تبیان، دستیار زندگی
شاعر) نخبه كسی است كه در آثار خود ، حرفی برای گفتن داشته باشد تبیان :لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبین سایت اینترنتی تبیان بفرمائید . اینجانب عباسكی منش ( ملقب به مشفق كاشانی ) به سال 1304 شمسی در شهر كاشان پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عباس كی منش ملقب به مشفق كاشانی (شاعر)

نخبه كسی است كه در آثار خود ، حرفی برای گفتن داشته باشد

تبیان :لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبین سایت اینترنتی تبیان بفرمائید .

اینجانب عباسكی منش ( ملقب به مشفق كاشانی ) به سال 1304 شمسی در شهر كاشان پا به عرصه هستی گذاشتم. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در زادگاه خود و تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ درجه فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان بردم . تاكنون علاوه بر انتشار حدود سی مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمینه های مختلف، ده مجموعه شعر از آثارم نیزبه شرح ذیل توسط ناشران مختلف به بازار شعر و ادب عرضه شده است:

سرود زندگی  ،  سراب آفتاب  ،  آذرخش  ،  آینه خیال  ،  گزینه ادبیات معاصر ،  شب همه شب ، هفت بند التهاب ،  پنجره ای به آفتاب ، در صلای غم ،  تضمین 12 بند محتشم كاشانی ،  سیرنگ.

تبیان :چه عاملی شما را به سمت شعر كشاند ؟ و از چه سنی سرودن شعر را آغاز نمودید ؟

اولین مشوق من مادرم بود كه در سنین كودكی غزل های حافظ را برایم زمزمه می كرد و من با علاقه ای عجیب گوش می دادم و وقتی احساس كرد كه در این زمینه استعدادی دارم و می توانم پیشرفت كنم توجه او بیشتر جلب شد. در كلاس چهارم ابتدائی با كمك مادرم شعر كمی ابتدائی برای معلم سرودم. همین موضوعوتشویق معلم ادبیات باعث شد تا به عالم شعر و ادب روی آورم .

تبیان :چه كتابی یا كاری در دست تهیه دارید ؟ به كدامیك از آثارتان بیشتر علاقه مندید ؟

در حال حاضر منظومه ای در بحرمتقارب در دست تهیه دارم مبنی بر شرح حال و آثار عرفای بزرگ ایران.

تبیان :نظرتان راجع به وضع شعر و شاعری در عصر حاضر و در ایران چیست ؟

شاعران معاصر ایران را به دو دسته می توانتقسیمكرد. دسته اول كه عده آنان انگشت شمارند،افرادی هستند كه با بهره گیری از آثار شاعران بزرگ ایران و مطالعه دقیق در آثار گذشته و معاصر آثاری ارزشمند و قابل توجه به وجود آورده و می آورند. دسته دوم كه متأسفانهدراكثریت اند بدون پشتوانه ادبی آثاری را عرضه می دارند كه فاقد ارزش است و نمونه های آن را در جراید می بینیم. این افراد مشمول این ضرب المثل اند كه می گوید : به مكتب نرفته ملا شده.

تبیان :آیا شما حد و مرزی برای شعر كلاسیك و شعر نو قائل هستید ؟

استفاده از قالب های شعر كلاسیك واوزانابداعی زنده یاد نیما،بستگی به احساس شاعر دارد كه وقتی می خواهد اثری را به وجود بیاورد قالب شعر،خود به خود در ذهن شاعر تداعی می شود.ولی شعری را می توان شعر نامید كه از نظر لفظ و معنی،تازه و در تركیبات،نو و مردم پسند باشد. قالب هر چه می خواهد باشد ولی شعر وقتی شعر است كه خواننده را به فضاهای تازه و خوشایند رهنمون گردد .

تبیان : درشعر بیشتر پیرو چه سبكی و تحت تأثیر كدام شاعران هستید ؟  چرا ؟

بین سبك های شعر فارسی سبك و سیاق آثار من آمیزه ای  است از سبك هندی و عراقی. با اینكه در اكثر قوالب شعر فارسی طبع آزمایی كرده ام قالب غزل را بیشتر دوست دارم؛ زیرا این قالب از نامی ترین قوالب شعر فارسی است ، و ما در حال حاضر توجه بیشتر شاعران نسل جوان را به این قالب شاهد هستیم و مشاهده می كنیم بسیاری از شاعران نامدار شعر نو به غزلسرایی روی آورده اند .

تبیان :به نظر شما چرا امروزه دیگر اشعار ماندگاری مانند حافظ ، مولانا ، سعدی ، فردوسی نداریم ؟

دنیای امروز لحظه به لحظه و گام به گام از نظر علمی و هنری در تحول است،در كشورهایی كه در باب فضل و دانش و هنر دغدغه ای از نظر مادی و اقتصادی ندارند در این زمینه ها موفق بوده اند. اگر مسئولان محترم كشورمان برای جوانان نسل امروز و فرهیختگان وادی شعر و ادب،آسایش خیال از لحاظ زندگی روزمره فراهم سازند و امكانات لازم را در اختیار آنان قرار دهند امید آن خواهد بود كه روزی و روزگاری شاهد ظهور بزرگانی چون مولانا ، حافظ و سعدی و فردوسی و غیره باشیم .

تبیان :چه پیامی یا توصیه ای برای جوانان و شعرای جوان دارید ؟

اگر جوانان شاعر با مطالعه دقیقدر آثار بزرگان شعر و ادب گذشته و معاصربه رمز و رازهای این هنر والا آشنا شوند و از تقلید بپرهیزند بدون تردیددر این زمینهموفق خواهند بود.

تبیان :لطفاً نظرتان را راجع به این بخش معرفی نخبگان سایت اینترنتی تبیان بفرمائید؟

معرفی نخبگان و فرهیختگان در سایت اینترنتی و معرفی آنان به جوامع بشری كاری است كارستان،مشروط بر اینكه افراد انتخاب شده از بین كسانی باشند كه در آثار خود حرفی برای گفتن داشته باشند ومردم نیز آنها را بشناسند و برایشان احترام قائل باشند .

nokhbegan@tebyan.net