تبیان، دستیار زندگی
مصرف خرما در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چرا که این میوه، قند خون کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است را به تحرک وا می دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خرما در طول روزه‌داری دچار افت قند نمی‌شوید


مصرف خرما در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چرا که این میوه، قند خون کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا‌می‌دارد.

خرما

علی زهتاب کارشناس تغذیه اظهار داشت: درخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی و مقدس است که نامش در قرآن مجید 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه‌های بهشتی می‌دانند.


وی ادامه داد: این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است. همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.


زهتاب با بیان این‌که خرما به خاطر داشتن منیزیم ضد سرطان است، تصریح کرد: استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چرا که این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا‌می‌دارد.


وی گفت: مصرف خرما در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می‌شود، در طول روزه‌داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تأمین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

به عقیده محققان مصرف خرما یا شیره آن می‌تواند به علت داشتن خواص ضدباکتریایی تأثیرات مفیدی داشته باشد که از این نظر هم‌ردیف یا حتی بهتر از عسل است

وی گفت: بر همین اساس، بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان، رژیمی است که حاوی مایعات و قندهای قابل جذب باشد چرا که در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد و با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می‌توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است، کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، وعده افطاری با خرما،‌ آب گرم، چای کمرنگ و شیر شروع شود که با مصرف این مواد، نیاز شدید بدن به مواد قندی به‌سرعت برطرف شده و بدن آمادگی بهتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می‌کند.

شیره خرما

خاصیت شربت خرما در مبارزه با عفونت
طبق مطالعه‌ای جدید، تأثیر ضد باکتریایی شیره خرما بیشتر از عسل است که از مدت‌ها قبل، از این خصوصیت آن برای کمک به بهبود زخم‌های مقاوم به درمان استفاده می‌شده است.

محققان می‌گویند شربت گرفته شده از خرما خواص ضدباکتریایی دارد و می‌تواند با بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا مانند استافیلوکوک طلایی و اشرشیاکولی و انتروککوپسودومونا مقابله کند.

به گفته محققان ترکیبات فنولی موجود در خرما که در شیره آن هم موجود است موجب این اثر ضد میکروبی می‌شود. آن‌ها نشان داده‌اند که وجود شیره خرما در محیط کشت میکروب‌های بیماری‌زا که نام آن‌ها ذکر شد می‌تواند در عرض شش ساعت رشد آن‌ها را متوقف و مهار کند و این بیش از سرعت تأثیر عسل بر میکروب‌ها است.

به عقیده محققان مصرف خرما یا شیره آن می‌تواند به علت داشتن خواص ضدباکتریایی تأثیرات مفیدی داشته باشد که از این نظر هم‌ردیف یا حتی بهتر از عسل است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
ایسنا
مهر

مطالب مرتبط:
خرما؛ همراه خوب چای

خرما را باید شست

دانستنی‌هایی درباره‌ی خرما

شروع افطار با شیر و خرما
ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما
مروری بر خواص خرما
خرما، دارویی شیرین!
خرما، دشمن پوسیدگی دندان
خرما میوه ای کامل و مقوی
خرما؛ میوه ای مغذی و پر انرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.