تبیان، دستیار زندگی
رمضان، از سال های دور تاكنون، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره آیین های ویژه ای در ارتباط با این ماه، در میان مردم كشورهای اسلامی به اجرا درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوستان های بزرگ میزبان روزه دارن 

رمضان، از سال‌های دور تاكنون، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره آیین‌های ویژه ای در ارتباط با این ماه، در میان مردم كشورهای اسلامی‌ به اجرا درآمده است.

فر آوری :طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگ مردم است كه به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه ای برخوردار است. متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده اند و بسیاری دیگر نیز كم رنگ تر شده اند و از آنجا كه این رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه به ویژه در میان آحاد ملل مسلمان است، اهمیت فراوانی نیز دارد.

از نیمه شعبان جنب و جوش خاصی برای به پیشواز رفتن ماه رمضان در میان مردم نواحی مختلف كشور مشاهده می‌شود و مسلمانان برای انجام فرایض دینی این ماه آماده می‌شوند.
خانه تكانی
قبل از فرارسیدن این ماه، مردم نواحی گوناگون ایران، به زدودن آلودگی از چهره خانه و محله خویش می‌پردازند، درواقع با نظافت و خانه تكانی به پیشواز بهار قرآن می‌روند تا بتوانند با فراغت و آسودگی خیال به انجام تكالیف دینی خویش بپردازند.

پاكیزگی تنها به محیط خانه محدود نگشته و پیر و جوان با طیب خاطر در نظافت اماكن عمومی‌ محله خود مشاركت می‌كنند و مساجد و تكایا را جهت برگزاری مراسم گوناگون ماه رمضان آماده می‌سازند.
خدمت در عرصه بقاع متبرکه و مساجد توفیق و سعادتی بزرگ است که باید آن را قدر بدانیم.
غبار رویی مساجد و بقاع متبرکه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان اقدام پسندیده ای است که در سراسر کشور صورت می گیرد تا خود را برای ماه رمضان آماده کنیم.

ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان در بوستان‌های بزرگ شهر

به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جلسه هماهنگی ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان سازمان فرهنگی هنری با حضور دکتر محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری و معاونان و مدیران مراکز این سازمان برگزار شد.
محمود صلاحی در این جلسه با تاکید بر استفاده از جلوه‌های هنر در فرهنگسازی گفت: احیای فرهنگ دینی، ملی و بومی از وظایف فرهنگسراهاست و کار فرهنگسرا بر همین پایه شکل گرفته است تا در مقیاس محله‌، منطقه و شهر موضوع فرهنگ‌سازی را دنبال کند.

وی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی از طریق برنامه‌ها الگویی برای همه شهرهای ایران است و با توجه به گسترش ارتباطات می‌تواند در خارج از مرز‌ها نیز بازتاب داشته باشد و مفاهیم را منتقل کند.

غبار رویی مساجد و بقاع متبرکه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان اقدام پسندیده ای است که در سراسر کشور صورت می گیرد تا خود را برای ماه رمضان آماده کنیم.

صلاحی با تاکید بر اهمیت ماه مبارک رمضان در امر فرهنگ‌سازی گفت: ماه رمضان اوج بروز همه برنامه‌های فرهنگی است و در این ماه تلاش ویژه‌ای برای جذب مخاطب و حضور حداکثری شهروندان باید انجام شود تا بتوان اثربخشی کارهای فرهنگی را که بسیار پیچیده و سخت است در سطح گسترده ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه قرآن محور برنامه‌های فرهنگی در این ماه است، افزود: رمضان ماه شادی مرتبط با فریضه‌های مهم دینی است و به همین دلیل می‌توان کار فرهنگ‌سازی در امور عبادت، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، افطاری ساده، همدل و همراه شدن و یاد خدا بودن و روی آوردن به قرآن را به عنوان مهمترین موضوع‌ها در برنامه‌های فرهنگی دنبال کرد.
بر اساس این گزارش سازمان فرهنگی هنری ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان را به صورت شاخص و فراگیر اراضی عباس‌آباد، برج میلاد، باغ‌موزه قصر، دریاچه شهدای خلیج فارس، حرم امام(ره) و بوستان‌های جوانمردان، ولایت و یاس و با تمرکز بر بحث قرآن برگزار می‌کند.

در این جلسه مدیران فرهنگی هنری سازمان نیز با اعلام برنامه‌های تفکیکی هر منطقه در ماه مبارک رمضان ظرفیت‌ها و چگونگی انجام کار را در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هنری و بوستان‌های شهر تهران مطرح کردند و بر هم‌افزایی دست‌آوردهای برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی تاکید کردند.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن دهه نخست ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود
بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با رویکرد نفی خشونت در اسلام و معرفی اسلام رحمانی دهه نخست ماه مبارک رمضان در باغ موزه دفاع مقدس و باغ‌کتاب افتتاح می‌شود.
 حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دهه نخست ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود و هر روز از ساعت 19 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس دایر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه کمیته‌های محتوایی و پشتیبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برنامه‌های مناسبی برای این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته‌اند، افزود: نمایشگاه قرآن در دوره بیست‌وسوم با مشارکت شهرداری تهران و  در محل باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برگزار می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه بخش‌ها و کمیته‌های نمایشگاه قرآن تلاش می‌کنند با تدارک برنامه‌های متنوع و فعالیت‌هایی گسترده، پاسخگوی مخاطبان و بازدید کنندگان این نمایشگاه باشند، خاطر نشان کرد: بخش‌های محتوایی و پشتیبانی نمایشگاه قرآن شامل کمیته‌های کودک و نوجوان، هنرهای نمایشی، هنری و میراث، سازمان‌ها و نهادها، حوزه، دانشگاهی، حجاب و عفاف، مراسم و مناسبت‌ها ، آموزش و پرورش  مکتوب، روابط عمومی، فروش ناشران، محصولات هنری، بین‌الملل، خادمان قرآن، دیجیتال، بانوان و شوراهای برنامه‌ریزی است.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود و هر روز از ساعت 19 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس دایر خواهد بود.


 حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه در بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نفی خشونت در قرآن تأکید می‌شود، گفت: اسلام دین مهربانی است و با خشونت مخالف است به همین جهت ما در نمایشگاه قرآن معرفی اسلام رحمانی را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین در حاشیه این نمایشگاه به موضوع محیط زیست به ویژه اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب توجه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم تولید محصولات فاخر قرآنی در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت: بهترین روش برای معرفی قرآن به مردم استفاده از ابراز هنر است. به همین جهت ما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سعی کردیم با استفاده از این ابزار مردم را به صورت غیرمستقیم به فعالیت در عرصه‌های مختلف قرآنی تشویق کنیم. بر همین اساس بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با توجه بیشتر به مباحث هنری برگزار می شود.



منابع : خبرگزاری فارس / باشگاه خبرنگاران / بیتوته