تبیان، دستیار زندگی
همه ساله با فرارسیدن ماه رمضان برخی با وجود گرما و مشقت زیاد برخود واجب می دانند که اطاعت امر الهی را به جا آورند و روزه می گیرند، برخی دیگر همیشه در حسرت این بودند که ای کاش توان روزه گرفتن را داشتند و اما برخی نه تنها روزه نمی گیرند بلکه در ملاعام روزه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از روزه خواری تا آب بازی مختلط در ماه رمضان

همه ساله با فرارسیدن ماه رمضان برخی با وجود گرما و مشقت زیاد برخود واجب می دانند که اطاعت امر الهی را به جا آورند و روزه می گیرند، برخی دیگر همیشه در حسرت این بودند که ای کاش توان روزه گرفتن را داشتند و اما برخی نه تنها روزه نمی گیرند بلکه در ملاعام روزه خواری هم میکنند و از آن گذشته همایش روزه خواری هم برگزار می کنند...

هدی سادات پاک نهاد- بخش اجتماعی تبیان
اب بازی ، مختلط ، روزه خواری

ماه رمضان که فرا میرسد عطر معنویت جامعه را فرا می گیرد چرا که علاوه بر حال و هوای معنوی روزه و افطار و سحر،همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مراسم های پرفضیلتی در مساجد کشور برگزار میشود که جامعه را به عطر خوش بندگی آکنده می کند و در این بین هم هستند جوانان زیادی که در این مراسم ها شرکت می کنند و با وجود سختی و گرما و طولانی بودن روزها با عشق و علاقه روزه می گیرند و به راز و نیاز با خدای خویش پرداخته و طلب آمرزش گناهان خود را می کنند اما حیف که همیشه علی الخصوص در سالهای اخیر عده ای باروزه خواری در ملا عام خواسته یا ناخواسته حرمت این حریم معنوی را می شکنند.

این روزها در جامعه اسلامی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که آدم با دیدن این اتفاقات متعجب میشود؛ کارهای قبیحی که متاسفانه در جامعه امروزی در حال عادی شدن است که گذشتگان ما ازشنیدن آنها هم شرم داشتند.کارهایی ماننددوستی دختر و پسر، در دسترس بودن مشروبات الکی، ازدواج سفید ، بالا رفتن میزان طلاق، پیروی کورکورانه  از مدهای غربی و ... که تمام اینها از جمله کارهای قبیحی است که در شان یک جامعه ی اسلامی نیست اما با کمال تاسف چنین کارهایی در جامعه امروز در حال افزایش است.روزه خواری هم از جمله کارهای قبحی است که شاید تا چند سال پیش حداقل اواسط ماه رمضان با آن برخورد می کردیم اما گویا قبح روزه خواری هم در جامعه در حال فروپاشی است چرا که امسال در اولین روز ماه مبارک رمضان خبری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها  پخش شد که باور کردن آن در یک جامعه اسلامی کمی سخت است.خبر برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج و روزه خواری در ملاعام!

روزه خواری در شبکه های اجتماعی!

قبح روزه خواری در جامعه در حال فروپاشی است چرا که امسال در اولین روز ماه مبارک رمضان خبری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها  پخش شد که باور کردن آن در یک جامعه اسلامی کمی سخت است.خبری مبنی بر همایش برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج و روزه خواری در ملاعام!

بارها درباره تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی صحبت کرده ایم لذا درصدد پرداختن به آن نیستیم اما گویا پای روزه خواری در شبکه های اجتماعی هم باز شده است و روابط غیر اخلاقی دختران و پسران در شبکه های اجتماعی باعث شده است که این قرار و مدارها به روزه خواری در ماه رمضان هم منجر شود چنانکه شب قبل از ماه مبارک رمضان فرا خوان تجمع آب بازی مختلط و روزه خواری در ملا عام در شبکه های اجتماعی پخش شد که این فراخوان بی جواب هم نماند ! و در اولین روزماه رمضان صدها دختر و پسر زیر 20 سال با تجمع در پارک عمومی در فردیس و کرج حرمت ماه رمضان را شکستند و متاسفانه این در حالی بود که نهادهای مسئول علیرغم اطلاع قبلی از این تجمع، به هیچ وجه اقدام پیشگیرانه و قاطعی انجام ندادند و تنها نظاره گر این فضا بودند.ظاهرا قوانین موجود بر مجازات روزه خواری صرفا جنبه تشریفاتی دارد و گرنه هیچگونه مجازاتی که در کار نیست هیچ! از تذکر و امر به معروف و نهی از منکر هم خبری نیست!اگر غیر از این است پس چرا مسئولین فرهنگی و داعیه داران حفظ ارزشها و شعائر دینی فقط نظاره گر بودند!؟
مسلما کسی مخالف با تفریح و خوش گذرانی نیست.مخصوصا  که در ماه رمضان فضا برای شب گردی و دور هم بودن و خوش گذرانی بیشتر است  اما تفریحی که منافی با شان و شئونات اسلامی نباشد.

درد بی درمان برای فرار از روزه!

روزه داران ماه رمضان به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول: گروهی هستند که  با عشق و علاقه روزه می گیرند .دسته دوم:کسانی هستند که  از حیث آبرو و اجبار دیگران روزه می گیرند و اما دسته سوم هم کسانی هستند که در بدن خود به دنبال درد و مرضی میگردند تا از زیر بار روزه داری فرار کنند!
دسته اول که اجرشان با خداست و ما با آنها کاری نداریم ؛ درباره دسته دوم هم باید  گفت که اسلام دین زور و اجبار نیست و می توان گفت که اصلا روزه ای که از سر زور و اکراه باشد جز گرسنگی و تشنگی بیهوده، زحمتی بی هدف نیست .
اما دسته سوم! که حتما تا به حال با چنین افرادی مواجه شده اید . شاید تا چند سال پیش اگر با روزه خواران مواجه میشدید تعجب میکردید و سعی میکردید که از آنها دوری کنید اما امروزه خیلی راحت تر می توان با این مساله برخورد کرد!چراکه در این یک ماه رمضان درصد مبتلایان به بیماری معده افزایش پیدا می کند! و فرا گیر میشود. این جماعت که تعدادشان هم کم نیست ناراحتی معده را دستاویزی شرعی برای روزه خواری خود قرار می دهند. این افراد در واقع برای روزه گرفتن هم با خود در جنگ هستند و می خواهند با دیگران متفاوت باشند! البته این را هم نباید نادیده گرفت که برخی واقعا از بیماری معده رنج می برند و روزه گرفتن برای آنها مضر است اما این هم باز دلیل بر این نمی شود که کسی روزه خواری کند چراکه روزه خواری در معابر و اماكن عمومی از نظر شرعی حرام است.

رمضان ماه آزمون الهی

"ماه رمضان ماه سوزاندن گناه است" حتما تاکنون این جمله را شنیده اید. بسیاری از مردم در این ماه با رفتن به مسجد و زیارتگاه ها به راز و نیاز و طلب آمرزش گناهان می پردازند و اما برخی با روزه خواری حرمت این ماه را نگه نمی دارند و با اعمال و رفتار خود باعث شکسته شدن قبح روزه خواری در ملاعام می شوند. شاید اگر از این افراد بپرسید که چرا روزه نمی گیرید؟ بگویند:" چرا روزه بگیرم؟ مگه خدا به روزه من احتیاجی دارد!"، "خدا راضی نیست بندش به سختی بیفتد"،یا اینکه ای بابا! ما انقدر گناهکاریم که روزه گرفتن دیگر از ما گذشته است و....

در این یک ماه رمضان درصد مبتلایان به بیماری معده افزایش پیدا می کند! و فرا گیر میشود. این جماعت که تعدادشان هم کم نیست ناراحتی معده را دستاویزی شرعی برای روزه خواری خود قرار می دهند. این افراد در واقع برای روزه گرفتن هم با خود در جنگ هستند و می خواهند با دیگران متفاوت باشند!

اما  روایات زیادی درباره این افراد وارد شده است و  این افراد به شدت سرزنش شده اند تا جایی که امام صادق می فرمایند: هر کسی یک روز از ماه رمضان (بدون عذر) روزه خودرا بخورد ایمان از او به کنار رود.”‌‌(وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۲۵۱، موسسةآل البیت.)

و پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) فرمودند: «براى شخص روزه دار دو شادى است، یکى هنگامى که افطار مى کند و دیگرى هنگامیکه پروردگارش را ملاقات کند» و بر عکس کسانی که در این مهمانی پر سرور حضور ندارند در هنگام الله اکبر اذان مغرب و البته پس از مرگ و در پیشگاه خدا غمگین و سرافکنده اند.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند که: ”‌من روزه گرفتن در تابستان را دوست دارم”‌‌؛بله!اگر مسیر، مسیر عشق است،فرهاد کوه کَن اجر و قرب بیشتری در چشم معشوق دارد و از رسول خدا و همچنین فرزندش امام صادق به ترتیب روایت شده که روزه در گرما جهاد و یا برترین جهادهاست. (وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل) 
همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  می فرمایند: اگر مردم ازاهمیت ماه رمضان می دانستند، آرزو می کردند همه سال رمضان باشد.
 به راستی چه چیزی در جامعه ی امروز باعث شکسته شدن قبح روزه خواری شده است و در این رابطه چه کسی مقصر است؟چرا شب های قدر که می شود ما شاهد حضور گسترده و پر رنگ جوانان از بدحجاب و باحجاب در مراسم عزاداری هستیم  اما در خارج از این مراسم با چنین قبح شکنی هایی روبروایم؟یعنی این جوانی که در مراسم عزاداری شرکت می کند و از آن طرف روزه خواری میکند از روی نا آگاهی روزه خواری میکند یا بحث بر سر همان تفاوت است که اگر کسی روزه نگیرد با دیگران متفاوت خواهد بود؟!آیا با مجازات و تحقیر ،کاری از پیش میرود  یا این جوانان نیاز به پند و اندرز مناسب در همین مراسم های پرفیض شب های قدر و ...و امر به معروف و نهی از منکر از راه های درست و اخلاقی دارند؟!اینها سوالاتی که در بحث ها آینده به آنها خواهیم پرداخت.