تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون مصر به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، درهای آرشیو غنی صدا و سیمای خود را به روی خیل مشتاقان هنر موسیقایی تلاوت قرآن گشود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از چند گنجینه نفیس + فیلم

مصر بالاخره درهای آرشیو غنی صدا و سیمای این کشور را به روی خیل مشتاقان هنر موسیقایی تلاوت قرآن گشود.

نویسنده: شکوری- شبکه تخصصی قرآن تبیان

محمد صدیق منشاوی

هنر فطرتا زیباست و خواستنی. خاصه اگر پیوند بخورد به کتابی که مظهر همه زیبایی‌هاست، دل‌پذیرتر خواهد بود. حاصل پیوند فرخنده هنر با قرآن، مولودی است مبارک به نام «هنر موسیقایی تلاوت».
قرائت قرآن با صوت خوش و گیرا همراه با لحن‌های گرم و گوش‌نواز هماره مورد تاکید و توصیه پیشوایان دین بوده است. به دنبال این تاکیدات، مسلمانان رفته رفته الحان و نغمات متعالی و دارای روح تحزّن را در قرائت قرآن به کار می‌گرفته‌اند. آنچه امروز به نام موسیقی مقامی قرآن از آن یاد می‌شود شکل تکامل‌یافته شیوه‌ای است کهن در قرائت قرآن که از صدر اسلام تا کنون کمابیش رواج داشته است.

اوج شکوفایی این هنر را می‌توان در سده‌های اخیر در کشور مصر سراغ گرفت. مصر، به‌راستی مهد تمدن و فرهنگ فاخر اسلامی است خاصه در زمینه هنر آئینی تنغیم(نغمه‌پردازی) و تلاوت قرآن.
هنر را نمی‌توان و نباید در بند کشید. حبس هنر و خست ورزیدن در بذل و انتشار آثار هنرمند، همان قدر لطمه می‌زند به روح فرهنگ و تمدن که به هنرمند و جامعه هنری.

وبگاه شبکه تخصصی قرآن قصد دارد تلاوت‌های قدیمی و نادر را که از کانال‌های مختلف تلویزیون مصر پخش می‌شود، تهیه نموده و در چندین نوبت، در اختیار علاقمندان قرار دهد.

چنانکه گذشت در حوزه موسیقی آئینی، کشور مصر از پیشینه‌ای غنی و ممتاز برخوردار است. کارشناسان فن، سده اخیر را دوره طلایی هنر تلاوت در کشور مصر می‌دانند. پایه‌گذار سبک امروزین تلاوت در کشور مصر را مرحوم شیخ احمد نداء (نیمه قرن 19)، می‌دانند. با پیدایش فناوری و به مدد ظهور رادیو از حدود سال‌های 1930م، به تدریج امکان ضبط هزاران آثار صوتی فاخر از قاریان نسل نخست تا کنون فراهم گردید و بیشتر این آثار،‌ توسط افرادی مشهور به "سمیعه" که از مخاطبان علاقمند و شنوندگان حرفه‌ای این تلاوت‌ها بوده‌اند، ضبط و تجمیع شده است.
گذشته از رادیو، تلویزیون مصر نیز از همان بدو تاسیس، اقدام به ضبط تلاوت‌های مجلسی و استودیویی از قاریان مشهور مصری نمود که بخش اندکی از آن در مناسبت‌های مختلف در طول این سال‌ها پخش گردیده است. با وجود غنای آرشیو صدا و سیمای مصر، اما متاسفانه به دلایلی نامعلوم، هنوز بخش معتنابهی از این آثار در اختیار علاقمندان قرار نگرفته است. این سیاست همچنان ادامه داشت تا اینکه همزمان با تحولات کشور مصر در این سال‌های اخیر، رویه این بخل فرهنگی نیز اصلاح شده و طی آن حرکت فرهنگی ارزشمند در تلویزیون مصر آغاز شد. در سال گذشته برای نخستین بار، تعدادی از تلاوت‌های نادر و کمیاب با صدای مشاهیر قاریان جهان اسلام: شیخ عبدالباسط، استاد مصطفی اسماعیل، مرحوم محمد صدیق منشاوی و.. پخش گردید که اشتیاق جامعه قرآنی کشور مصر را برانگیخت. امسال نیز طبق اعلام رسمی شبکه الاولی، همز‌مان با حلول ماه مبارک، درهای بسته آرشیو این رسانه به سوی خیل مشتاقان قرآن‌ گشوده گردیده و چنانکه از شواهد پیداست بناست تا پایان ماه مبارک، هر شب تلاوتی فاخر و دست اول از نوابغ عصر طلایی هنر تلاوت، به پیشگاه مخاطبان قرآنی جهان اسلام عرضه شود. عبدالعزیز عمران، متولی تهیه و استخراج این تلاوت‌هاست که عمدتا از طریق شبکه الاولی پخش می‌گردد.

نوید به مخاطبان فرهیخته تبیان

وبگاه شبکه تخصصی قرآن قصد دارد این تلاوت‌های قدیمی و نادر را که هر شب از کانال‌های مختلف تلویزیون مصر پخش می‌شود، تهیه نموده و در چندین نوبت، در اختیار علاقمندان قرار دهد.
هم اینک می‌توانید از همین درگاه فایل‌های تلاوت‌های رمضانیه مربوط به روزهای اول تا چهارم این برنامه را دریافت کنید.

  • استاد حصریاستاد حصری / حجرات / آیات 1 تا 6
  • استاد حصریاستاد حصری / حجرات / آیه 12 تا 18
  • منشاویتلاوت نادر از استاد منشاوی / سوره بقره / آیه 29 تا 35