تبیان، دستیار زندگی
شبکه های مختلف سیما برای ماه مبارک رمضان سریال های متنوعی را در نظر گرفته اند. سریال «پایتخت» از شبکه یک سیما به تهیه کنندگی الهام غفوریان هر شب ساعت 22، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» از شبکه دو سیما به تهیه کنندگی رضا انصاریان هر شب ساعت 23 سریال «دردسر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان


شبکه های مختلف سیما برای ماه مبارک رمضان سریال های متنوعی را در نظر گرفته اند. سریال «پایتخت» از شبکه یک سیما به تهیه کنندگی الهام غفوریان هر شب ساعت 22، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» از شبکه دو سیما به تهیه کنندگی رضا انصاریان هر شب ساعت 23 سریال «دردسرهای عظیم» از شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهران مهام هر شب ساعت 21:10 و  سریال «خاک و نمک» از شبکه پنج سیما تولید کشور سوریه و لبنان هر شب ساعت 19:45 از آنتن سیما پخش خواهد شد.

دردسرهای عظیم

گفتنی است، مجموعه « دردسرهای عظیم» شبکه سه به دلیل تلاقی شدن با زمان برگزاری بازی های تیم ملی والیبال ایران در تاریخ های 29 و31 خرداد، 5،7،12،13 تیر پخش نخواهد شد.

ویژه برنامه های افطار ماه مبارک رمضان

شبکه سه با برنامه «ماه عسل» و اجرای احسان علیخانی و با گفتمان فداکاری، هویت ملی، عشق به وطن و رضایت به تقدیر الهی روی آنتن می رود و از شبکه قرآن سیما برنامه «ضیافت» با گفتمان معرفی سلوک اخلاقی علمای بزرگ و شخصیت های برجسته دینی پخش خواهد شد.

ویژه برنامه های سحر ماه مبارک رمضان


از شبکه یک سیما برنامه «ماه خدا» از ساعت 2:30 تا 4:30 با گفتمان دعوت به خیر و با سخنرانی کارشناسان مذهبی و وصیت نامه خوانی شهدا و ارتباط تلفنی با علما و اساتید اخلاقی پخش خواهد شد. شبکه دو سیما نیز با برنامه « نوسفران» ساعت 3 بامداد به مدت 60 دقیقه روی آنتن می رود. و شبکه قرآن نیز با برنامه «خلوت انس» از ساعت 2:15 الی 4 ارائه می شود.

سخنرانی های مذهبی ماه رمضان در شبکه های سیما

شبکه یک سیما هر روز از ساعت 9:30 سخنرانی آیت ا... محمد ناصری و از ساعت 18 برنامه «درس هایی از قرآن» حجت الاسلام قرائتی را روی آنتن می برد. شبکه دو سیما از ساعت 8:30 صبح سخنرانی حجج اسلام عالی و حاج ابراهیم دکتر قنبری و از 13:15 سخنرانی حجت الاسلام انصاریان را پخش خواهد کرد. شبکه سه سیما قبل از اذان ظهر سخنرانی حجج اسلام رنجبر و محمدی و ساعت 3:30 سخنرانی آیت ا... ضیاءآبادی و ساعت 7 سخنرانی حجج اسلام صدیقی، رفیعی و میرباقری را ارائه خواهد کرد. شبکه چهار سیما نیز سخنرانی حجت السلام حسن رمضانی را ساعت 3:30 بامداد و سخنرانی دکتر ابراهیم ساعت 24 و دکتر رحیم پور ازغندی ساعت 15 را در برنامه های خود گنجانده است.

شبکه تهران ساعت 19 سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را دارد و شبکه آموزش در ساعت 13:30 سخنرانی آیت ا... آقا مجتبی تهرانی را پخش خواهد کرد.

شبکه قرآن و معارف نیز از ساعت 6:30 سخنرانی آیت الله سبحانی (تفسیر قرآن)، 13:45 سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی (شرح صحیفه سجادیه)، 14 سخنرانی حجج اسلام جاودان و فاطمی نیا را خواهد داشت.

ترتیل خوانی قرآن کریم در شبکه های سیما

برای ایجاد تنوع در برنامه های ترتیل خوانی قرآن هر روز بعد از نماز صبح از شبکه یک سیما شاهد جزءخوانی به صورت زنده از حرم امام رضا (ع) هستیم و علاوه بر آن ترتیل خوانی کرمان از شبکه دو ساعت 6 ، ترتیل خوانی از حرم حضرت معصومه (ع)  به صورت زنده شبکه سه ساعت 14:30، ترتیل خوانی از شهر شیراز حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) شبکه پنج ساعت 13:45 به صورت زنده و ترتیل خوانی حرم عبدالعظیم حسنی از شهر ری شبکه تهران ساعت 13:45 و شبکه قرآن ترتیل خوانی از حرم اما رضا (ع) ساعت 10:30، حرم حضرت هلال بن علی(ع) آران و بیدگل ساعت 4:30 و شبکه  آموزش نیز در ساعت 11 مراسم ترتیل خوانی نیم جزء از حرم حضرت معصومه(س) به صورت زنده به برنامه جزءخوانی می پردازند.

گفتنی است همزمان با آغاز طرح بزرگ قرآنی 1449 شبکه های سیما برنامه های گسترده ای برای بینندگان و شرکت کنندگان در این طرح تولید کرده اند.

بر اساس این گزارش شبکه یک هر روز از ساعت 9:15، شبکه دو در قالب برنامه راه آرامش ساعت 12:15، شبکه سه ساعت 8:45 ، شبکه چهار ساعت 10 ، شبکه تهران ساعت 16 ، شبکه آموزش ساعت 20 و  شبکه قرآن هر روز ساعت 17 متناسب با طرح برنامه خواهد داشت.

شبکه های سیما هر دو نمایشگاه قرآن واقع در مصلی تهران و با غ موزه دفاع مقدس را پوشش خواهند داد. برنامه پخش شبکه ها از نمایشگاه قرآن عبارتند از؛ شبکه یک ساعت 18:40، شبکه دو ساعت 18، شبکه سه ساعت 16، شبکه چهار ساعت 17 در برنامه طلوع، شبکه پنج به صورت میان برنامه، شبکه آموزش در ساعت 19 و 22، شبکه قرآن نیز ساعت 14 الی 19 به صورت میان برنامه های 20 دقیقه ای   و ساعت 22:40 پخش خواهد شد.


***شبکه یک سیما

در شب های ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های «دعوت»، «شب های شیدایی» و «امشب» از تولیدات گروه اجتماعی به روی آنتن شبکه یک می رود. ویژه برنامه «دعوت» به تهیه کنندگی لیلا رضاسلطانی، با 32 برنامه از  چهارشنبه 29 خرداد حوالی ساعت 17 و به مدت حدودا یک ساعت پخش خواهد شد.

در این برنامه هر روز برترین های هر استان به عنوان مهمان حضور دارند و از 31 استان کشور در این برنامه مشارکت جدی دارند و در برنامه سی و دوم که در روز عید سعید فطر پخش خواهد شد، برترین مهمانان در 31 برنامه گذشته با رای بینندگان انتخاب و تجلیل می شود.

در یازده بخش مهمانان برنامه انتخاب می شوند که از جمله می توان به نام آوران، قهرمانان المپیک، مخترعین و مبتکرین، نخبگان، خانواده اهداکنندگان اعضا، چندقلوها و ... اشاره کرد. اجرای برنامه «دعوت» به بازیگر خوب و خوش اخلاق سینما و تلویزیون کشور، سیدجواد رضویان را بر عهده دارد.

برنامه «امشب» به تهیه کنندگی علیرضا ماندگاران در همان ساعت 23 و به مدت90 دقیقه به طور زنده به روی آنتن می رود تنها با این تفاوت که به جای سه شب در هفته دو شب یعنی یک شنبه ها و دوشنبه ها با رویکرد ترویج افطاری ساده پخش می شود.

ویژه برنامه دیگری که درشب های ماه مبارک رمضان مهمان مخاطبان خوب شبکه خواهد بود برنامه «شب های شیدایی» است. این برنامه هر شب حوالی ساعت 30 دقیقه بامداد و به مدت نیم ساعت از باغ موزه دفاع مقدس تهران با اجرای مهدی آقابیگی به روی آنتن می رود.

شبکه یک هر روز قبل از افطار مجموعه «حدیث سرو» با سخنرانی آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله عبدالحسین دستغیب، آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، آیت الله سید علی آقای قاضی، آیت الله محمد تقی آملی و شیخ حسنعلی نخودکی را پخش می کند.

مینی سریال «فراموشی» در شب های قدر به جای سریال «پایتخت 4» به روی آنتن می رود.

این سریال در پنج قسمت 45 دقیقه ای به تهیه کنندگی سعید سلطانی از 14 تیر ماه همزبان با شب 19 ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

*** شبکه دو سیما

شبکه دو مجموعه تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن» به تهیه‌کنندگی رضا انصاریان و کارگردانی مازیار میری را در شب های ماه مبارک رمضان روی آنتن می فرستد.

این مجموعه تلویزیونی در گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید شده و با بازی امین تارخ،‌ محمد متوسلانی، هدایت هاشمی، الیکا عبدالرزاقی، بهاره کیان افشار، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، حمید ابراهیمی، میلاد رحیمی، امیر کربلایی‌زاده، مسعود سخایی و نگار حسن‌زاده پخش می شود. این سریال هر شب بعد از گفتگوی وی‍ژه خبری پخش می شود و بازپخش آن نیز روز بعد از ساعت 17 خواهد بود.

شبکه دو با 14 ویژه برنامه « قبول باشه»، «کوی محبت»،‌ مسابقه « ثانیه‌ها» ،‌ سریال نمایشی «گاهی به پشت سر نگاه کن »،‌ «شب های روشن»،‌ ویژه برنامه سحر «نو سفران» ،‌ «محله گل و بلبل» مستند «از لاک جیغ تا خدا»،‌ «یک برش زندگی»،‌ «راه آرامش» و پخش سخنرانی های مذهبی‌ و دیگر برنامه های متنوع به استقبال ماه مبارک رمضان می رود.

ویژه برنامه عصرگاهی «قبول باشه» به صورت زنده و به تهیه کنندگی فریدالدین نیکجو در ماه رمضان از ساعت 17:40 روی آنتن می رود.

این برنامه کاری از گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو است و از شهرک سینمایی غزالی با اجرای  افتخارالسادات سعیدی پخش می شود.

رویکرد برنامه «قبول باشه» توجه به نقش خانواده به خصوص بانوان و مادران روزه دار در ماه مبارک رمضان، به تصویر کشیدن مناسک و آئین ها در شهرهای مختلف ایران، ترویج سبک زندگی اسلامی و توجه به سلامت روح ( نیازمندی های معنوی) و سلامت جسم ( تغذیه پاک، سالم، مفید) است.

بخش های مختلف برنامه نیز شامل «موضوع روز»، « مباحث اخلاقی و تولید گزارش های مرتبط از سراسر کشور»، «فیلم کوتاه»، «چشم شاهد»، «نقالی»، «رمضان در غربت»، «رمضان در حسرت»، «مناسک رمضان»، «محیط زیست» و «خاطرات رمضان» می شود.

در این برنامه از حضور کارشناسان مذهبی، هنری، روانشناسی و اساتید حوزه سلامت و محیط زیست استفاده می شود.

برنامه «کوی محبت» با تهیه کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی نیز در ایام ماه مبارک رمضان از بقاع متبرکه، امامزاده ها و اماکن زیارتی ایران و عراق روی آنتن می رود.

این برنامه پیش از افطار با اساتید حوزه و دانشگاه مانند حجج اسلام ماندگاری، کازرونی، انصاری، ثمری و دکتر حشمت ا... قنبری ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) را بررسی نموده و همچنین فرمایشات گهربار ایشان در نهج البلاغه را مد نظر قرار می دهد.

«کوی محبت» هر شب از ساعت 20 تا 20:30 روی آنتن می رود و تکرار آن نیز صبح روز بعد از ساعت 4.30 خواهد بود.

مسابقه تلویزیونی «ثانیه ها» نیز  به مناسبت ماه مبارک رمضان در ۳۲ قسمت و با رویکردی متفاوت و جذاب تر نسبت به گذشته روی آنتن شبکه دو می‌رود.

پخش سری دوم این مسابقه تلویزیونی از ۲۰ خرداد ساعت 21 آغاز می‌شود و طی آن ۱۵ شرکت‌کننده در سه مرحله با یکدیگر مسابقه می‌دهند. در نهایت سه نفر به مرحله نهایی راه پیدا کرده و برنده رقابت پایانی به فینال مسابقه «ثانیه‌ها» می‌رود.

مسابقه فینال فینالیست‌ها نیز عید سعید فطر در دو قسمت پخش خواهد شد.

مسابقه «ثانیه‌ها» در گروه امور اجتماعی شبکه دو تولید می‌شود و تهیه‌کننده آن ابراهیم بهادری و مجری آن علیرضا خمسه است.

برنامه «شب های روشن» به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور در شب‌های ماه مبارک رمضان از ساعت 24 پخش می شود.

«شب های روشن» که کاری از گروه امور اجتماعی شبکه دو است،‌ با هدف ترویج فضایل اخلاقی در رمضان، توجه به صله رحم، ترویج سنت حسنه اطعام و کمک به نیازمندان، افطاری های ساده بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و توجه بیشتر به سبک زندگی اسلامی در ایران تولید می شود و هر  شب میزبان یک خانواده معمولی اما موفق خواهد بود.

«شب های روشن» هر شب با حضور کارشناسانی مانند حجج اسلام شهاب مرادی، سرلک، نقویان، دکتر سنگری و دکتر رجبی دوانی به بررسی جایگاه دین در زندگی امروز و فضائل و رذایل اخلاقی می پردازد. بازپخش این برنامه مناسبتی نیز ساعت 9 روز آینده خواهد بود.

برنامه «گنجینه حکمت» از سلسله مباحث و سخنرانی های استاد حسین انصاریان در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه دو می رود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید پورفرج در ایام ماه مبارک هر روز از ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.

شبکه دو همچنین در ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 8:30 دقیقه نیز سخنرانی دکترحشمت ا... قنبری و حجج اسلام مومنی و ماندگاری را روی آنتن می‌فرستد. بازپخش این سخنرانی روز آینده از ساعت 2:30دقیقه بامداد خواهد بود.

«نو سفران» ویژه برنامه سحرگاهی60 دقیقه ای به صورت زنده به تهیه کنندگی مهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی است که سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت 3 تا 4 با مداد روی آنتن می رود.

این برنامه که کاری از گروه کودک و نوجوان است با هدف توجه ویژه به نوجوانان در کلیت خانواده و انتقال باورهای دینی از نسل های پیشین به نسل های جدید، همراهی بزرگسالان با نوجوانان و کودکان در لحظه های معنوی سحر و احیای آیین های مذهبی و دینی تولید می شود.

«تازه روزه»،‌ «قصه گویی»،‌ «سفره سحری»، «زیر نور ماه»، «خاطره ها»،‌ «دست های کوچک» و «‌آسمانی ها» از بخش های مختلف این برنامه سحرگاهی هستند.

همچنین «زیر نور ماه» (گفتگوی شیرین با نوسفران روزه دار)، «خاطره ها» (بیان خاطرات نوسفران سال های دور و نزدیک)، «دست های کوچک» (فرازهایی از دعاهای نوسفران با صدای خودشان)، «آسمانی ها» (دعاهای ائمه معصومین برای مومنین با لحن زیبا و مناجات گونه)، دعای روز، نماز با حضور چند خانواده و میان برنامه های گرافیکی اذان شهرهای مختلف نیز آخرین بخش از میان برنامه هایی است که در«نو سفران» پخش می شود.

کارشناسان و مهمانان مانند حجج اسلام محمدی، برمایی، اخوان، شبانکاری و شخصیت های محبوب برنامه های کودک و نوجوان به تناسب ایام و مناسبت ها در ماه مبارک رمضان میهمان این برنامه خواهند شد.

گروه کودک و نوجوان شبکه دو در ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 15، انیمیشن های جدید و برنامه های متفاوتی را برای مخاطبان خود روی آنتن می برد.

پورنگ و قصه های «محله گل و بلبل» با حال و هوای متفاوت و ویژه ای نسبت به گذشته برای مخاطب کودک و نوجوان در ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 19 به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده و کارگردانی احمد درویشعلی پور پخش می شود و بازپخش آن نیز ساعت 10 روز آینده خواهد بود.

مستند «از لاک جیغ تا خدا » کاری مستند از گروه خانواده و فرهنگ به تهیه کنندگی محمد تفکری است که هر روز از ساعت 11:30 به مدت 20 دقیقه روی آنتن می رود و بازپخش آن روز بعد از ساعت 1:20 بامداد خواهد بود.

این برنامه قصد دارد با هدف تکریم حجاب و بانوان محجبه، با افرادی که به تازگی موفق به بهره مندی از پوشش چادر شده اند، گفتگو کند. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان کشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است.

شبکه دو همچنین در ماه مبارک رمضان پخش مستندهایی جذاب از طبیعت را در دستور کار قرار داده که از آنها می توان به «زندگی پرندگان»،‌ »پرواز» و‌ »آفرینش» که زمان پخش آن 5 الی 6 صبح می باشد اشاره کرد.

برنامه «یک برش زندگی» مناسک ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار اقوام مختلف ایران را از نگاه مخاطبان شبکه دو به تصویر می‌کشد.

این برنامه ‌در فراخوانی از خبرنگاران افتخاری و شهروندان خواسته تا عکس، گزارش، فیلم کوتاه داستانی، مستند، وله و نماهنگ‌های خود را با موضوع «ماه مبارک رمضان» به این برنامه تلویزیونی ارسال کنند.

«یک برش زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان در سه بسته تصویری ۸:۱۵، ‌۱۲ و ۱۶:4۵ به آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلف ایران می‌پردازد.

این برنامه نیز در گروه امور اجتماعی شبکه دو به تهیه‌کنندگی محمود فلاح پرویزی روی آنتن می‌رود.

همچنین برنامه «راه آرامش» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رفعتی پیش از اذان ظهر و با اجرای سید علیرضا قوامی پخش می‌شود.

این برنامه با دعوت از کارشناسان مذهبی و استادان دانشگاه به بحث‌های مرتبط با ماه رمضان و مناسک مربوط به این ایام می‌پردازد.

در ماه مبارک رمضان، هر روز ساعت 6 صبح تلاوت یک جزء از قرآن از کرمان به روی آنتن شبکه دو می رود.

پورنگ و قصه های «محله گل و بلبل» با حال و هوای متفاوت و ویژه ای نسبت به گذشته ویژه برنامه کودک و نوجوان ماه رمضان شبکه دو است که هر روز از ساعت 19 به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده و کارگردانی احمد درویشعلی پور پخش می شود و بازپخش آن نیز ساعت 10 روز آینده خواهد بود.

گروه کودک و نوجوان شبکه دو در ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 15، انیمیشن های جدید و برنامه های متفاوتی را برای مخاطبان خود روی آنتن می برد.

*** شبکه سه سیما

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های گروه های مختلف شبکه سه سیما اعلام شد.

مجموعه «دردسرهای عظیم» (2) در 26 قسمت 40 دقیقه ای به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهران مهام کاری از گروه فیلم و سریال این شبکه است که نگارش آن را علیرضا کاظمی پور و امیر عربی عهده دار بوده اند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است : با پیدا شدن بچه ای در ماشین خانواده لطیف که برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران می آیند و دعوت از خانواده پدری بهار، لطیف و بهار باردیگر برای ازدواج دچار دردسرهایی می شوند. فرحان که خود را مدیون کمک های لطیف و بهار می داند سعی می کند مشکلات پیش آمده برای آنها را حل و فصل کند اما ...

بازیگرانی چون مهدی هاشمی، جواد عزتی، مهران رجبی، امیرغفارمنش، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمد مهدی مطلبی، پرستو گلستانی، مریم سعادت، الناز حبیبی، زهره فکور صبور، شهین تسلیمی، صفا آقاجانی، حسین محب اهری، فریده سپاه منصور، مه لقا باقری و امیر حسین صدیق در این مجموعه نقش آفرینی می کنند.

سایر عوامل این مجموعه عبارتند از: مدیر تصویربرداری: فرشاد گل سفیدی، مدیر صدابرداری: هادی افشار، طراح صحنه و لباس: قاسم ترکاشوند، طراح گریم: زهره سیه پوش، دستیار کارگردان: احسان سجادی حسینی، برنامه ریز: مجتبی خادم زاده، تدوین: حسین غضنفری، آهنگساز: حمید صدری، مدیر تولید: شاپور دلدار و...

این سریال از پنجشنبه 28 خرداد هر شب، ساعت21:00 پخش می شود و باز پخش آن ساعت17:30روز بعد خواهد بود .

«ماه عسل» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی است که در 30 قسمت 75 دقیقه ای ویژه  افطار شبکه به صورت زنده روانه آنتن شبکه خواهد شد. این ویژه برنامه گفتگو محور است که با موضوع بخشش، در فضایی لطیف، انسانیت را در پرتو پیام های دینی ـ اخلاقی برای مخاطبین ارائه می نماید. میهمانان این برنامه، از افرادی انتخاب شده اند که از لحاظ اجتماعی، فرهنگی ، علمی و... در شرایط خاص قرار دارند. این برنامه از چهارشنبه 27 خرداد، هر شب ساعت 19:00 روی آنتن شبکه قرار می گیرد.

«ماه سپید» جُنگی تابستانه به تهیه کنندگی محمد قنبری که از اول ماه مبارک، هر شب بعد از خبر 22:00 به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. این برنامه با حضور هنرمندان در حوزه بازیگری و خوانندگی و ورزشکاران به همراه خانواده، دارای بخش های کارشناسی مذهبی در خصوص ازدواج آسان با حضور حجت الاسلام والمسلمین برمایی، گفتگو با زوج های موفق، بخشی طنز گونه به نام گفتگوی رادیویی که به مشکلات ازدواج می پردازد.

مستند «زندگی زیر پوست من» در 26 قسمت 45 دقیقه ای کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که به بررسی ویژگی زندگی ایرانی ـ اسلامی با رویکرد رزق حلال و کرامت انسانی می پردازد. این مجموعه به تهیه کنندگی بهروز نورانی پور تهیه شده که از پنجشنبه 28 خرداد، هر روز ساعت 12:00پخش می شود.

«سفره های آسمانی» به تهیه کنندگی سینا شریفی در 30 قسمت 10 دقیقه ای، سفره های اطعام محرومان و ایتام و همچنین خیرین در ماه مبارک رمضان در کل کشور را به تصویر می کشد. این برنامه نیز کاری از گروه اجتماعی شبکه سه است.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما همزمان با برپایی نمایشگاه قران کریم در مصلی تهران 30 برنامه 20 دقیقه ای را به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد از ساعت 18:25 به صورت زنده و با اجرای بهزاد احمدی و خانم قانعی روی آنتن می برد.

ترتیل خوانی قرآن کریم نیز به تهیه کنندگی سید مصعب لواسانی در 30 برنامه 75 دقیقه ای به صورت زنده و از ساعت14:30 دقیقه با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی به عنوان کارشناس از این شبکه پخش می شود. این برنامه جزخوانی دسته جمعی قرآن مجید را از حرم حضرت معصومه (س) پوشش می دهد.

«بی تاب» عنوان برنامه دیگری از این گروه است و دارای 2 قسمت 30 دقیقه ای است که در قالب تولیدی مضمون شور و شوق مردم در استقبال از ماه رمضان و همچنین استقبال مردمی از عید فطر را به تصویر می کشد.

«زمزمه عشق» به تهیه کنندگی هادی آشتیانی 6 قسمت 5 دقیقه ای را دربر می گیرد و مداحی‌ها و نجواهای مداحان اهل بیت (آقایان سماواتی ، میرداماد و حدادیان ) در ایام سوگواری امام علی (ع) را پخش می کند.

«سفره های آسمانی» در 15 قسمت 15 دقیقه ای مجموعه مستندی به تهیه کنندگی رهبر قنبری است که در خصوص غذاهای آئینی است که میان اقوام ایرانی مرسوم می باشد. ضمنا در این مجموعه به شیوه های تهیه این گونه غذاها می پردازد. پوشش، گویش، آداب، رسوم، کار و جغرافیای اقوام ایرانی نیز مد نظر می باشد. این برنامه از پنجشنبه 28 خرداد، هر روز ساعت 18:25روانه آنتن شبکه سه می شود.

«سفره های نور» به تهیه کنندگی مهدی صاحبی در 25 قسمت 30 دقیقه ای روایتگر داستان دانشجوی  آلمانی در رشته روزنامه نگاری است که پیرو توصیه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، تصمیم گرفت در مورد دین اسلام شناخت پیدا کند. این برنامه از چگونگی انتخاب ایران جهت شناخت اسلام و مسلمانان  می گوید. این دانشجوی آلمانی از یکی از دوستان ایرانی خود در دانشگاه سوربن کمک می گیرد تا به ایران سفر کند این برنامه در هر قسمت به خاطرات این دانشجوی آلمانی در گفت وگو با مبلغین اسلامی می پردازد. این برنامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی  است که از پنجشنبه 28 خرداد، هر شب ساعت 23:30 پخش می شود .

«ذکر» عنوان برنامه ای است که مهدی اسماعیلی در 30 قسمت 4 دقیقه ای بر عهده دارد و شامل تصویرسازی های گرافیکی و حدیث خوانی و صحبت های کارشناسی درباره موضوعات ماه رمضان در فضایی سه بعدی است و همچنین خواندن دلنوشته و مناجات هایی از علیرضا کنگرلو را به همراه گرافیک دو بعدی دربر می گیرد.

«مثل باران» به تهیه کنندگی سعید عباسی 2 قسمت 30 دقیقه ای دارد و به غبارروبی مساجد و عزاداری ها و نجواهای مردمی در ایام سوگواری حضرت علی (ع) و استقبال از شب های قدر می‌پردازد.

«ربنا» به تهیه کنندگی محمدرضا اسماعیلی به صورت تولیدی اسمای الهی را در قالب گرافیکی با همراهی نجواهای گروه های تواشیح در 30 قسمت 4 دقیقه ای در بر می گیرد.

برنامه «صفر تا صد» با محوریت مباحث مرتبط با جوانان در فضایی صمیمانه و جوان پسندانه در بخش های مختلف روی انتن می رود. این برنامه هر روز موضوعات متنوع و جذاب برای جوانان را با حضور یک مهمان و کارشناس مطرح می کند و هر آنچه که مرتبط با موضوع است را از صفر تا 100 مطرح می کند. این برنامه پای صحبت جوانانی می نشیند که دور از مرزهای این آب و خاک توانسته اند مسیر سعادت و نیکبختی را پیدا و آن را حفظ کنند .از دیگر بخش های این برنامه خاطرات ماه رمضان است و هنرمندانی که آثار هنری مرتبط با ماه رمضان عرضه داشتند از خاطرات خود با مردم می گویند. این برنامه در 30 قسمت 40 دقیقه ای به تهیه کنندگی سید محمد رضا نعمتی است. این برنامه هرروز بجز پنجشنبه و جمعه  قبل از اذان ظهر  پخش می شود.

«بنای بندگی» در  4 قسمت 30 دقیقه ای، پنجشنبه ها ساعت 12:30 به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد که به تفسیر قرآن و پرداختن به نکات اخلاقی آیات قرآن کریم توسط آیت ا.. ضیاء آبادی می پردازد.

در برنامه «باران و چمن» حجت الاسلام والمسلمین رنجبر، 30 آیه قرآن کریم را با محوریت اخلاق در مدتی کوتاه با مثال های قابل درک و به روز برای بینندگان شرح می دهد. این برنامه به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد در 30 قسمت 4 دقیقه ای می پردازد.

«ویژه برنامه شب های قدر» به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد و محمدرضا ماندگاران در 3 قسمت 70 دقیقه ای به صورت زنده و با حضور کارشناسانی همچون حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان از حسینیه همدانی ها و مهدیه تهران، قرائت دعای جوشن کبیر و به جا آوردن مراسم احیا برای شب های نوزدهم، بیست یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب های قدر از ساعت 23:30 دقیقه پوشش می دهد.

«مصباح» به تهیه کنندگی هادی آشتیانی در 3 قسمت 70 دقیقه ای به صورت زنده و با اجرای حسن سلطانی دکتر رجبی دوانی و حجت الاسلام طائب به بحث ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین، شهادت آن حضرت و لیالی قدر و نیز شخصیت، عدالت و حکومت ولایی حضرت علی (ع) می پردازد و سیره حضرت علی (ع) طی آن بررسی می شود. این برنامه یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه 14، 16 و 18 تیر ماه ساعت 22:30 پخش می شود.

پخش سخنرانی های مذهبی حجج اسلام حسینی قمی، ماندگاری، سید مهدی میرباقری، سید حمید میرباقری، فرحزاد و پناهیان در 30 قسمت 30 دقیقه ای به تهیه کنندگی هادی آشتیانی هر روز 6:10 صبح روی آنتن می رود.

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی نیز طی 30 برنامه 30 دقیقه ای در ماه مبارک رمضان، به تهیه محمد حجتی هر روز ساعت 12:30 از شبکه سه سیما پخش می شود.

«سمت خدا» کاری از گروه معارف شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سید عبدالمجید رکنی نیز در ماه مبارک رمضان با اجرای نجم الدین شریعتی و با حضور کارشناسانی چون حجج اسلام میرباقری، رنجبر، فرحزاد، حسینی قمی و ماندگاری هستند که در ایام ماه مبارک به بحث هایی با محوریت قرآن کریم خواهند پرداخت. این برنامه هر روز بجز پنجشنبه و جمعه ها ساعت 13:30 به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

برنامه «سمت خدا» در سحرهای ماه مبارک رمضان در 30  قسمت 15 دقیقه ای، ویژه برنامه ای را با حضور حجت الاسلام فرحزاد و اجرای نجم الدین شریعتی پخش خواهد کرد. این برنامه به شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی خواهد پرداخت.

«پخش دعای کمیل» در نیمه شب های جمعه از ساعت 00:40 بامداد در 4 قسمت 60 دقیقه ای دیگر برنامه گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما برای پخش در ماه مبارک رمضان است.

سخنان و رهنمودهای اخلاقی - اعتقادی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در 30  قسمت 15 دقیقه ای هر شب بعد از اذان مغرب از شبکه سه پخش می گردد.

 ***شبکه چهار سیما

برنامه «پروانگی» دو روز در هفته  با حضور کارشناسانی مانند احمدی عابدی، یدالله یزدان پناه، احمد رضی، سید رضی گیلانی، احمد جلالی به اصول عرفان اسلامی می پردازد.

برنامه «کتاب رمضان» با حضور محمود واعظی و حجت الاسلام دین پرور به کتابشناسی تاریخ سیاسی اسلام و تشیع و سیره نبوی در 15 قسمت می پردازد این برنامه ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار می رود.

مستند «اینجا فرشته می شوی» سه روز در هفته با موضوع جایگاه سالمندان در خانواده می پردازد.

مستند «رمضان و مسلمانان» که در 15 قسمت به بررسی آداب ماه مبارک در کشورهای اسلامی می پردازد.

***شبکه پنج سیما

شبکه پنج سیما همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه های متنوعی را برای روزه داران ضیافت الهی تدارک دیده است. برنامه های جشن رمضان، سریال لبنانی خاک و نمک، گفتگوی شبانه عقیق، جنگ شبانه ضیافت، سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، جزء خوانی قرآن کریم، افطاری ساده و چراغ مطالعه بعنوان ویژه برنامه های رمضانی شبکه پنج معرفی شدند.

هجدهمین «جشن رمضان» امسال با محوریت گره گشایی از کار خانواده ها و سوژه هایی که گرفتار مشکلات اقتصادی شده اند، هرشب بعد از افطار ساعت 21:30 از فرهنگسرای بهمن روی آنتن می رود. اجرای این برنامه را سیدکاظم احمدزاده بر عهده دارد. جشن رمضان سال گذشته به دنبال تحقق آرزوی افراد بود اما امسال بدنبال گره گشایی از زندگی خانواده های گرفتار است.

سریال «خاک و نمک» هم یک سریال لبنانی با محوریت مقاومت اسلامی و مشارکت اقشار مختلف مردم لبنان در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است که هر شب قبل از افطار از ساعت 19:45 دقیقه روی آنتن می رود. نام اصلی این سریال «ملح التراب» به کارگردانی ایاد نحاس محصول سال 2014 میلادی کشور لبنان در ژانر ملودرام سیاسی است .

گفتگوی شبانه «عقیق» نیز یک تاک شوی شبانه است که به گفتگو با تازه مسلمانان می پردازد این برنامه هر شب ساعت 23 پخش می شود.

محور سخنرانی امسال شبکه پنج نیز «معشیت» و تلاش برای زندگی بهتر با توجه به آموزه های اقتصادی اسلام است. این برنامه به پوشش سلسله سخنرانی های حجت الاسلام پناهیان با موضوع مدیریت صحیح زندگی، رفتار اقتصادی درست، فرهنگ کار، تلاش صرفه جویی و معشیت در زندگی می پردازد که هر روز ساعت 19 روی آنتن می رود.

«انس با قرآن» عنوان یکی از برنامه های معارفی شبکه پنج سیماست که هر روز ساعت 13:45 دقیقه پخش می شود. این برنامه پخش روزانه زنده یک جزء از قرآن کریم به صورت ترتیل با حضور قاریان ممتاز قرآن است که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای روزه داران در بهار قرآن در 30 قسمت 60 دقیقه ای روی آنتن می رود.

طرح قرآنی 1449عنوان برنامه ای تولیدی شبکه پنج سیماست که اولین قسمت آن از 23 خرداد مصادف با 25 شعبان ماه  ساعت 16 روی آنتن می رود. طرح قرآنی 1449 با محوریت حفظ سوره مبارکه یاسین است که شعار امسال این برنامه قرآن کتاب زندگی نامگذاری شده است. این برنامه در 78 قسمت 25 دقیقه ای است. بخش های کارشناسی حفظ سوره یاسین، تفسیر و مفاهیم سوره یاسین و نگاهی به شعار امسال طرح همراه با مسابقه پیامکی از جمله آیتم های برنامه طرح قرآنی 1449 است.

ویژه برنامه «ضیافت الهی» از ابتدای ماه مبارک رمضان بعد از افطار بر روی آنتن می رود. این برنامه زنده ترکیبی هر شب ساعت 21 به مدت 40 دقیقه در ماه مبارک از شبکه پنج پخش می شود.

افطاری ساده و چراغ مطالعه نیز دو میان برنامه رمضانی هستند که به مناسک سازی برای اطعام و افطاری ساده و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه در ماه رمضان می پردازند.

*** شبکه قرآن

ویژه برنامه های شبکه قرآن و معارف برای پخش در ماه مبارک رمضان معرفی شدند . این ویژه برنامه ها به شرح زیر است :

«خلوت انس» عنوان ویژه برنامه گفتگو محور سحرگاهی شبکه قرآن سیما است که همه روزه از ساعت 2:30 بامداد به صورت زنده با حضور فعالان حوزه های قرآنی ، دینی و مذهبی روی آنتن این شبکه خواهد رفت .

«ترتیل جزء خوانی قرآن کریم» از آران و بیدگل و حرم مطهر امام رضا (ع) در ساعت های4:30 و 10:30 به صورت زنده و همچنین جزءخوانی سه زبانه در ساعت 1:30 بامداد که همه روزه پخش خواهد شد .

«ضیافت» ویژه برنامه ی افطار و اذانگاهی مغرب این شبکه است که به بررسی زندگی علما و بزرگان مذهب شیعه با حضور خانواده ها و نزدیکان ایشان می پردازد و قرار است همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 19:15 به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن این شبکه برود .

علما و شخصیت های محوری برنامه ضیافت عبارتند از؛  امام خمینی(قدس سره)، شیخ حسنعلی نخودکی، سید محمد هادی میلانی، ملا احمد نراقی، علامه وحید بهبهانی، ملا حسینقلی همدانی، آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی، شیخ محمد تقی آملی، آیت الله مهدی الهی قمشه ای، ملاعلی کنی و علمای دیگر خواهند بود.

ویژه برنامه شبانگاهی «اهالی بهشت» با پرداختن به مسائل روز جامعه با حضور ورزشکاران، هنرمندان و برخی مسئولین نظام هرشب از ساعت 23 به صورت زنده میهمان مخاطبان شبکه قرآن سیما خواهد بود.

«طرح قرآنی 1449» نیز با محور حفظ سوره مبارکه یس و همچنین پرداختن به 30 موضوع قرآنی با مضمون سبک زندگی قرآنی از جمله برنامه های ماه مبارک است که همه روزه از ساعت 17 به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد .

سخنرانی مراجع معظم تقلید و خطبای برجسته کشور تحت عنوان «بیان» در 2 واحد زمانی 6:30 و 21 و همچنین سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی (چشمه معرفت) در ساعت 13:45 از شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد .

«باغ رویایی» و «به وقت نوجوانی» 2 بخش ویژه مخاطبان کودک و نوجوان این شبکه است که با محور طرح قرآنی 1449 در ساعت های 16 و 16:30 به روی آنتن می رود .

«یاد خدا» ، «مسابقه قاری برتر» ، «ارتباط با نمایشگاه قرآن کریم» (باغ موزه و مصلی) ، «قصه های قرآنی» (انیمیشن) ، «با شهداء در ضیافت نور» ، «رمضان درملل اسلامی» و «عروه الوثقی» (احکام ماه رمضان) از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این ماه هستند .

*** شبکه آموزش سیما

شبکه آموزش نیز ویژه‎برنامه‌هایی را برای پخش در روزهای مختلف ماه رمضان آماده کرده است. برنامه «دوباره نگاه کن» به تهیه کنندگی سعید بشیری و داوود آجرلو با محور قصه‌گویی تکنیکی و محتوایی قصص قرآنی و با اجرای احمد شاکری در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 23 از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می رود .

در این برنامه کارشناسان مختلفی از جمله داوود میرباقری، سید مهدی شجاعی، براهینی، بهروز شعیبی، حجت الاسلام علیرضا یوسف زاده و دکتر صالح قنادی و... حضور می یابند .

همچنین برای ایام ماه مبارک رمضان برنامه «دکترسلام» با ساخت آیتم ها و گزارش های مربوط به این ایام در تلاش است ضمن حفظ چهارچوب همیشگی برنامه ،حال وهوای این ایام را هم درنظر بگیرد.

دراین ماه مبارک تلاش بر این است که مهمانان دعوت شده درباره بجا آوردن مراسم برای بیماران صحبت کنند تا مومنان با اطلاعات کافی ضمن حفظ سلامت خود به عبادات معنوی و روزه گرفتن بپردازند .

آیتم های درنظر گرفته شده در برنامه «دکتر سلام» شامل: «نگران نباشید» اطلاع رسانی به تمام افرادی است که دچار باورهای غلط درباره روزه و روزه‎‌داری، «30 پیشنهاد» که پیشنهادهای متخصصان تغذیه برای تهیه مواد غذایی و این که چه غذاهایی بهترین انتخاب هستند برای سفره ماه رمضان، «چی بخوریم، چی نخوریم» آیتم دیگری است که توصیه های متخصصان تغذیه و طب سنتی و گیاهان دارویی را ارائه می کند، «سوال شما» عنوان آیتمی است که به مخاطبان پاسخ می دهد. سوالاتی که از طریق سامانه گویا برای برنامه ضبط می شوند با حضور متخصصان پاسخ داده می شوند، «آثار نماز و روزه» شامل سلسله موضوعاتی است که از تاثیرات مثبت نماز و روزه در انسان حکایت می کند به طور مثال شامل موضوعاتی مثل: کاهش افسردگی، فشار خون، سلامت قلب و عروق، بهداشت خواب و ...

برنامه «دکتر سلام» به تهیه‌کنندگی المان مرقوب‌نیا هر روز ساعت 13:30 از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

برنامه «گل آموز» در سال گذشته با توجه به مباحث مذهبی که در برنامه اعلام کرد توانست جایزه ویژه ماه رمضان در بخش کودک را به خود اختصاص دهد با توجه به این موفقیت و تجاربی که در این زمینه گروه برنامه ساز به دست آوردند این آیتم ها در ماه مبارک رمضان در برنامه گل آموز گنجانده شده است.

موضوعات روزانه بر اساس موضوعات قرآنی طراحی شده است. آشنایی با قرآن، نماز، امانتداری، نیکی به والدین، حق همسایه، راستگویی، شکرگزاری، روزه، پاکیزگی، رازداری از جمله موضوعات برنامه رمضانی «گل آموز» خواهد بود .

قصه های کوتاه با عنوان «30 روز با پیامبر (ص)»به صورت فتو رمان، آشنایی با نام حیوانات و میوه هایی که در قرآن کریم آمده است با نشان دادن عکس و فیلم از زندگی آن حیوان و یا خواص میوه نام برده شده است .

برنامه «گل آموز» به تهیه کنندگی سارا روستاپور هر روز ساعت 14 از شبکه آموزش به روی آنتن می رود.

سری جدید برنامه «مشق عشق» نیز با دکور، تیتراژ جدید و آیتم های مختلف به مدت 90 دقیقه در ماه مبارک رمضان میزبان خانه های ایرانی است.

از اول ماه مبارک رمضان حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی جمعه ها به نقش والدین در تحکیم خانواده می پردازد.

همچنین در روزهای دوشنبه دکتر محسن ایمانی  (روان‌شناس) علاوه بر ارائه مشاوره های روان‌شناسی با موضوعات عوامل ایجاد اختلالات روانی، برتری الگوی کامل مذهبی نسبت به الگوهای دیگر، بهترین روش الگوبرداری و بیشترین تاثیر سحر و افطار در ماه مبارک رمضان در خانواده، به پیامک های مخاطبان پاسخ می گویند.

سری جدید برنامه «مشق عشق» آیتم های معرفی کتاب، زوج خوشبخت، انشای عشق، گزارش مردمی، نماهنگ همچنین در روزهای جمعه آیتم مولای عشق در وصف امام زمان(عج) و آیتم جدید حقوقی را در برمی گیرد. اجرای این برنامه به عهده احسان شاملو و نسیم خشنودی خواهد بود.

سری جدید «مشق عشق» به تهیه کنندگی مجید قره گوزلو، از اول ماه مبارک رمضان دوشنبه ها ساعت 15 و جمعه ها ساعت 18 از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

از دیگر برنامه های رمضانی شبکه آموزش برنامه اذانگاهی «همین حوالی» به تهیه کنندگی جعفر شعاعی که هر روز قبل از اذان ظهر ساعت 12 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

این برنامه از شنبه تا جمعه به ترتیب به موضوعات سبک زندگی اسلامی، مشاوره مذهبی، رفتارهای فردی و اجتماعی، طب اسلامی، ازدواج آسان و مهدویت می پردازد .

در برنامه «همین حوالی» کارشناسانی همچون عیسی کشاورز، حجت الاسلام شرفخانی، دکتر محمد شجاعی،حجت الاسلام حامد حسینی، حجت الاسلام اعوانی و... حضور دارند. همچنین حجت الاسلام کریمی کارشناسی بخش احکام را بر عهده دارد.

آموزش روخانی و روان خوانی قرآن و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، گزارش روزانه، معرفی کتاب و سایت های مذهبی، مسابقه و ... از دیگر آیتم های این برنامه خواهد بود.

***شبکه مستند سیما

«به رنگ فوتبال» مجموعه ای مستند با اجرای مزدک میرزایی درباره داستان های مرتبط با فوتبال در سراسر جهان است. در این مجموعه سعی شده با نگاهی متفاوت زندگی و دل مشغولی‌های این قشر ورزشی تشریح شود. مصاحبه و نمایش بخشی از زندگی شخصی فوتبالیست‌‎ها، بازی های باشگاهی و یک بازی ملی و حواشی حضور هواداران در این بازی‌ها بخش‌ دیگری از این مجموعه است.

«به رنگ فوتبال» در 26 قسمت از شنبه تا پنجشنبه ساعت 21:30 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

مجموعه «ایران» در ماه رمضان جمعه ها ساعت 21:30 تلفیقی است از مستندهای گزارش کوتاه با مضامین فرهنگی، گردشگری که توسط مستندسازان جوان و خلاق در شهرهای مختلف ایران تولید می شود.

هر قسمت 30 دقیقه ای تلفیقی از چند مستند کوتاه در خصوص مکان های دیدنی، جاذبه های گردشگری، هتل، صنایع دستی، بازی های محلی، موسیقی‌های بومی و غذاهای محلی ایران می باشد.

«پایین تر از ابرها» در 20 قسمت 5 دقیقه ای در خصوص کودکانی است که سوالهایی را پاسخ می دهند که دغدغه بزرگسالان می‌باشد

خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از ماه مبارک رمضان در جبهه‌ها در مجموعه «هلال» پخش خواهد شد.

«خرده‌های مینا» یکم تیر ساعت 22 به مدت 40 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می رود.

در این مجموعه چهل نفر از سراسر عراق، بصره، سماوه، کربلا و نجف، به نیت زیارت امام رضا (ع) با پای پیاده از منزلشان تا حرم مطهر امام هشتم راه می‌روند.

مدت راهپیمایی چهل و سه روز است یکی از آنها که بیماری قند دارد، در قم بیماریش عود کرده و نزد پزشک می‌رود. پزشک به او می‌گوید که باید پایش را قطع کنند ولی او امتناع کرده و می‌گوید این پاها را برای رفتن به زیارت نیاز دارد.

روز چهلم آنها به نیشابور می‌رسند. در همین حین شخصی به نام ابونور ملحق می‌شود که یکی از علمای طراز اول سوریه است و به دلیل وجود جنگ (شیعه کشی) در کشورش به لبنان سفر کرده و در آنجا ساکن است. او برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد آمده است.

مجموعه مستند «یک ماه یک ستاره» روزهای زوج در هر قسمت، مقطعی از زندگی یک هنرمند برجسته (بازیگران، نویسندگان، موسیقی دانان و خوانندگان، هنرمندان حوزه‌ی تجسمی، ورزشکاران و ...) از سحر تا افطار به تصویر کشیده می شود، به گونه‌ای که یک حرکت انسان دوستانه یا عمل خیر خواهانه نیز در آن شکل می‌گیرد.

این مستند در 12 قسمت روزهای زوج ساعت 23 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

مستند «آوای گل» از 12 تیر ماه ساعت 14 روایتی است از فصل گل و گلابگیری در قمصر کاشان که با بررسی زندگی حاج مجید راهب، کارآفرین و صادرکننده برتر کشور تلفیق گردیده است. مستندی جذاب با تصاویری منحصر به فرد که به مخاطبان شبکه مستند هدیه می‌گردد.

در «مستند آب، مار، طناب» یک گروه مستندساز ایرانی که به قصد ساختن مستندی درباره‌ی راهپیمایی اربعین به عراق رفته‌اند، در راهی فرعی به حسن برمی‌خورند. وی کودکی عراقی است که در میان صحرا به انتظار عبور زائران کربلا می‌نشیند تا با هرآنچه دارد از آن‌ها پذیرایی کند. این گروه با عجله از او نیز تصویر می‌گیرند و می‌گذرند. او در همین زمان کوتاه درباره‌ی این که یک بار در چاه افتاده و به یاری حضرت عباس از چاه نجات یافته صحبت می‌کند.

این مستند 19 تیر ماه ساعت 22 روی آنتن شبکه نسیم می رود.

«یک لقمه نون» (سری جدید) از شنبه تا پنج شنبه ساعت 21:00پخش خواهد شد. این مجموعه با به تصویر کشیدن زندگی انسان‌هایی که تحت هر شرایطی به دنبال کسب روزی حلال هستند تولید شده است. با این حال سعی شده در قالب آن به مشاغلی پرداخته شود که بیشتر به زندگی مردم و بخصوص نسل جوان نزدیک است. طیف متنوع سوژه های این مجموعه می باشند و از دکتر، جراح تا کارگر کوره‌پزخانه مهمان «یک لقمه نان» می‌شوند.

مستند «اعتکاف» در 4 قسمت 15 دقیقه‌ای از 29 خرداد جمعه‌ها ساعت 21:00از شبکه مستند پخش خواهد شد.

چهار مستند همزمان در شهرهای تبریز، کاشان، بوشهر و تهران توسط چهار گروه کاملا متفاوت با موضوع اعتکاف تولید شده است.

سوژه‌های این مستند خانواده‌هایی هستند که تمام اعضای آن در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند و ما همراه آنها می‌شویم و حس و حال اعضای یک خانواده را در طول این سه مشاهده می کنیم.

مجموعه «اهل ایمان» به آیین‌ها و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان همچون بازی‌ها، آداب سحری، موسیقی رمضانی، جشن‌های رمضانی، وداع‌ها و ... می‌پردازد که از بخش‌های آن می‌توان به همچون نحوه بیداری برای سحر و روش‌های آن از شناخت ستارگان گرفته تا انواع ساز‌ها و مناجات‌خوانی‌ها می‌توان نام برد.

فیلمبرداری در بیش از 30 منطقه کشور از جمله یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان انجام شده است .اهل ایمان از 28خرداد تا 26 تیر ماه هر روز ساعت 16 از شبکه مستند پخش می شود.

«تفتان» درباره پیرمردی به نام سید محمد امین سیستانی است که با سنگریزه‌های رنگی و طی چند سال مسجدی را در اطراف زاهدان ساخته است و در کنار آن نیز با کمک سنگریزه‌ها ، 13 هکتار بیابان و کویر خشک را نیز تبدیل به یک مجتمع فرهنگی کرده است. مجموعه‌ای کامل که به واسطه رستوران و تالار و امکانات متنوعش در ایجاد اشتغال در سطح استان نیز موثر بوده است. این مستند 25 تیر ساعت 16:30  به مدت 25 دقیقه پخش می شود

«روایت دیدار» در 10 قسمت20 دقیقه‌ای از 1 تیر  دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها  ساعت 13:30پخش می شود. این برنامه با هدف‌ روایت حاشیه‌های دیدار قشرهای مختلف مردم با مقام معظم رهبری در شبکه مستند سیما تولید می شود. مجموعه ای از دیدارهای رهبر معظم انقلاب در غالب این برنامه در ماه مبارک رمضان پخش خواهند شد.

مستند 1 قسمتی «بخشش مریم» به مدت 30 دقیقه روز جمعه 5 تیرماه ساعت19:30 به روی آنتن می رود. در سال 1386 در نزاعی در شهر رویان در استان مازندران ، عبداله حسین زاده فرزند یکی از فوتبالیست‌های معروف شهر نور به ضرب چاقو کشته شد. شش سال پس از حکم دادگاه  مبنی بر قصاص قاتل، مادر مقتول در پای چوبه دار، قاتل فرزندش را بخشید . این اتفاق دستاویزی برای ساخت مستند «بخشش مریم» شد تا فرهنگ بخشش را در جامعه ترویج دهد.

مستند 25 دقیقه‌ای «طعم سیب» که با موضوع دیدار علی لهراسبی است که به دیدار خانواده مرحوم پاشایی می رود و مادر مرتضی پاشایی به بیان خاطرات از زندگی این هنرمند فقید کشور می پردازد. این مستند پنجشنبه 28 تیر ماه ساعت20:00 به روی آنتن می رود.

«کانی های پرطاووسی» که به مشکلات و سختی کارِ کارگران معدن طلا و مس می‌پردازد. رضا، جوانی که در معدن طلا و مس «قلعه زری» کار می‌کند هر روز با نگرانی از احتمال تعطیلی معدن و ترس از بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که دو نفر از دوستان نزدیک او در حین بالا آمدن از معدن با بالابر به عمق هفتصد متری زمین سقوط کرده و جان خود را از دست ‌داده‌اند‌.

این مستند جمعه 12 تیر ماه ساعت19:30پخش می شود.

بیان پیشرفت‌های علمی در ایران در مستند «فاتحان ثریا» است که از 28 خرداد ماه تا 26 تیر ماه هرشب ساعت 19:00به روی آنتن می رود . این مستند روایتگر تلاش دانشمندان و دانش آموختگان ایرانی در حوزه‌های مختلف علمی است و نوع زندگی و تاثیرگذاری آنها در محیط‌های علمی و تحصیلی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد. در هر قسمت از نگاهی دیگر یکی از دانشمندان ایرانی را به مخاطبان ایرانی معرفی می‌کند.
«ضیافت الهی» به بررسی آثار و جنبه‌های جسمی، روحی و معنوی روزه می پردازد. بررسی علمی و آثار روانی روزه داری توسط کارشناسان دانشگاهی و حوزوی بخش دیگری از این مستند را تشکیل می‌دهد.

همچنین اشتراک وجود  فریضه‌ی روزه داری بین ادیان الهی و وحدت در شکل و ماهیت روزه بین مذاهب اسلامی از دیگر مسائل مطرح شده در این مستند  است. در این مستند اشکال مختلف روزه داری در دین یهود، مسیحیت و اسلام توسط علما و روحانیون هر یک از این ادیان توضیح داده می‌شود. همچنین آنها به شرح برکات جسمی و روحی روزه در زندگی انسان دیندار می‌پردازند.«ضیافت الهی» 27 خرداد ماه ساعت 23:30 پخش می شود.

سه شنبه تا جمعه 23 تا 26 تیر ماه ساعت17:00، مستند 4 قسمتی «ارتباط اسرائیلی» پخش می شود.

این مستند به قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌پردازد. دزدی و قاچاق اعضا نه تنها فلسطینیان بلکه خود مردم سرزمین اشغالی را نیز بی نصیب نگذاشته است. این مستند برای اولین بار تصاویری باورنکردنی از قاچاق اعضا در دل سرزمین‌های اشغالی ارائه می‌کند. گزارشی که توسط چند فیلمساز گمنام اما صاحب سبک تهیه شده و نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نه تنها به مردم کشورهای دیگر که حتی برای دزدی و قاچاق اعضا به شهروندان خود نیز رحم نمی‌کند.

فیلم «نیویورک زیرزمینی» که با هدف به تصویر کشیدن و فضا دادن به نگاه منتقدان در آمریکا، حضور این جریان انتقادی را پر رنگ تر جلوه می دهد و به ایده‌ فروپاشی آمریکا از درون می پردازد.

این فیلم جمعه 29 خرداد ماه ساعت 20 به روی آنتن می رود.

داستان فیلم روایت موازی سه سوژه که به طور مجزا دنبال می‌شوند، خواهد بود.

1. یک گروه شعرخوانی 4 نفره که در متروهای منهتن نیویورک قدم زده و دکلمه‌های انتقادی سر می‌دهند.

2. شاعر مستقلی که مجموعه اشعار انتقادی خود را خود چاپ کرده و آن را در خیابانها و متروها به صورت دستفروشی در اختیار مردم می‌گذارد.

3. یک خواننده موسیقی زیرزمینی که به دلیل مواضع انتقادیش نمی‌تواند وارد جریان غالب شود.

مستند 5 قسمتی «سرزمین ناشناخته» از شنبه تا چهارشنبه 20 تا 24 تیرماه ساعت19:30پخش می شود.

این برنامه که در پنج قسمت مجزا و متناسب با تغییرات عمده سیاسی در امریکا تولید شده به روند چگونگی شکل گیری تئوری‌های توطئه در این جامعه از زمان آغاز جنگ سرد تا واقعه یازدهم سپتامبر پرداخته و رابطه آن با سیاست های دولت امریکا و نحوه بازتاب آن در سینمای این کشور را بیان می‌کند. در این مجموعه سعی شده تا فیلم‌های مطرح سینمای امریکا در هر مورد بررسی و معرفی گردد. همانگونه که پروپاگاندا در زمان جنگ موثرترین روش تاثیر بر افکار عمومی است، تئوری توطئه مناسب‌ترین روش تاثیر گذاری دولت‌ها بر جوامع در زمان جنگ سرد و قدرت نمائی دولت‌ها می‌باشند.

مستند 5 قسمتی «محروم از عدالت» از شنبه تا چهارشنبه 13 تا 17 تیر ماه ساعت19:30 پخش می شود.

مجموعه حاضر به داستان افرادی می‌پردازد که قربانی بی عدالتی‌های حاکم در سیستم قضایی و همچنین فساد موجود در ادارات پلیس در انگلستان شده‌اند. هدف اصلی این مجموعه این است که با پرداختن به لایه‌های زیرین ساختار قضایی انگلستان نشان دهد علیرغم کارآمد بودن ظاهری آن، این ساختار در واقعیت دارای معایب و نقصان بسیار زیادی می‌باشد.

«شبنم و داس» که سه شنبه 2 تیر ماه ساعت 22:00 پخش می شود، به موضوع رنسانس ایتالیا می پردازد، که در اصل یک واکنش به فساد کلیسا و سیستم تصمیم گیری در آن و در حقیقت رنسانس شورش دانشمندان ایتالیا بر ضد جهالت کشیش‌ها و سوء‌استفاده آنها از قدرت بوده است. این مستند ضمن بررسی موارد مذکور به بازگویی حوادث تاریخی اوایل قرن 14 میلادی می‌پردازد که در آن می‌توان به گسترش طاعون در اروپا و پناه آوردن مردم به کلیسا را مثال زد که البته در آن هنگام بی‌ثمر بود.

مستند جستجوگرایانه 6 قسمتی «نظام جاسوسی آمریکا» به بررسی پدیده کنترل و جاسوسی هدفمند و دیجیتالی  دولت آمریکا از شهروندان این کشور و همچنین مقامات و شهروندان کشورهای دیگر می‌پردازد. پس از افشاگری های ادوارد اسنودن درباره نقض حریم خصوصی افراد این مسئله در کنگره، بین مردم و همچنین کمپانی‌های مرتبط با تکنولوژی و اطلاعات و دیگر نهاد‌های آزادی خواه به جنجالی بزرگ تبدیل شده است.

این مستند به دنبال پاسخی برای سوالات بسیاری است که درباره تهدید حریم خصوصی و فضای اینترنت و صلح جهانی مطرح می‌شود.

در این مستند همچنین شیوه تامین بودجه برای فعالیت های جاسوسی، چگونگی رشد فعالیت های NSA ، و تاثیر حادثه 11 سپتامبر بر گسترش کنترل فضاهای شخصی بررسی می‌شود.

این مستند شنبه تا پنجشنبه 6 تا 11 تیر ماه ساعت18:30 پخش می شود.

مستند «روزی روزگاری» که شنبه تا چهارشنبه 30 خرداد تا 3 تیر ماه ساعت19:30پخش می شود، درباره موضوع تهاجم آمریکا به عراق می باشد.

تقریبا 7 سال پس از تهاجم آمریکا به عراق می‌توان در حدود 5 میلیون کودک یتیم یافت که جنگ آنها را یتیم کرده و کل نسل آنها به خاطر پیامدهای حمله آمریکا از لحاظ روانی آسیب دیده‌اند.

فرزندان عراق در معرض درگیری‌های خشونت آمیز و سوء استفاده قرار گرفتند، پدر و مادر خود را از دست دادند، در ابوغریب و کمپ بوکا به زندان محکوم و همه نوع تجربه آسیب‌زا داشته‌اند. برای یک نسل از کودکان عراقی ، جنگ تمام چیزی است که می‌شناسند. بنابراین به جای بازی با دوچرخه و یا توپ، با کابوس‌های خود زندگی می‌کنند.

«حقیقت گمشده» با هدف زنده کردن برهه ای از تاریخ ادبیات ایران و تاثیر آن در جهان ساخته شده و به ترجمه اشعار خیام توسط 'ادوارد فیتز جرالد' می پردازد.

گفته می شود که نسخه نفیس این ترجمه پس از صحافی همراه کشتی تایتانیک به اعماق اقیانوس رفته است.

«حقیقت گمشده» در انگلیس، شیراز، اصفهان، نیشابور و کویر مرکزی ایران تصویر برداری شده و فیلمساز در قالب بخش های روایت ، بازسازی و مصاحبه با افراد مطلع این اثر را تهیه کرده است.

این مستند جمعه 29 خرداد ماه ساعت14:00 به روی آنتن می رود.

«تولد در سرزمین سوخته» جمعه 26 تیر ماه ساعت14:00 با موضوع تاثیرات استفاده از تسلیحات به روی آنتن می رود.

در سوم دسامبر 2012 برای چهارمین بار قطعنامه تاثیرات استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده در سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد. این بار نیز مانند سه رای گیری گذشته، 4 کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل به این قطعنامه رای منفی دادند.

در 28 فوریه 1991، جرج بوش پایان عملیات آزاد سازی کشور کویت را اعلام کرد. در دهه 1990، سربازان آمریکائی و انگلیسی به بیماری مبتلا شدند که به "سندرم خلیج فارس" معروف شد. این بیماری که عامل آن اورانیوم ضعیف شده بود موجب پیدایش انواع مختلف سرطان مانند سرطان خون، سینه و غدد لنفاوی در بین شهروندان عراقی گردید.

امروزه ارتش 20کشور جهان که اکثراً کشورهای عضو ناتو هستند به گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده مجهز شده‌اند. تاثیرات سمی ناشی از انفجار این گلوله‌ها تا مدت‌ها در صحنه نبرد باقی می‌ماند و موجب پیدایش انواع سرطان‌ها و همچنین تولد نوزادان ناقص الخلقه می‌گردد.

مستند «دریچه: صحنه سازی مرگبار» با موضوع بررسی موضوع کارخانه داروسازی که توسط آمریکا بمباران شده و صحبت با بازماندگان آن پنجشنبه 4 تیر ماه ساعت 23:00 به روی آنتن می رود.

این مستند درباره سفر خانم " ایوان ریدلی" به سودان جهت است. این مستند نگاهی انتقادی به سیاست خارجی آمریکا و نحوه استفاده از قدرت نظامی برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی اخلاقی کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا دارد. مستند به بیان این مهم می‌پردازد که دولت کلینتون برای انحراف افکار عمومی، موضوع بمباران این کارخانه را با بهانه تولید مواد اولیه برای فعالیتهای تروریستی و با هدف استفاده توسط گروههایی چون القاعده نسبت می‌دهد.

«دریچه: غبار» با موضوع توسعه شهری در چین پنجشنبه 28 خرداد ماه ساعت 23:00 پخش می شود.

توسعه شهری در چین بر پایه سرمایه گذاری خارجی و زور بازوی میلیون‌ها کارگر چینی است، کارگرانی که به امید درآمدی بهتر روستای خود را ترک می‌کنند و راهی شهرهای بزرگ می‌شوند."زو چولینگ" یکی از این کارگران است که در اوایل دهه 90 میلادی همراه  با پنج تن از دوستانش راهی شهرها شدند. کار در شرایط طاقت فرسایی که در حقیقت مرگی تدریجی را در پی داشت. اما او نمی‌دانست که استنشاق گازهای حین حفاری می‌توانست بی نهایت خطرناک باشد. او و دیگر کارگران با علائمی چون تب، تنگی نفس و خستگی مفرط مواجه شدند که علایم یک بیماری خطرناک تنفسی به شمار می‌رود. در حین ساخت این برنامه چولینگ بر اثر بیماری می‌میرد.

«دریچه: پهپادها، جنگ ناجوانمردانه‌ی اوباما» که به ماجراهای حمله 11 سپتامبر می پردازد، پنجشنبه 11 تیر ماه ساعت 23:00به روی آنتن می رود.

بعد از حمله 11 سپتامبر به برج های دو قلو در آمریکا، جورج بوش مبارزه علیه تروریسم را اعلام کرد. با روی کار آمدن اوباما، این جنگ شکل دیگری به خود می‌گیرد. استفاده ازهواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن مظنونینی که عضو شبکه القاعده هستند، در کشورهای مختلف از جمله: یمن، پاکستان، عراق و نیز افغانستان. هواپیماهای بدون سرنشین سلاح جدید ارتش آمریکاست. ولی در اکثر شلیکهایی که این هواپیماها انجام می‌دهند، مردم بی گناه از جمله کودکان نیز قربانی می‌شوند. این شلیکها خارج از اساسنامه‌های ثبت شده در جوامع بین المللی هستند. از نظر اوباما، این نوع جنگ باعث کشته نشدن غیر نظامی‌ها می‌شود و نیز ازکشته شدن سربازان ارتش آمریکا جلوگیری می‌شود. در صورتی که بسیاری از مردم بی‌گناه در این شلیک‌ها کشته می‌شوند.

« دریچه: داستان تهران»که به معرفی سیر تحولات تاریخی پایتخت ایران با به تصویر
کشیدن پاره‌ای از جلوه‌های ایران اسلامی آن می پردازد، پنجشنبه 18 تیر ماه ساعت 23:00 به روی آنتن می رود.

در این فیلم، آمیزه‌ای از تنوع اجتماعی، فرهنگی و تاریخی زندگی در یکی از بزرگترین کلان شهر‌های جهان با ویژگی‌های خاص خود از زبان کارشناسان برجسته و بر اساس مستندات موجود ارائه می‌گردد.

«دریچه: بازی جدید بزرگان» پنجشنبه 25 تیر ماه ساعت 23:00به روی آنتن می رود.

در این مستند خواهیم دید: از ابتدای اکتشاف و استخراج نفت در منطقه خاورمیانه، غرب به ویژه انگلیس برای مدتی طولانی حضوری فعال در منطقه داشت. بعد از آنکه انگلیس ضعیف شد، آمریکا جای آن را در منطقه گرفت و توانست جایگاه خود را در منطقه مستحکم کند. به دلیل اینکه منطقه خاورمیانه از نظر انرژی بسیار حائز اهمیت است و انتقال نفت بدون امنیت امکان پذیر نیست، آمریکا همیشه سعی کرده کنترل منطقه را در دست داشته باشد. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که از نفوذ و کنترل آمریکا در منطقه به شدت کاسته شده است. یکی از مهمترین عوامل این امر، قدرتمند شدن ایران است. ایران که توانسته بود با ملی کردن صنعت نفت در برابر غرب عرض اندام کند، با پیروزی انقلاب به عنوان تهدیدی جدی در برابر استعمار غرب  و امپریالیسم آمریکا تبدیل شد. کنترل و اشراف ایران به تنگه هرمز همچون خاری در چشم آمریکا می‌باشد که می‌تواند در مواقع حساس به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود. گذشته از ایران، بیداری اسلامی در مناطق و سرنگونی ایادی آمریکا زنگ خطری دیگر برای ایالات متحده محسوب می‌شود. دزدان دریایی در سومالی نیز مایه سلب آرامش شده و حضور قدرتمند چین نیز در خاورمیانه دلیلی شده تا آمریکا دیگر جایگاه سابق خود را در منطقه نداشته باشد.

در مستند جذاب «ریشه‌ها» که از  یکشنبه 31 خرداد ماه روزهای فرد ساعت23:00 پخش می شود شاهد تحولات دگرگونی در جهان هستیم.

گروه اندکی از کشورهای ثروتمند، به ریاست آمریکا، سلطه جویانه در سرنوشت و افکار ساکنان اکثریت کشورهای جهان، تاثیرات و تغییرات غیر قابل بازگشت ایجاد می‌کنند. مرزهای قدیم از میان برداشته می‌شوند، اما مرزهایی تازه و نامرئی، غیر قابل عبورتر از پیش، ایجاد می‌شوند.

والاترین ارزش های انسانی، در دنیای سرمایه داری، تعریف تازه پیدا می‌کنند و مهمترین دستاوردهای تمدن بشری، علوم و فن آوری، همگی در خدمت سلطه جویان و اهداف آنها به کار گرفته می‌شوند.

روایتی از زندگی فلسطینیان در روستای "نبی صالح" در مستند «جمعه‌های کرانه باختری» تصویر می شود . در این مستند زندگی مردمان روستای نبی صالح و در نقطه مقابل آن مردمان شهرک اسرائیلی "هالامیش" به تصویر کشیده می شود.

هر هفته بعد از نماز جمعه مردم این روستا نسبت به غصب و اشغال زمین هایشان از سوی شهرک نشینان اعتراض می‌کنند و هر هفته  این اعتراضات با گازهای اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی جواب داده می‌شود. این فیلم گرچه تلاش می‌کند که به حرف‌های دو طرف گوش کند، اما از نشان دادن قساوت و و ظلم و ستمی که سربازان اسرائیلی نسبت به مردم این روستا روا می‌دارند، ابایی ندارد. در این فیلم مادری که فرزند نوجوانش را در این اعتراضات از دست داده است، روز حادثه را تشریح می‌کند.

این مستند جمعه 19 تیر ماه ساعت 14:00 پخش می شود.

داستان خروج اعضای مجاهدین خلق از این گروهک تروریستی در مستند «خروج ممنوع» یکشنبه 31 خرداد ماه ساعت 22:00روایت می شود.

این مستند داستان چگونگی ورود6 تن از اعضای منافقین به این گروهک و همچنین نحوه برخورد با ایشان را به تصویر میکشد.

مستند 7 قسمتی «تقلا برای زندگی» با موضوع حیات وحش که محصول 2012 تا 2014 جمعه ها ساعت 24 ساعت 24:00پخش می شود.

این مجموعه به بررسی رفتارهای حیوانات به صورت جامع، علمی و به کمک دوربین‌های بسیار پیشرفته با نگاهی ریز و دقیق می‌پردازد.

مستند 12 قسمتی «شگفتی های حیوانات» با موضوع حیات وحش از 31 خرداد ماه یکشنبه‌ها ساعت 24:00 به روی آنتن می رود.

این مستند محصول 2014 که به حیات وحش در خصوص زندگی حیوانات: پنگوئن‌ها، خرس‌ها، گربه‌های بزرگ، مورچه‌ها، روباه‌ها، فیل‌ها، میمون‌های فوق العاده، کروکودیل‌ها، مارها، پرندگان شکارچی، خفاش‌ها و مارها می پردازد.

«سرانجام گربه سانان» در 4 قسمت به زندگی گربه سانان از 1 تیر ماه دوشنبه‌ها ساعت 24:00 می پردازد.

پنجاه سال پیش حدود نیم میلیون شیر در آفریقا وجود داشت که تعداد آنها در حال حاضر کمتر از 20,000 است و این یعنی با توجه به شکار غیر قانونی این گربه سان در آینده نزدیک نسل این حیوان منقرض خواهد شد.

سه شنبه 2 تیر ماه ساعت 24 مستند «مورچه‌های سبز دوست یا دشمن» که با کیفیت متفاوت از زندگی لشگر 500,000 تایی مورچه‌های سبز و ملکه آن‌ها می باشد . این مستند در دل درختان جنگل‌های استرالیا و مالزی ساخته شده و از تاثیر آنها بر اکو سیستم طبیعت و زندگی انسان‌ها می گوید.

بررسی طبیعت و حیات وحش پنج کشور مالزی، تایلند، کامبوج، ویتنام و چین در مستند 5 قسمتی «حیات وحش هند و چین» از 28 خرداد ماه، پنجشنبه‌ها ساعت 24:00 به روی آنتن می رود.

***شبکه سلامت سیما

برنامه های ماه مبارک رمضان شبکه سلامت به موضوعاتی مانند سلامت جسم و روح در ماه مبارک رمضان، تغذیه در ماه رمضان، خواب در ماه رمضان،سلامت کلیه ها و دهان و دندان در ماه رمضان خواهند پرداخت.

برنامه «ضربان» در 30 قسمت ساعت 16 ، «برگی از دفتر وجود» هر روز ساعت 18 و برنامه «سفره ای از جنس نور» ساعت 22 روی آنتن شبکه سلامت می روند.

همچنین شبکه سلامت انیمیشن ها و وله های گرافیکی متناسب با ماه رمضان پخش خواهد کرد.

***شبکه افق

برنامه «قرار» به تهیه کنندگی الهه بهبودی و مهدی خداوردیان با موضوع سبک زندگی دینی از شبکه افق پخش خواهد شد.

این برنامه ویژه اذان گاهی شبکه افق هر روز  به مدت 50 دقیقه روی آنتن می رود.

همچنین برنامه «کدبانو» به مدت 20 دقیقه به تهیه کنندگی هاشم تفکری با مضمون سبک زندگی ایرانی اسلامی خانم های غیر ایرانی مقیم ایران در ایام ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش می شود.

شبکه افق با هدف نشان دادن حضور روحانیون مبلغ در مناطق محروم برنامه «سفیران هدایت» به تهیه کنندگی محمدحسین هاشمی را در 26 قسمت در ماه رمضان پخش خواهد کرد.

بازپخش سریال «وضعیت سفید» به تهیه کنندگی هر روز در ماه رمضان به مدت 50 دقیقه از شبکه افق پخش می شود.

مستند «عکس بر عکس» به تهیه کنندگی صادق داوری فر است. دوربین مستند ساز با شیخ کاظم راشد یزدی از وعاظ به نام ایران همراه می شود و زندگی وی را از زبان خودش روایت می کند.

مستند «کوچه نقاش ها» به تهیه کنندگی مهدی مطهر فیلم مستندی که به زندگی سید ابوالفضل کاظمی می پردازد. او در زمان دفاع مقدس فرمانده گردان میثم بوده و امروز با حفظ روحیه خود در زمان جنگ به انجام امور خیر می پردازد. از جمله اداره هیأت امام حسین (ع)، کمک به جوانان برای ترک اعتیاد و کمک به احیای ورزش زورخانه. او همچنین از خاطرات خود با فرماندهانی چون حاج احمد متوسلیتن و شهید مصطفی چمران یاد می کند.

مستند «پرچین راز»، مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره شخصیت جرج جرداق ادیب مسیحی و کتاب برجسته اش درباره امام علی (ع) که در 1 قسمت 46 دقیقه ای از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» به تهیه کنندگی مهدی اکبری ـ موسسه راسخ فیلم که در آن یک روحانی جوان،  قصد دارد کلیه اش را به پسربچه ای که نیازمند اهدای کلیه است، اهدا کند. خانواده پسر بچه به دلیل نیاز مالی امکان فراهم کردن کلیه برای فرزندشان را نداشته اند. این روحانی با شک، تردید، هشدار و انکار فراوان اطرافیان مواجه می شود اما ثابت قدم در انتها کلیه اش را اهدا می کند.

مستند «نزدیک‏تر از نزدیک» به تهیه کنندگی روح الله اسدی کیادهی در 1 قسمت 45 دقیقه ای پخش می شود.

مهاجرت عده‏ای از اهالی لبنان و سوریه به آرژانتین در زمان حکومت عثمانی و زندگی مخفی آنها تا پایان حکومت عثمانی موجب شد به دلیل دوری از سرزمینشان کم‏کم معارف اسلامی و احکامش را فراموش کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور مبلغان ایرانی مسلمان در آرژانتین دوباره به اسلام روی آورده و اکنون خود مبلغ اسلام در آرژانتین هستند.

مستند «جعفر گنزالس» از مرکز مستند حقیقت درباره زندگی رائول گنزالس معروف به جعفر گنزالس است. او در مادرید اسپانیا در خانواده‏ای کمونیست متولد شد. او پس از دستگیری‏های متعدد به خاطر فعالیت‏های ضد فاشیستی و محکوم شدن در زندان اسپانیا به طبیعت روی آورد و پس از چندین سال زندگی در کوهستان و تفکر در طبیعت به کشف یک خالق رسید و به اسلام روی آورد.

مستند «عباس دیپالما» به بررسی آرا و عقاید عباس دیپالما، ایتالیایی مسلمان شده ای می پردازد که پس از تحصیل در سوریه و ایران، هم اکنون روحانی مسجد شهر خود در ایتالیا است. او سید حسن نصر ا... را الگوی فکری و اخلاقی خود معرفی می کند.

مستند «آن کتاب» به تهیه کنندگی محسن کسایی داستان فردی به نام علی امینی که از کودکی با کمک پدر و مادرش حفظ قرآن را آغاز کرد. وی همزمان به فراگیری تفاسیر قرآن و علوم و معارف اسلامی پرداخت. در ده سالگی حافظ کل قرآن و ترجمه آن بوده و از نظر تحصیلی نیز از هم سالان خود، پیشتر است. والدین علی، لطف خدا و برکت قرآن و در کنار آن توجه به اصول و روش صحیح حفظ قرآن در کودکان را از عوامل موفقیت وی می دانند.

مستند «30 سال زندگی با 100 بند» کاری از مهدی زمانپور کیاسری درباره فردی به نام علیرضا رضایی کلانتری که به تشویق پدرش از کودکی با قرآن و دعا انس گرفت. او در 18سالگی، معرق کاری دعای جوشن کبیر بر سقف منزلش را که سی سال طول کشید، آغاز کرد. پس از آن نیز دعای کمیل و دعای صاحب الزمان را بر سقف منزلش کار کرد.

مستند «افطاریه» به تهیه کنندگی امیر حسین نوروزی است. این مجموعه، تبریک ماه رمضان از زبان خانواده شهدا، به همراه روایت سجایای اخلاقی و کلیتی از زندگی شهید است.

سخنرانی هایی در  قالب برنامه «نشانی آسمان» به تهیه کنندگی محمد جواد جهانگیر گفتارهایی از مرحوم آیت الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی را به تصویر می کشد.

مستند «کشف اسلام» به تهیه کنندگی حمید خیرالدین به بررسی موضوعات مختلف در دین مبین اسلام از قبیل آفرینش، معاد می پردازد.

 بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی سیما