تبیان، دستیار زندگی
وایبر و تلگرام همچنان یکه تاز اخبار شبکه های اجتماعی هستند و هر با با موضوعی زمزمه فیلتر شدن این نرم افزارها را به میان می آورند. وایبر با تبلیغات غیر اخلاقی و تلگرام با استیکرهای دردسر سازش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیکرهای تلگرام درد سرساز شد


وایبر و تلگرام همچنان یکه تاز اخبار شبکه های اجتماعی هستند و هر باربا موضوعی زمزمه فیلتر شدن این نرم افزارها را به میان می آورند؛ به تازگی وایبر با تبلیغات غیر اخلاقی و تلگرام با استیکرهای دردسر سازش.

استیکرهای تلگرام

تقریبا از اوایل امسال اختلالات وایبر باعث شد تا تعداد زیادی از کاربران این نرم افزار تلگرام را که از امکانات خوبی برخوردار بود به عنوان جایگزینی برای وایبر انتخاب کنند. با توجه به اینکه یکی از دلایل استقبال از وایبر استیکرهای جذاب این نرم افزار بود کاربران با رفتن به سمت تلگرام در کنار سرعت بالا و امکانات زیادی که در تلگرام وجود داشت، تنها عیب این نرم افزار را نبود استیکرهای متنوع می دانستند.
بعد از مدتی که تعداد کاربران تلگرام به میزان قابل توجهی افزایش یافت این امکان فراهم شد تا هرکس با تصاویر و نوشته دلخواه خودش استیکر بسازد. استیکرها که ساخته شد کم کم لینک هایی در گروه های مختلف منتشر شد و با یک کیلیک استیکرهای ساخته شده را به راحتی به صفحه کاربران اضافه کرد؛ استیکرهایی که همه چیز در آنها پیدا می شود از تصاویری که از استیکرهای وایبر و بیسفون و سایر نرم افزارها گرفته شده تا تصاویری از شخصیت های سیاسی که در قالب استیکر طراحی شده است.

برخورد با ناشران محتوای غیراخلاقی

در کنار استیکرهایی که با تصاویر شخصیت ها طراحی شده چند روزی است که پیام هایی بین کاربران منتشر می شود با این عنوان که "برای پروفایل خود از عکس شخصی استفاده نکنند چون عده ای از  این عکس ها استیکر درست می کنند"؛ بناراین به راحتی بدون اینکه خود شخص در جریان باشد تصویر شخصی اش به عنوان یک استیکر در تلگرام ثبت شده. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره می گوید: برای شبکه‌ هایی که از محتوا یا استیکرهایی در قالب توهین به مقامات کشور استفاده کرده یا نسبت به ترویج مسائل غیراخلاقی مبادرت می‌کنند براساس قانون، محدودیت اعمال می‌کنیم.
محمود واعظی با تأکید بر اینکه سیاست ما برخورد با عواملی است که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند، درباره نظارت بر شبکه‌های اجتماعی نیز اظهارکرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نظارت کاملی بر تمام شبکه های اجتماعی دارد و علاوه بر این سازمان، دستگاه ‌های مرتبط دیگر نیز محتویات این شبکه ها را از نظر امنیتی رصد می‌کنند. واعظی ادامه داد: با منتشرکنندگان محتوا های خلاف اخلاقی در شبکه ‌های اجتماعی یا مباحثی که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند، برخورد می‌شود. وزیر ارتباطات گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که شبکه ‌های اجتماعی سالم که طبق مقررات کشور عمل می‌کنند، محدودیت فعالیت نخواهند داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: برای شبکه‌ هایی که از محتوا یا استیکرهایی در قالب توهین به مقامات کشور استفاده کرده یا نسبت به ترویج مسائل غیراخلاقی مبادرت می‌کنند براساس قانون، محدودیت اعمال می‌کنیم


با تبلیغات غیراخلاقی در وایبر چه کنیم؟

زیاد بودن حجم پیامک های تبلیغاتی هنوز مشترکان را آزار می داد و مشکل عدم تمایل برای دریافت این پیامک ها هنوز حل نشده بود که استفاده کنندگان از شبکه های موبایلی مثل وایبر، متوجه شدند این تبلیغات به این پیام رسان ها هم سرایت کرده است.

مدتی است کاربران شبکه موبایلی وایبر از تبلیغاتی که برای آن ها فرستاده می شود گلایه دارند.

علاوه بر تعداد زیاد این تبلیغات، اخیرا پیام هایی از سوی شرکت تبلیغ کننده ارسال می شود که برای تبلیغ محصولاتی خاص از کلمات نامناسبی استفاده می کند. با توجه به این که مخاطب این تبلیغات مشخص نیست و می تواند از هر جنس و یا گروه سنی باشد، این قضیه مشکلاتی را ایجاد کرده است و کاربران زیادی نسبت به این موضوع نگران هستن: «مدتی بود که تبلیغات توی وایبر زیاد شده بود و ما هم شماره ها را بلاک می کردیم. اما اخیرا می بینیم یک سری تبلیغات بد فرستاده می شود. بچه من نوجوونه و موبایل هم داره و از وایبر استفاده می کنه. اگر من نخوام با این کلمات بد روبرو بشه باید چی کارکنم؟ ما اگر نخوایم برامون تبلیغ بیاد باید چیکار کنیم؟»

استیکرهای تلگرام

فرنقی زاد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در این باره می گوید که محتوای تبلیغاتی که در وایبر و سایر پیام رسان ها می آید به وزارت ارتباطات ربطی ندارد. سرورهای این پیام رسان ها مرکزی است و اگر کدهایی که از آن ها پیام ارسال می شود را نگاه کنید می بینید اکثرا خارجی هستند.
به گفته این مسئول روابط عمومی این قضیه دست وزارت ارتباطات نیست و آن ها می توانند هر محتوایی را ارسال کنند و برای ارسال آن نیازی به اجازه از وزارت ارتباطات ندارند.
فرنقی زاد می گوید: دقیقا به خاطر همین مسائل و مشکلات است که بارها مسئولین توصیه کرده اند از شبکه های موبایلی داخلی استفاده کنید. الان اینطور شبکه ها مثل بیسفون در دسترس است و چون سرور آن داخل کشور قرار دارد، همه چیز در آن قابل پیگیری است.
او این مشکل را با مشکل استفاده از ماهواره مقایسه می کند و می گوید: دقیقا این بحث مانند استفاده از ماهواره و تلویزیون است. ما تسلطی روی محتوایی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود نداریم ولی می توانیم این توصیه را بکنیم که از شبکه های داخلی استفاده شود. اگر کسی مایل است مشکلاتی که شبکه های ماهواره ای ایجاد می کنند را نداشته باشد باید آن را حذف کند. در مورد وایبر و شبکه های موبایلی خارجی هم وضع به همین صورت است.
این مقام مسئول در پایان می گوید: در فضای مجازی هر تخلفی رخ بدهد پلیس فتا مسئول رسیدگی به آن است. کاربرانی که شکایت دارند می توانند از مراجع قضایی و پلیس فتا برای ثبت و پیگیری مشکلاتشان استفاده کنند.



فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایسنا/ خبر آنلاین
مطالب مرتبط:
اختلال در شبکه های موبایلی به تلگرام رسید!