تبیان، دستیار زندگی
تجهیزات مهد کودک برای دو گروه سنی متفاوت باید طراحی شوند ۲ الی ۵ سال (پیش دبستانی) و ۵ الی ۲۱ سال (کودکان مدرسه ای). ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی در مهد کودک(2)

مهد کودک

طراحی و فضا

تجهیزات مهد کودک برای دو گروه سنی متفاوت باید طراحی شوند ۲ الی ۵ سال (پیش دبستانی) و ۵ الی ۲۱ سال (کودکان مدرسه ای). در مهد کودک های استاندارد و ایمن فضای محیط بازی این در گروه سنی کاملا متمایز از یکدیگر می باشد.

به منظور جلوگیری از اغتشاش، بچه های کوچک نباید از تجهیزات بچه های بزرگتر استفاده کنند چرا که ممکن است منجر به آسیب دیدگی آن ها شود به علاوه بچه های بزرگتر نیز نباید از وسایل بچه های کوچکتر استفاده کنند چرا که وسایل کوچک و فضای اختصاص یافته به آن ها ممکن است برای بزرگترها دردسر ایجاد کند. چند نکته که باید به آن ها توجه کرد. حفاظ و نرده های ایمنی باید برای وسایلی که در ارتفاع قرار دارند مانند سکو و نصب شود وسایل با ارتفاع بالاتر Cm۶۷ باید حداقل ۰۷.۲ از یکدیگر فاصله داشته باشند.

تاب، الاکلنگ و دیگر تجهیزات دارای حرکت باید در فضای جدای از محل بازی بچه ها قرار داده شوند.
تاب باید حداقل ۲ حفاظ داشته باشد.
هر تاب باید حفاظ مخصوص به خود را داشته باشد.
هر تاب باید حداقل ۰۶ سانتی متر از دیگری فاصله داشته باشد و حداقل ۶۷ سانتی متر از فضای سایر وسایل و نرده ایمنی فاصله داشته باشد.


این وسایل نباید دارای قسمتی باشند که خدای ناکرده سر، دست، پا، عضو دیگر آن ها داخل وسیله گیر کند کلیه منافذ و جاهای باز (مثلا پله های نردبان سرسره) باید کمتر از ۹ سانتی متر باشند یا اینکه بیشتر از ۳۲ سانتی متر باشند.
وسایلی با قسمت های متحرک نظیر تاب، الاکلنگ نباید دارای قسمتی باشند که دست یا سایر قسمت های بدن بچه ها را اصطلاحا گاز بگیرند.

مهد کودک

نگهداری و مراقبت

فرقی نمی کند که بچه در خانه بازی کند یا در یک مهد کودک یا پارک، تمیز بودن و ایمن بودن وسایل جزء نکات ضروری می باشند. هیچ وسیله ای نباید شکسته یا خراب باشد وسایل فلزی نباید زنگار داشته باشند، وسایل چوبی نباید ترک داشته باشند، یا تراشه ریز باشند حصار اطراف محوطه باید مرتب باشد تا مبادا بچه ها به طور ناگهان از آن خارج یا وارد آن شوند.

مواد پوشاننده سطح محیط بازی (علی الخصوص اطراف تاب، سرسره، چرخ وفلک، باید به طور مرتب کنترل شوند تا حالت نرمی خود را حفظ کنند.) تجهیزات مهد کودک باید از مواد بادوام ساخته شده باشند که از هم جدا نشوند و در اثر تغییرات آب و هوا خراب نشوند. بخش هایی نظیر قسمت های سفت، قسمت های قلاب مانند، پیچ ها و یا لبه های تیز و انتهایی را کنترل کنید و مراقب باشید مبادا لباس بچه ها به آن ها گیر کند.

این بخش ها باید دائما کنترل شوند

اگر در مهد کودک جعبه ماسه بادی دارید، باید دائما جعبه را از نظر وجود اشیاء خارجی نظیر وسایل تیز، شیشه شکسته، سنگ ریزه و کنترل کنید. روی جعبه شن با یک لایه محافظ هنگام شب پوشیده شود تا مانع نفوذ حیوانات و حشرات به داخل آن شود. فضای مهد را همیشه تمیز نگه دارید تجهیزات را از نظر سالم بودن چک کنید و مشکلات را بلافاصله به مسئول فنی مهد گزارش کنید. اگر بخشی از تجهیزات خراب یا ناقص هستند و یا بد کار می کند بچه ها را از استفاده از آن منع کنید و بلافاصله به مسئول خدمات یا تأسیسات مهد اطلاع دهید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: کیهان

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا