تبیان، دستیار زندگی
سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای آماده که حاوی چربی های ترانس هستند موجب افزایش خطر کاهش حافظه در مردان، و چاقی گلابی شکل موجب کاهش حافظه در زنان خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل خطر تغذیه‌ای کاهش حافظه در زنان و مردان


سیب‌زمینی سرخ‌کرده و غذاهای آماده که حاوی چربی‌های ترانس هستند موجب افزایش خطر کاهش حافظه در مردان، و چاقی گلابی‌شکل موجب کاهش حافظه در زنان خواهد شد.

سرخ کرده

کاهش حافظه مردان در اثر مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده
مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا نشان می‌دهد که استفاده از مواد غذایی دارای چربی‌های ترانس مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده و غذاهای آماده سبب کاهش حافظه مردان جوان و میانسال می‌شود.

چربی‌های ترانس در روغن نباتی، مارگارین، شیرینی‌ها، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و برخی غذاهای آماده‌ای که با روغن هیدروژنه (منبع اصلی چربی‌های ترانس) پخته می‌شوند، وجود دارند. این چربی‌ها سبب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌شوند و برای سلامت قلب مضر هستند. تولیدکنندگان مواد غذایی از این چربی برای بهبود طعم، بافت و ماندگاری مواد غذایی استفاده می‌کنند.  چربی‌های ترانس علاوه بر افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، حافظه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این مطالعه با بررسی هزار و 18 داوطلب نشان می‌دهد مردانی که در رژیم غذایی خود از چربی‌های ترانس بیشتری استفاده می‌کنند، حافظه ضعیف‌تری دارند.

چندی پیش سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این چربی‌ها را غیرمجاز اعلام کرد و بر اساس یک جدول زمانی سه ساله، تولیدکنندگان محصولات غذایی در آمریکا موظف به تغییر دستورالعمل تهیه غذا یا کسب اجازه مستقیم از این سازمان شدند.

تحقیقات نشان می‌دهند که خطر ضعف حافظه در زنان چاق و مسن افزایش می‌یابد. این خطر به‌ویژه زنانی را تهدید می‌کند که به چاقی گلابی‌شکل (چاقی پایین‌تنه) مبتلا هستند

همچنین تمام شرکت‌های مواد غذایی آمریکا از آن پس به رعایت این قانون ملزم شدند. متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که این قانون باید در سراسر دنیا، به‌منظور حفظ سلامت انسان‌ها، اجرا شود.


چاقی گلابی‌شکل در زنان با ضعف حافظه ارتباط دارد
یک رژیم غذایی کم کلسترول و کم‌چرب یعنی خوردن غذای سالم؛ و همین رژیم کم‌چربی روشی برای کاهش وزن و پیشگیری یا کنترل بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن است.  چربی بد است، اما چربی‌های اضافی بدن می‌تواند  مشکل‌ساز باشد.  چربی  بیشتر؛ در بدن باعث  بیماری‌های قلبی  و سخت شدن شریان‌ها می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهند که خطر ضعف حافظه در زنان چاق و مسن افزایش می‌یابد. این خطر به‌ویژه زنانی را تهدید می‌کند که به چاقی گلابی‌شکل (چاقی پایین‌تنه) مبتلا هستند.

چاقی زنانه مردانه

پژوهشگران معتقدند که محل تجمع چربی در بدن نقش مهمی در حافظه افراد دارد، زیرا ضعف حافظه در کسانی که چاقی گلابی‌شکل دارند نسبت به کسانی که چربی ذخیره آن‌ها در ناحیه شکم متمرکز است، بیشتر می‌باشد.
برای انجام این مطالعه 8745 زن 65 تا 79 ساله انتخاب شده و عملکرد مغزی، حافظه و شاخص توده بدن (BMI) و همچنین محل تجمع چربی در آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد چاقی در ناحیه پایین‌تنه با ضعف حافظه در ارتباط است.
بدیهی است که چاقی به‌عنوان یک معضل بهداشتی در سراسر جهان بوده و ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت و … است، اما آنچه خطرات و عوارض چاقی را دوچندان می‌کند محل تجمع چربی می‌باشد.
مکانیسم این ارتباط این‌طور بیان شده است که اغلب سلول‌های چربی پروتئینی به نام سیتوکین ترشح می‌کنند که سبب ایجاد التهاب در سیستم عصبی شده و ضعف حافظه را به دنبال خواهد داشت.
همچنین محققین نشان دادند که انواع مختلف سلول‌های چربی سیتوکین های متفاوتی ترشح می‌کنند که دارای تأثیرات مختلفی بر بدن هستند از جمله افزایش مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت، افزایش چربی‌های خون، ضعف حافظه و آلزایمر.
به گفته متخصصان خطرناک‌ترین نوع چربی برای مغز و سیستم عصبی، چربی ذخیره‌شده در ران‌ها و باسن است و از آن جایی که این الگوی چاقی در میان زنان شایع‌تر است، این افراد بیشتر در معرض خطر فقدان حافظه می‌باشند.
به اعتقاد محققان کاهش وزن مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این عوارض است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:
ایرنا
سیمرغ

مطالب مرتبط:
برای افزایش حافظه و یادگیری چه بخوریم؟

چند گیاه خوب برای تقویت حافظه‌ی شما

برای سلامت مغز و حافظه‌: پرخوری ممنوع
این 9 ماده‌ غذایی کم هوشتان می‌کنند
اهمیت تغذیه در پیشرفت آلزایمر
می‌خواهید خاطراتتان در امان بماند؟ از این‌ها بپرهیزید

ساده‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر
غذاهای ضد آلزایمر
ارتباط هویج و اسفناج با آلزایمر
فکری پویا با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.