تبیان، دستیار زندگی
من پرهام ناظمیان به همراه هم گروهیم، رادین بهین از مدرسه سلام پیروز با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نفیسه طالبی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما از تولد تا انقراض یوزپلنگ است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام پیروز
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

از تولد تا انقراض یوزپلنگ

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من پرهام ناظمیان به همراه هم گروهیم، رادین بهین از مدرسه سلام پیروز با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نفیسه طالبی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " از تولد تا انقراض یوزپلنگ" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام پیروز در دهمین جشنواره

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ لطفاً درباره کار پژوهشی تان بیش تر صحبت کنید.
به دلیل علاقه ی زیادی که به تحقیق درباره ی  موجودات و به خصوص سرعت و دقت در شکار یوزپلنگ داشتیم این موضوع را انتخاب کردیم. هم چنین مطالعه بر روی یوزپلنگ به عنوان یک بحث مهم ملی و حفاظت از محیط زیست، را ضروری دانستیم. همچنین ضرورت وجود و گسترش حیات وحش برای حفظ برخی حیوانات و زیستگاه های آنها یکی دیگر از دلایل انتخاب این موضوع بود. ما قصد داریم اطلاعات به دست آمده از این تحقیق را در اختیار دوستان و همکلاس هایمان قرار دهیم.

تبیان: چه اطلاعاتی درباره یوزپلنگ به دست آوردید؟ و علت اهمیت این حیوان نسبت به سایر جانداران در چیست؟
در گذشته برخی بر این باور بودند كه یوزپلنگ نوعی پلنگ است و عنوان “پلنگ شكاری” نیز دلیل دیگری بر این جانوری مهره‌ دار و پستاندار از راسته گوشتخواران، خانواده گربه‌سانان است. اما ما می دانیم که بین آن ها فرق های زیادی هست واین فرضیه قدیمی درست نیست.


حدود ۵ تا ۱۵ هزار یوز هنوز در آفریقا باقی‌مانده‌اند. اما زیرگونه آسیایی آن که به یوزپلنگ ایرانی مشهور است و روزگاری در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه و هند پراکندگی داشت، اکنون تنها محدود به 70 تا 80  قلاده در ایران شده‌ است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام پیروز در دهمین جشنواره

تبیان: نکات جالبی که در حین انجام این تحقیق به آنها برخوردید چه بود؟ به برخی از آنها اشاره نمایید؟

جالب است بدانید که حدود 9 میلیون سال است که یوز پلنگ بر روی کره زمین زندگی می کند و حدود پنج هزار سال است که ما از یوز پلنگ استفاده می کنیم. یوزها عمدتاً روزها فعال بوده و اغلب در اوایل بامداد و غروب آفتاب به سراغ طعمه‌های خود می‌روند.


نکته قابل توجه در این حیوان وجود خال هایش است. خال هر یوز پلنگ با یوز پلنگ دیگر فرق دارد. مانند اثر انگشت در انسان ها. نکته جالب دیگر آنکه هر یوز پلنگ خط اشکی دارد که به تمرکز آن کمک می کند. اما موضوعی که برای ما بسیار قابل توجه بود سرعت بسیار بالای یوزپلنگ است که 96 کیلومتر در ساعت است.


تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟ و بفرمایید چطور با جشنواره تبیان آشنا شدید؟
بسیار خوب است. به خصوص اینکه این جشنواره ها دانش آموزی است و ما می توانیم یافته های تحقیق مان را در این جشنواره ها ارائه دهیم.
ما از طریق مدرسه و زنگ پژوهش با تبیان و جشنواره پروژه های دانش آموزی آشنا شدیم.


تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی