوران و کف آن را ساختیم.

همچنین در این رستوران فضاهایی در نظر گرفته شده که موجبات آرامش و آسایش بیش تر مراجعین را به همراه دارد.

از جمله این فضاها، طراحی زمین بازی برای بچه ها است، و یا قرار دادن میز و صندلی در فضای باز جهت استفاده بیش تر از منظره طبیعی رستوران و طراحی پلکان به صورت مارپیچی در مرکز مجموعه به اضافه آسانسور برای افراد مسن و ناتوان.

لازم به ذکر است که این رستوران به عنوان رستوران بین راهی و برای خارج از شهر طراحی شده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

تبیان: آیا برای طراحی رستوران قارچ شکل خود تمهیدات محیط زیستی اندیشیده اید؟ آیا این رستوران با موارد حفاظت از محیط زیست سازگاری دارد یا خیر؟
ویژگی اصلی سازه ما مطابق بودن با طبیعت و همچنین ایجاد آرامش برای افرادی که وارد این رستوران می شوند است. در سقف رستوران که به شکل نیم دایره یا همان کلاهک قارچ است، از پنل های خورشیدی استفاده شده که با استفاده از آن می توان از استفاده بیش از حد نفت و گاز جلوگیری کرد.

همچنین به جای استفاده از برق در این رستوران از انرژی خورشیدی و انرژی های نو استفاده می شود. ناگفته نماند تمام موادی که برای ساخت این سازه استفاده شده، همراه با طبیعت است و هیچ ناسازگاری با طبیعت ندارد. و این رستوران جزء رستوران های سبز به شمار می رود.

رستوران قارچ مانند در طبیعت پیامی به مردم می دهد و شروع یک فرهنگ سازی جدید خواهد بود که هدف کلی آن این دو پیام است.
1. استفاده از انرژی های نو
2. سازگاری بیش تر با طبیعت


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق مدرسه و معرفی آقای احمدی دبیر پژوهش و همچنین خانم افشاری مسئول پژوهش مان با سایت تبیان و همچنین جشنواره تبیان آشنا شدیم. ما خیلی خوشحالیم که توانستیم در جشنواره تبیان شرکت کنیم چون جشنواره دانش آموزی تبیان بسیار پر هیجان است و رقابت در آن به شدت سنگین است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی