تبیان، دستیار زندگی
دیگر کار از مدل خامه ای، و جرج کلونی گذشته است مد امروز داعشی شده است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیپ ایرانی- داعشی!

دیگر کار از مدل خامه ای، و جرج کلونی گذشته است مد امروز داعشی شده است!

باباپور -بخش اجتماعی تبیان


داعش

مد پدیده ای غریب است! گاهی آنقدر در کشور مهجور می شود که چند دستگاه عریض و طویل نمی توانند آن را به شکل ملی در بیاورند و گاهی آنقدر توسط عده ای  تحویل گرفته می شود که درنوع بیگانه خود پرستش می شود اما باید غریب تر از این پدیده افراد و به ویژه جوانانی را  دانست که درگیر  بازی های رسانه ای و فرهنگی  مدگرایی شده  و در این راه هزینه های مالی و معنوی بسیاری را متحمل  می شوند.
پدیده مد را نمی توان محسور به سالیان بعد و قبل از انقلاب دانست. مد گرایشی بوده است که همیشه در  افراد به ویژه نسل جوان وجود داشته چه نسل جوان قاجاری و چه دهه هفتادی های امروز موردی که زن و مرد  هم نمی شناسد برای زن ها خصوصیات خاص خود را دارد و برای مردها هم شکل و شمایل مخصوص خود را. مد  گرایی فارغ از زنان، مردان را هم به اشکال و کارهای عجیب و غریب وا می دارد. یکی از نمودهای این اشکال هجو هایی که درباره آرایش پسران در شبکه های اجتماعی دیده یا خواندیده اید. اغلب اوقات که حرف بد پوششی و مد گرایی می شود سریع پای گشت ارشاد و دختران به میان می آید در حالی که پسرها در هنجار شکنی های خود در این زمینه چیزی از دختران کم ندارند.

یکی از جدیدترین اینگونه مدها  که به صورت واضح دست های پنهان در پشت آن دیده می شود مد داعشی است! مدی که یقینا آن را نمی توان یک کار ضد فرهنگی و ضد اخلاقی صرف دانست.

روند صعودی شکل های جدید در پوشش پسران آنچنان شیب تندی را در چند سال اخیر پشت سر گذاشته است که نیاز به جستجوی زیادی برای مشاهده این تغییرات نیست. شلوارهای جینی که خیلی سریع جایشان را به شلوارهای بگ، فاق کوتاه و پاره دادند. ریش های بزی و  لنگری که تا ابروهای برداشته شده و موهای گلت کرده پیش رفتند و لباس هایی که ویترین کلمات مستهجن شدند نمونه ای از این تغییرات هستند.
فارغ  از هیجانات دوران جوانی و میل به دیده شدن به طور خاص در این دوره، طراحان و اشاعه دهندگان این مد ها خیلی برنامه ریزی تر شده و هدفمند به این موضوع می نگرند برخلاف برخی از زیبایی هایی که این مدها در نظر جوانان دارند در پس پرده آنها چهره زشت سواستفاده های مالی، جنسی و تهاجم فرهنگی قرار دارد.
شاید در ظاهر بتوان برچسب قشنگ بودن را به برخی از مد ها چسباند اما همه می دانیم چه فلسفه های مادی ، سیاسی و ضد فرهنگی ای در پشت پرده وجود دارد. این مدها گاها عرصه قدرت نمایی و نفوذ فرهنگی می شوند ،گاهی پیام  های ناخودآگاه در معماری اذهان دارد و حتی برخی اوقات وجود آن علاوه بر این موارد، دارای اثرات وضعی منفی می باشد که همه در نهایت همان پازل جنگ نرم دشمن را  کامل می کند.
یکی از جدیدترین اینگونه مدها  که به صورت واضح دست های پنهان در پشت آن دیده می شود مد داعشی است! مدی که یقینا آن را نمی توان یک کار ضد فرهنگی و ضد اخلاقی صرف دانست.
در منابع اهل تسنن از جمله صحیح بخاری نشانه هایی برای ظهور وهابیت (که داعش نیز زاییده این جریان است) ذکر شده که ظاهری با موهای تراشیده و ریش های بلند دارند تیپی که دیگر ممکن است هر از گاهی در برخی از خیابان های کشور خودمان، جوانانی را بدین شکل مشاهده کنید. این مد علاوه بر تضاد خود با فرهنگ ایرانی با فرهنگ دینی نیز تضادی آشکارا دارد.

علاوه بر این،  از این مد بوی مسائل ضد امنیتی نیز به مشام  می رسد فرض کنید این مد فراگیر شود و تشخیص سره از ناسره  دشوار، این کار نفوذ افراد این گروهک را که بارها قصد نفوذ در داخل ایران را داشتند آسان تر خواهد کرد. البته مد شدن ریش بلند بیش از این نیز، چند وقتی است که به وسیله یک خواننده رپ که کلیپ های خود را با هزینه های سنگین تهیه و منتشر کرده است انجام گرفته و عادی شده است که این مسئله نیز به روند فراگیر شدن و  مد جدید داعشی کمک خواهد کرد.

مدها از موی مدل خامه ای تا آرایش داعشی با هر اسم و بهانه ای که مطرح  و فراگیر شود در سایه خلا مد سازی بومی که بارها توسط رهبری هم بدان تاکید شده است و کم کاری فرهنگی نهادهای مربوطه از جمله رسانه ملی، کارگروه مد و لباس شکل می گیرد.

حجت الاسلام حبیب عباسی، مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج)  با این نگاه درباره این مد گفته است که:  " وقتی این خصوصیات در جامعه ای دانسته یا ندانسته آرام آرام ترویج یابد، این به معنای اعلام حضور وهابیت و داعش در آن جامعه است هر چند افراد ناخواسته شبیه به آنها شده اما داعش قطعا در پی آن است که اگر در کشوری همچون ایران، نتواند اعلام موجودیت کند، حداقل اعلام نفوذ فرهنگی داشته باشد. بنابراین افرادی که خود را در ظاهر شبیه به داعش می کنند، خواسته یا ناخواسته به اهداف آنها کمک کرده اند."
این مد می تواند  طراحی  بدنه رسانه ای داعش که تا به حال توانسته کار خود را با کارگردانان هالیوودی اش در جنگ روانی خوب ایفا کند برای نفوذ فرهنگی و نظامی بیشتر این گروهک در کشورهای مقصد باشد.
مدها از موی مدل خامه ای تا آرایش داعشی با هر اسم و بهانه ای که مطرح  و فراگیر شود در سایه خلا مد سازی بومی که بارها توسط رهبری هم بدان تاکید شده است و کم کاری فرهنگی نهادهای مربوطه از جمله رسانه ملی و کارگروه مد و لباس شکل می گیرد. مدل داعشی و حتی ریش خواننده رپ جدید به ما می گوید علاوه بر مشکلات همیشگی در سیستم طراحی، تولید و توزیع در عرصه مد مشکل اساسی تری به نام تبلیغ و ارتباطات پیش روی ما قرار دارد موضوعی که گام اول در عرصه مد گرایی می تواند تلقی شود. کار رسانه و تبلیغ هم روشن سازی افکار عمومی نسبت به مد های غلط و اهداف پشت پرده و پیامدهای آن است و هم فرهنگ سازی، ترویج و اقناع در جهت مد و پوشش ملی

مسلما  غیرت ایرانی به ویژه غیرت نسل جوان و  دهه هفتادی ها اجازه نمی دهد خود را به شکل کسانی در آورند که دوست ندارند اثری از شیعه و ایرانی ها بر روی زمین باقی بماند. یقینا زن و مرد این خاک نه تنها خود را به این شکل در نمی آورند بلکه نسبت بدان احساس نفرت خواهند کرد.