تبیان، دستیار زندگی
من ترانه اسمعیل زاده به همراه دیگر اعضای گروهم، امی‎تیس معراجی از مدرسه غیر دولتی گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما جنگ های آینده بر سر آب است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

جنگ های آینده بر سر آب

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من ترانه اسمعیل زاده به همراه دیگر اعضای گروهم، امی‎تیس معراجی از مدرسه غیر دولتی گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "جنگ های آینده بر سر آب" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همانطور که می دانید مدتی است که موضوع بحران آب در سال های آینده و جنگ بر سر آن تیتر مهم بیشتر روزنامه ها و شبکه های خبری شده است. موضوعی است که موجب ایجاد نگرانی و تنش در بسیاری از کشورها شده است. می دانیم که ایران یکی از همین کشورها است.


در این پژوهش ما ابتدا سری به گذشته زدیم و جنگ های رخ داده در آن زمان و دلایل آنها را بررسی کردیم بعد به حال بازمی گردیم و نگاهی به آینده می اندازیم تا دلایل احتمالی جنگ بر سر آب را پیدا کنیم و برای جلوگیری از آن راهکارهایی پیشنهاد دهیم.


کمبود ذخایر آب هر روز جدی ‌تر می‌شود و زنگ خطر آلودگی آب ها به صدا در آمده است. طبق آمارها بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم هستند و هر سال بیش از پنج میلیون نفر بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی آب آشامیدنی جان می ‌سپارند.

تبیان: برای ما بفرمایید که در طی انجام این پژوهش چه اهدافی را دنبال کردید و سئوالات پژوهش شما به چه صورت بود؟
اهداف کلی ما در این تحقیق در حقیقت بررسی وضعیت منابع آب شیرین جهان و ایران است هم چنین بررسی دلایل احتمالی وقع جنگ بر سر آب و نیز ارائه راه حل هایی در جهت جلوگیری از بحران آب در جهان است.
و اما سئوالات تحقیق ما به طور کلی شامل دو سئوال است.

1. چه دلایلی برای احتمال جنگ در آینده بر سر آب وجود دارد؟

2. چه راهکارهایی برای جلوگیری از بحران آب در جهان وجود دارد؟

و ما تحقیقمان را برای پاسخ به این سئوالات آغاز کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً بفرمایید با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی بحران آب در ایران و جهان و احتمال وقوع جنگ بر سر آب، به چه یافته هایی دست پیدا کردید؟
با توجه به یافته های ما آب فراوان ترین مایع در جهان است زیرا بیشتر از 75 درصد کره ی زمین را پوشانده است. آب شیرین بهداشتی و بدون نمک ارزش زیادی دارد. انسان و بسیاری از حیوانات بدون نوشیدن آب بیش از چند روز زنده نخواهند ماند همین امر باعث شده است که کمبود آب شیرین و بحران های ناشی از آن در جهان امروز مورد توجه قرار بگیرد.


مشکل دریافتن منابع آب شیرین و دلیل این تنش ها تخلیه آن منابع هستند. در تقسیمات آبی جهان مشاهده می کنیم که بعضی مناطق مانند خاورمیانه در منطقه جغرافیایی کم آب قرار گرفته اند. در نتیجه بحران آب که وضعیتی است که آب آشامیدنی سالم در یک منطقه کمتر از متقاضیان آب آن منطقه است یعنی آب سالم کم و اندک و جمعیت نسبت به آب کم، زیاد هستند، رخ می دهد.

تبیان: در صحبت هایتان گفتید کم آبی و بحران آب بیشتر شامل خاورمیانه است، دلیل این بحث چیست؟ و چرا احتمال وقوع جنگ در این منطقه بیش تر است؟
قاره آسیا به نسبت جمعیت آن، کم آب ترین قاره جهان است با وجود اینکه 60 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است اما فقط 36 درصد از آب شیرین جهان را دارد. می دانیم که ایران در قاره آسیا و در منطقه خاورمیانه قرار دارد پس ما هم در شرایط بحران آبی هستیم منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از کم آب ترین مناطق دنیا بیشترین احتمال جنگ بر سر آب وجود دارد.


زیرا  خاورمیانه تنها یک درصد از منابع آب شیرین دنیا را دارد، دلیل دیگر این که  کشور های خاورمیانه منابع آب مشترک و مرزهای آبی مشترک با یکدیگر دارند، برای مثال دو رود مهم دجله و فرات که بین چهار کشور ترکیه، عراق، ایران و سوریه مشترک است.

تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام دادید، چه راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی در آینده بر سر آب دارید؟
اولین راهکاری که ما ارائه دادیم تغییر الگوی مصرف آب است. رسانه ها و آموزش و پرورش می توانند به تک تک افراد آموزش دهند تا در الگوی مصرف خود تغییر ایجاد کنیم و از حدر رفت بیش از حد آب جلوگیری کنیم. مثلاً: شیرهای آب فرسوده که در حال چکه کردن آب هستند را تعمیر یا عوض کنیم.


دومین راهکاری که ارائه شد، جلوگیری از آلوده شدن آب ها است. مثلاً در کشاورزی استفاده از کودهای شیمیایی و سم پاشی باعث آلودگی آب ها می شود. هم چنین در صنعت فاضلاب های  سمی صنعتی و در مصارف خانگی، شوینده ها همگی با ورود به دریاها، رودها و آب های زیرزمینی و فاضلاب باعث آلودگی آب ها می شوند.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟

ما در زنگ پژوهش از طریق دبیر پژوهشمان با جشنواره تبیان آشنا شدیم. به نظر ما جشنواره های دانش آموزی بسیار مفید هستند و ما هر سال در این جشنواره شرکت خواهیم کرد.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی