تبیان، دستیار زندگی
من آرتین آرین هستم، پایه دوم دبستان از مدرسه سلام یاسین. با همکاری سرکار خانم دکتر فرانک فیضی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردم. موضوع پروژه من شگفتی های جزیره هرمز است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموز مدرسه سلام یاسین
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

شگفتی های جزیره هرمز

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من آرتین آرین هستم، پایه دوم دبستان از مدرسه سلام یاسین. با همکاری سرکار خانم دکتر فرانک فیضی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردم. موضوع پروژه من "شگفتی های جزیره هرمز" است.

مصاحبه با دانش آموز مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
هدف من از انجام این پژوهش شناخت کانی های جزیره قشم و کاربرد آنها در صنعت بود. من ابتدا در آبان ماه سال 93 این موضوع را با راهنمایی خانم دکتر فیضی انتخاب کردم. سپس در آذر ماه مطالب این پروژه را از طریق کتاب و اینترنت جمع آوری کردم. مطالب جمع آوری شده شامل: چگونگی تشکیل جزیره هرمز به عنوان یک گند نمکی، کانی شناسی گنبد های نمکی و ذخایر خاک سرخ جزیره هرمز است.

در ادامه در دی ماه سفری به منطقه مورد مطالعه خود داشتم و از کانی ها و خاک سرخ منطقه نمونه برداری کردم و روند استخراج تا صادرات خاک سرخ جزیره هرمز را بررسی کردم. در بهمن ماه نیز آزمایشات کانی شناسی را انجام دادم و شروع به ساخت تابلوی نمایش ام کردم.

مصاحبه با دانش آموز مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

تبیان: طی انجام کار پژوهشی بارز ترین نکته ای که به آن بر خورد کردید چه بود؟
بعد از انتخاب موضوع در آبان ماه 93 و بعد از سفری که به جزیره هرمز داشتم، متوجه شدم که در جزیره هرمز آقای دکتر نادعلیان استاد دانشگاه در رشته هنر های محیطی زندگی می کنند. پس از تماس با ایشان و هماهنگی های لازم جهت نمونه برداری و تحقیق میدانی همراه پدر و مادرم به مدت یک هفته به جنوب ایران سفر کردیم. در طی این سفر ضمن بازدید از معدن خاک سرخ هرمز و نمونه برداری از کانی های منطقه در مورد چگونگی استخراج، دپو، دانه بندی، بسته بندی و صادرات خاک جزیره هرمز تحقیق کردم.
همچنین با راهنمایی دکتر نادعلیان و با استفاده از خاک سرخ توانستم در زمینه هنر محیطی یک اثر نقاشی از خودم بر روی دیوارهای شهر بر جای بگذارم.

مصاحبه با دانش آموز مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

تبیان: پس از انجام آزمایشات متعدد و نمونه برداری از خاک جزیره هرمز و مطالعاتی که انجام دادید، در این پژوهش به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
پس از انجام نمونه برداری و آزمایشات استاندارد شناسایی فیزیکی کانی ها نتیجه گرفتم که جزیره هرمز یک گنبد نمکی است. در این جزیره کانی های هماتیت، لیمونیت، اولیژیست، انیدریت، ژیپس، کلسیت، کوارتز و پیریت شناسایی شدند.

مراحل استخراج، دپو، دانه بندی، بسته بندی و صادرات خاک سرخ از اسکله هرمز مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و نتیجه آنکه خاک سرخ هرمز به کشور های عربستان، امارات، عراق، پاکستان و ترکیه صادر می شود.

این خاک سرخ در صنایع مختلفی همچون: رنگ، هنر محیطی، صنایع غذایی، سرامیک و شیشه سازی کاربرد دارد. در راستای آشنایی با هنر محیطی یک نقاشی ذهنی بر روی دیوار سیمانی جزیره هرمز خلق شد.

مصاحبه با دانش آموز مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

نتیجه جالب دیگر کاربرد خاک سرخ در غذای مردم محلی است. در جزیره هرمز مخلوط ماهی، آب، نمک و خاک سرخ و پوست نارنج را در حلب می ریزندو آن را سوراغ می نامند پس از آماده شدن آب سوراغ را برداشته و روی نان می مالند و نان سوراغ روغنی می خورند.


تبیان:  بسیار ممنونم از شما دانش آموز کوشا که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی