تبیان منتشر کرد:راهکارهای دینی پس از مرگ
سایت فرهنگی اطلاعرسانی تبیان در مقاله ایی دینی به تبیین راهکارهای دینی برای حیات پس از مرگ پرداخت.
به گزارش روابط عمومی، شبکه تخصصی پایگاه های قرآنی جهان اسلام این مقاله را تهیه و منتشر کرده است.
مجتبی شکوری در این مقاله می نویسد:« خیلی چیزها هست که حساب و کتابش با قواعد عالم ماده و چرتکه و خطکش علم دنیا جور درنمیآید. نابخردانه هست اگر بخواهیم یکسره قلم انکار بکشیم بر روی آنها. یکی از این خیلی چیزها، پدیده اجساد سالمی است که توی گزارشات تاریخی، آمده که مثلا ضمن نبش قبر یا مرمت مقبرهی فلان شخص، معلوم شده که بدن متوفی، در طول قرون و اعصار زیر خروارها خاک هنوز سالم مانده و نپوسیده است. نمونه را، داستان مربوط به جسد شیخ صدوق که به فراخور بحث، حکایتش خواهد آمد.بگذارید همین ابتدای بحث، برویم سراغ قرآن؛ ببینیم اصلا آیا این موضوع، موید و پشتوانهای از جانب وحی دارد یا نه؟ داستان حضرت عزیر نخستین مهر تایید قرآنی است بر اثبات این موضوع. لابد ماجرای مرگ اسرارآمیزش را شنیده یا خواندهاید در قرآن. میفرماید: «یا همانند کسی که از کنار یک آبادی (ویران شده) عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهای اهل آن، در هر سو پراکنده بود؛ او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده میکند؟!» (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس زنده کرد؛ و به او گفت: «چهقدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی، با گذشت سالها) هیچگونه تغییر نیافته است! (خدایی که یک چنین مواد فاسدشدنی را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است!) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانهای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها (ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند میدهیم، و گوشت بر آن میپوشانیم!» هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «میدانم خدا بر هر کاری توانا است».(بقره/۲۵) بنا بر گزارش قرآن، خداوند سیصد سال، روح را از بدن حضرت عزیر یا همان ارمیای نبی(در برخی روایات) جدا کرد. آیه تصریح دارد که طی این مدت، غذای حضرت عزیر، فاسد نشده است! اگرچه از سیاق آیه نمیتوان به روشنی استنباط کرد که جسم شریفشان نیز در طول این یکصد سال، سالم مانده است یا نه؟ اما وقتی، غذایی که به سرعت فاسد میشود، بدون اینکه کمترین تغییری در طعم و بویش ایجاد شود، سالم بماند، پس سالم ماندن اجساد پس از مرگ، نیز امر محال و چندان عجیب و غریبی نخواهد بود. موید دوم بر این مدعا، سخن قرآن درباره فرعون و جسدش هست در سوره یونس، که از آب بیرون کشیده شد تا عبرتی باشد برای آیندگان: فَالْیوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیةً وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنَا لَغَافِلُونَ(یونس/۹۲) [ ولی امروز، بدنت را (از آب) نجات میدهیم، تا عبرتی برای آیندگان باشی! و بسیاری از مردم، از آیات ما غافلند!]اهل تفسیر در ذیل این آیه، احتمالات گوناگونی به میان آوردهاند. در تفسیر نمونه آمده است:«هم اکنون در موزه هاى (مصر) و (بریتانیا) یکى دو بدن از فراعنه به حال مومیائى باقى مانده است، آیا بدن فرعون معاصر موسى در میان آنها است که بعدا آنرا به صورت مومیائى حفظ کرده اند یا نه ؟ دلیلى در دست نداریم، ولى تعبیر (لمن خلفک ) ممکن است این احتمال را تقویت کند که بدن آن فرعون در میان اینها است، تا عبرتى براى همه آیندگان باشد، زیرا تعبیر آیه مطلق است و همه آیندگان را شامل مىشود.»همچنین گفته شده یک محقق فرانسوی به نام پروفسور موریس بوکای بر روی پروژه جسد مومیایی شده فرعون، مطالعاتی داشته است که با دلالت یکی از مسلمانان، پیشگویی قرآن را در این خصوص،میبیند و چندی بعد، به اسلام گرایش می یابد. »
علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در اینجا مشاهده کنند.
تنظیم: هومن بهلولی