تبیان، دستیار زندگی
سلام من مهتا افشار هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، لنا رفیعی و عسل کاوه از مدرسه دخترانه رازی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم منیره عباسی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما آب تمیز با استفاده از خورشید است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه رازی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

آب تمیز با استفاده از خورشید

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من مهتا افشار  هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، لنا رفیعی و عسل کاوه از مدرسه دخترانه رازی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم منیره عباسی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما "آب تمیز با استفاده از خورشید" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه رازی در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید دلیل انتخاب این موضوع برای تحقیق تان چیست؟
موضوع پژوهش ما در مورد آب و نحوه تصفیه آب است. در حقیقت ما درباره نحوه به دست آوردن آب سالم و قابل آشامیدن از آب شور تحقیق کردیم.
با توجه به کمبود منابع آب، وجود آب تصفیه شده و قابل آشامیدن یکی از نیازهای بسیار مهم زندگی امروز است. از این رو تلاش می شود تا با تصفیه کردن منابع آب موجود، آنها را قابل استفاده و قابل آشامیدن کنیم.
دلیل انتخاب این موضوع همونطور که گفتم اهمیت آب به خصوص آب قابل آشامیدن در عصر حاضر هست و هم چنین رو به پایان بودن منابع آب قابل استفاده در کره زمین است. بنابراین ما با انتخاب این موضوع و انجام آزمایشات مربوط به تصفیه آب خواستیم با بحران کمبود آب مقابله کنیم.


تبیان:  هنگام انجام کار پژوهشی به چه نکاتی برخوردید؟ آیا در کنار کار تئوری کار عملی هم انجام دادید؟
بله مهم ترین بخش پژوهش ما کار عملی و نتیجه آن بود. با توجه به این موضوع که آب شور قابل آشامیدن برای انسان نیست، آزمایشی را انجام دادیم تا بتوانیم از آب شور، آب شیرین تهیه کنیم.

ما برای انجام این آزمایش ابتدا وسایل مورد نیاز برای آزمایشات مان را فراهم کردیم سپس مقدار آب مورد نظر را اندازه گیری کردیم. در ادامه مقداری آب نمک تهیه کردیم و برای حرارت دادن به آن از چراغ الکلی استفاده کردیم. بعد از مدتی که آب شروع به بخار کرد روی ظرفمان شیشه قرار دادیم و مشاهده کردیم که قطره های آب روی آن جمع شده است. قطره های جمع شده روی شیشه دیگر شور نبودند. این آزمایش را مجدد بدون قرار دادن شیشه بر روی ظرف انجام دادیم. مشاهده کردیم تمام آب داخل ظرف بخار می شود و تنها نمک در ته ظرف باقی می ماند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه رازی در دهمین جشنواره

تبیان:  آیا در انجام آزمایش تصفیه آب، به شرایط محیط زیستی و حفاظت از محیط زیست توجه داشتید؟
بله حتماً. ما ابتدا آزمایشمان را با چراغ الکلی انجام دادیم و بعد از آن برای آنکه همین آزمایش را بدون استفاده از چراغ الکلی و با امکانات موجود و انرژی های قابل تجدید انجام دهیم، با هم مشورت کردیم.

نتیجه گرفتیم تا از گرمای خورشید استفاده کنیم. مقدار آب مورد نظر را در کاسه ای بزرگ ریختیم و آن قدر نمک در آن حل کردیم تا دیگر در آن حل نشود. سپس کاسه کوچک تر را درون کاسه بزرگ تر گذاشتیم. روی ظرف ها را با پلاستیک پوشاندیم و با کش پلاستیکی محکم کردیم. ظرفمان را در حیاط مدرسه جایی که بیش تر نور خورشید به آن می رسد قرار دادیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه رازی در دهمین جشنواره

تبیان:  با توجه به آزمایشات متعددی که انجام دادید، به چه نتیجه ای رسیدید؟ آیا یافته هایتان با چیزی که پیش بینی کرده بودید مطابقت داشت؟
بله کاملاً بعد ازاتمام آزمایش متوجه شدیم در اثر گرمای خورشید، آب در آب نمک تبخیر شده و نمک در ته ظرف باقی مانده است. ما از این روش می توانیم برای بدست آوردن آب شیرین و نمک استفاده کنیم.


تبیان: بسیار منونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی